Az az elv, amely a médiavállalatokat a közösségnek nyújtott nagyobb haszonra kötelezné, nem ördögtől való, sőt elfogadható. A médiavállalatok megadóztatása értelmes döntés lenne, ha azt látnánk, ez fontos, és van miből többet kérnünk tőlük a közösbe. De kérhetnénk azt is a cégektől, hogy a közösség számára hasznosabb médiaterméket, több politikai, közéleti műsort gyártsanak. Csakhogy most nem ez történik.
A médiaadó az évről-évre egyre kisebb reklámszeletből kérne el a válalkozásoktól, aminek nem hogy több, a társadalom számára hasznos, hanem kevesebb fontos tartalom lenne az eredménye. A cégeket ez a törvény a költséges - például politikai oknyomozó - műsorok helyett, a kevesebbe kerülő, a fenntartásukat biztosító, több bevételt kevesebb pénzből teremelő bulvártartalmak felé terelné.
A reklámadó szándéka egyértelmű. Nem arról van szó, hogy több adóbevételre lenne szüksége az államnak, hiszen a bevéltel terve 8 milliárd forint, míg a közmédiára évente 62 milliárdot költ az állam. Tehát akár a közmédián is tudna spórolni, a független piaci cégek megadóztatása nélkül.
De az is furcsa az adóban, hogy sávos adórendszert vezetnének be. Míg például a gazdaságpolitikában az egykulcsós adó a kormány szerint a legjobb megoldás, itt sávos, a nagyobb bevételű vállalatoktól több terhet követelő adozást javasol a kormány, ami egyértelműen a nagy, több újságot, médiaterméket birtokló piaci cégeket érintené a legjobban, a Fideszhez közeli, elszórtan működő médiavállalkozásokkal szemben.
De az sem igaz, hogy a kormánynak a tartalom minőségével van problémája, hiszen a kétharmad törvénykezése bármikor lehetőséget teremtene a tartalom szabályozására.
A reklámadó mögött több lehetséges szándék húzodik, a médiavállalkozások megsarcolása, és ezzel a médiacégek eladásra kényszerítése, és a médiatartalomra jutó pénz csökkentése, ezáltal a például a politikai tartalmak csökkentése. Tehát lényegében a kormányzattal szembeni médiakontroll ellehetetlenítése.
Pontosan ezért kell szembeszállnunk a reklámadóval, még ha azt is gondoljuk, hogy az a tartalom nekünk nem megfelelő, ami a kereskedelmi tévékből jön, és akkor is, ha szívesen látnánk több közérdekű, több politikai tartalmat. Mert a reklámadó pontosan az ellentétes hatást fogja elérni.
Ezért megyünk ki mi is, veletek együtt, hétfőn 18 órakor a Kossuth térre tiltakozni a reklámadó, az Origo főszerkesztőjének elbocsájtása és a kormánytól független civil szervezetek támadása ellen. Mert Magyarországon szükség van a kormányzati hatalommal szembeni kontrollra.
A tüntetés facebook eventje: https://www.facebook.com/events/586271888155324/
Kattints ide és íratkozz fel a Kettős Mérce hírlevelére
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.