A hamarosan felújítandó budapesti M3-as metró több állomása nem lesz akadálymentes, holott erre törvény kötelezné a fővárosi önkormányzatot. Több mint 130 milliárd forintnyi közpénzből olyan beruházás készül, ami minden harmadik utast kizár a metróból. A Kettős Mércének a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete elnöke, Földesi Erzsébet nyilatkozott.
Fotó: Mohai Balázs / Jogi Fórum
Mi a baj az M3-as metróvonal felújításával?
Az elkészült tervek szerint 6 metróállomáson a felújítás után sem lesznek liftek, nem akadálymentesítik azokat. Ezek az állomások: Pöttyös utca, Ecseri út, Arany János utca, Ferenciek tere, Klinikák, Kálvin tér. Amennyiben nem lesznek liftek és tisztességes akadálymentesítés, úgy a metrót a következő 20-30 évben, a következő felújításig sem használhatják majd mozgásukban akadályozott emberek.
Kiket érinthet ez?
Sem mozgássérült emberek, sem idősek, bottal, járókerettel járók, sem babakocsis, kisgyerekes családok nem fognak tudni lejutni a felújított szerelvényekhez. Azaz hiába lesz több más állomás akadálymentes, azok, akik az említett állomások környékén laknak, dolgoznak, stb. ki lesznek zárva a metró használatából. Ez az összes lehetséges használó egyharmadát is jelentheti: minden harmadik utast.
Kampányt indítottak, kérték a főpolgármestert, változtasson a terveken. Meddig jutottak?
A tervezők bemutatták Egyesületünk számára a terveket és megismertük, hogy hova nem terveznek liftet. Ezért levelet írtunk Tarlós Istvánnak, és kampányt indítottunk. Facebook-csoportunkhoz már több mint 1000 támogató csatlakozott. Egyelőre nem kaptunk bíztató választ: Tarlós István szólt ugyan liftek helyett áthidaló megoldásokról, speciális mozgólépcsők kifejlesztéséről, valamint a metró helyett felszíni közlekedési eszközök használatáról, ezek mind-mind bizonytalan megoldási lehetőségek és messze nem nyújtanak másokkal egyenlő közlekedési lehetőséget számunkra. Mielőbb szeretnénk viszont tovább tárgyalni a megoldási lehetőségekről.
Mit kérnek pontosan?
Sokaknak lenne fontos, hogy a rengeteg pénzbe kerülő felújítás (132 milliárd Ft) olyan metróvonalat eredményezzen, amit az idősödő magyar társadalom és a fogyatékos emberek is használhatnak. Lift nélkül ezek az állomások továbbra sem lesznek használhatók sokak számára. Lifteket kérünk, amelyeket a világ több pontján meg tudnak oldani hasonló projekteknél – itt sem lehetetlen, csak valószínűleg a szándék hiányzik. Lehet, hogy plusz költsége van a lifteknek, de a lift nem luxus, hanem alapkelléke egy új metróállomásnak, amelyet milliók használnak majd a következő évtizedekben: a fiatalok most azért használnák a liftet, mert babakocsival közlekednek, később idős szüleiket segítve-, idős korukban pedig a nehezített járásuk miatt volna szükségük rá. Kérjük tehát a magyar kormányt és Budapest döntéshozóit, hogy a 3-as metró mindenkié legyen!
Hogyan segíthetnek azok, akik támogatni akarják a kampányt?
Csatlakozzanak a Facebook-oldalunkhoz, osszák meg felhívásainkat jelezve támogatásukat. Keressék meg a kerületük polgármestereit (főként Ferencvárost, Belvárost, Józsefvárost, de közvetve más kerületek is érintettek), és kérjék őket, képviseljék a kerületükben élő idősek, mozgássérültek és kisgyerekesek érdekeit, és lépjenek fel a Városházán az ügy érdekében. Nagyon sok pénzt terveznek elkölteni úgy, hogy az csak a jól mozgókat veszi figyelembe – arra kérünk mindenkit, hallassa a hangját ez ügyben, ne hagyjuk, hogy ez megtörténjen.
A kampány Facebook-oldalához itt lehet csatlakozni.
A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 70 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.