Mit gondolnak az iskolások a kormány oktatási átalakításairól? Tavaly ősszel a diák parlamenteken vitathatták meg, mit is szólnak az új cipőhöz - a konklúziókból a 444.hu adott közre egy csokorral néhány napja. Mi Kiss Dávid beszámolóját közöljük: hogy látja egy 16 éves a rendszert? A menza már régen rossz - de a többi probléma között mintha sok lenne az új keletű...
Az országos diákparlament megrendezésére három évente kerül sor, legutóbb tavaly novemberben hívták össze, engem és kilenc Somogy megyei diáktársamat pedig egy hónappal korábban választottak meg delegáltnak a kaposvári megyei diákparlamenten. Az ország minden megyéjéből érkeztek küldöttek, akiket hasonló módon választottak, és november 21- én, pénteken délután egy óra körül érkeztünk meg Székesfehérvárra a Nemes Nagy Ágnes kollégiumba. Többségben középsulisok voltunk, vegyesen végzősök és gólyák is, de volt néhány általános iskolás képviselő is.
(Fotó: Index.hu)
Délután négy körül elkezdődött az első plenáris ülés a Vörösmarty Színházban. A szokásos nyitó beszédek után a delegált fiatalok kérdéseket tehettek fel Sipos Imrének, az emberi erőforrások minisztériuma köznevelésért felelős helyettes államtitkárának; Mészáros Attilának, Székesfehérvár alpolgármesterének, Dr. Cser-Palkovics András polgármesternek, illetve Dr. Jásper Andrásnak, a Diákközéletért Alapítvány elnökének. A majdnem 300 delegált közül jó páran szólaltak fel. Túl nagy meglepetést senkinek nem fog okozni, hogy leginkább a heti öt testnevelés óra problémái fogalmazódtak meg a diákságban. Mivel ehhez országszerte nincsenek meg a feltételek, tehát hiányoznak a termek és az eszközök..
Sipos Imre helyettes államtitkár véleménye szerint ezek a termek és eszközök eddig is hiányoztak. Ami igaz is, csak eddig például nem 4 osztálynak volt egyszerre testnevelés órája, hanem csak kettőnek. A helyettes államtitkár úr állítása szerint igyekszenek javítani a körülményeken, és az elkövetkezendő években meg fognak épülni a szükséges tornatermek, de az egészségi állapotaink érdekében ők időszerűnek gondolták a heti öt testnevelés bevezetését. (Személyes véleményem szerint nagyon nehéz minimálbérből Norbi update ételeket venni, de hálásan köszönöm az oktatásügyi hivatal aggódását.....) Mindezek után jogos volt a kérdés, hogy akkor miért nem vártak a tesik óraszámának emelésével addig, míg a körülmények adottak nem lesznek. Erre a válasz az volt, hogy most, hogy van 5 testnevelés óra/hét, már látják a problémát, és ez motiváció hogy minél több tesitermet építsenek. Én úgy gondolom, hogy nem úgy kellene igényt teremteni, hogy növeljük a hiányt.
Jó pár felszólalás volt az új tankönyvekkel kapcsolatban is. Nem érkeznek meg időben, rossz minőségűek, a tankönyvek nincsenek összhangban a munkafüzetekkel, nem fedik le az egész évi anyagot, hiányosak, volt aki 2 hónapja várt már egy 7000 Ft-os tankönyvre és mikor kézhez kapta akkor szembesült vele, hogy a benne lévő lapok teljesen üresek. Ezen felül probléma még az is, hogy elég erősen megcsappant a választék. Helyesbítek. Nincs választék.Nem a tanárok döntik el, hogy miből tanítanak. Helyettes államtitkár úr minderre azt válaszolta, hogy korábban is voltak problémák a tankönyvekkel, illetve, hogy ez egy új rendszer, ami gyerekcipőben jár, és még ki kell forrnia... Részemről hálás volnék ha ezt a gyerekcipőt nem a mi lábunkra akarnák ráerőltetni, mert tisztelettel jelentem: IGENCSAK SZORÍT, ugyanis mi egy éve teljesen más tankönyvekből tanultunk, és az új könyveink bizony nem azokra épülnek.
Ezeken felül még volt jó néhány kérdés, melyeket annyival lerendeztek a mélyen tisztelt urak, hogy ez helyi probléma, ez nem az én hatásköröm.
Az én kérdésem annyi volt, hogy ha az elkövetkezendő 2-3 napban az országos diákparlament rávilágít egy olyan, számunkra egyöntetűen problémásnak vélt dologra, amiről mind úgy véljük, hogy az nincs rendben, akkor ezt az adott ügyet akkor fogják átgondolni, ne adj isten, a parlament elé vinni, ha mi egytől-egyig problémásnak véljük, vagy ha maguk is úgy gondolják? Erre konkrét választ nem kaptam (igaz beszéltek, de sokat nem mondtak), de arra éppen elég volt, hogy a közoktatási fórumon ne kerüljön már hozzám a mikrofon.
És igen, a kellemesen eltöltött vacsora után jött a közoktatási fórum, mely még tartogatott néhány meglepetést számomra.
Például, hogy Sipos Imre, Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős helyettes államtitkárának újdonság számba ment az az ominózus információ, hogy a közösségi szolgálatot legfeljebb egyszerre három órás időintervallumokban lehet teljesíteni. Ha valaki esetleg az államtitkárhoz hasonlóan bizonytalan, hogy is van ez: 50 óra közösségi szolgálatot mindenkinek el kell végezni, aki szeretne érettségit kapni. Meg van szabva, hogy csak és kizárólag az iskolám vagy pedig a lakóhelyem 30 km-es körzetében kell egy nonprofit szervezetnél valamilyen közhasznú munkát végezni. Ha egy nap három órát ledolgoztam, utána két napig nem mehetek. Így sokkal több alkalommal kell visszamenni és nagyon elhúzódik az egész. (Egyébként ez az egész közösségi szolgálat egy káosz.) Szó volt még ezen felül az előrehozott érettségikről, ugyanis míg korábban bármilyen tantárgyból lehetett előrehozott érettségit tenni, ma már csak informatikából illetve idegennyelvből tehetjük le ezt a vizsgát még negyedik előtt, ami önmagában abszurd.
Természetesen a közoktatási fórumon is volt jó pár olyan kérdés, melyre két vállvonogatás között rávágták, hogy “nem az én hatásköröm”, “intézményi probléma, sajnálom”. A közoktatási fórum este tíz órára már már káoszba fulladt. Miután vége lett, minden “megye” kísérője társaságában visszament a kollégiumba, mivel a városba nem mehettünk önállóan. Miután visszatértünk a szállásunkra, nyugovóra tértünk, és másnap reggel újult erővel mentünk a szekció gyűlésünkre. Minden szekció más-más témával foglalkozott, bár az első felében ugyan azokat az országos szintű problémákat tárgyaltuk meg csoportosan, kicsit nyíltabban mint az előző nap. Miután összegyűjtöttük ezekre a problémákra a javaslatainkat, elkezdhettünk beszélni az adott szekció témájáról. Így telt el a szombati nap, ami számomra kellemes meglepetés volt. Minden szekció választott egy küldöttet, akik a gyűlések után összeültek és az ajánlásokat megfogalmazták. Ezeket Czunyiné Dr. Bertalan Juditnak, az emberi erőforrások minisztériuma köznevelésért felelős államtitkárának adták át vasárnap, aki 15-20 fős rendőri kíséretével nagyban emelte a hétvége színvonalát. (Tegyük hozzá, az államtitkár asszony rendőri kísérete nem azt jelenti, hogy mentek utána a rendőrök és körbe vették, hanem a színház előtt álltak. Minden eshetőségre készen.)
Az ajánlások rengeteg okos és jó gondolatot, ötletet tartalmaznak, és személy szerint nagyon remélem, hogy megvalósításra kerülnek. A vasárnapi taps, úgy vélem, járt, de legfőképpen a küldötteknek, hiszen az oktatásügyi törvények hibáit és hiányosságainak kijavításáért törte magát mindenki a hétvége folyamán, így nagyon remélem, hogy lesz eredménye és látszata, hiszen összesen 42 pont lett megfogalmazva. Ezek közül szerintem szinte csak a menzakoszt minősége nem új keletű probléma.
Kiss Dávid
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.