A magyar olimpiai aranyak túlnyomó többségét nők szerezték Rióban, holott a mindennapokban kevesebb nő sportol, mint férfi. És ha mozognak is, kisebb gyakorisággal, rövidebb ideig és kevésbé intenzíven. Mi bújik meg a számok mögött? Cserháti Éva írása.
Kovács Barbara és Récsei Rita árnyéka a riói olimpián. fotó: MTI/AP/David Goldman
Nyaralásomat egy kis görög kikötőben töltöttem, ahol egy bérhajókat üzemeltető társaság fiataloknak kínált három-négy napos vitorlázást. A résztvevő ausztrálok és britek több mint háromnegyede 18-21 év körüli nő volt, a hajók kormányosai azonban kivétel nélkül férfiak, akiket Európa különböző országaiból verbuvált a cég. És mint az később kiderült számomra, férfi volt a holland társaság helyi vezetője és tulajdonosa is. A cég a falu lakosai közül kizárólag nőket alkalmazott: takarításra. Az alkoholmámorukat a fedélzeten kiheverő kormányosfiúkat középkorú asszonyok ébresztették a turnusváltások reggelén. Azonban nemcsak ez a gyakorinak mondható, egyenlőtlen munkamegosztás keltette fel az érdeklődésemet.
A vitorlástúrán résztvevő fiatalok döntő többsége volt lány, a kormányosok mégsem nekik mutatták meg, hogyan működik a horgony, hanem annak az átlagosan két szem fiúnak, aki még a csapatot alkotta. Félreértés ne essék, a horgonyzás művelete semmilyen testi erőt nem igényelt: egy távirányító gombját kellett megnyomni a kormányos által megadott pillanatban. Három hét alatt számos turnusváltásnak voltam tanúja, de soha egyetlen fiatal nőt nem láttam távirányítóval a kezében. Nem érdekelte a lányokat a vitorlázás? Akkor minek fizettek be a túrára? Esetleg a kormányosokban fel sem merült, hogy nekik is megmutathatnák a horgony kezelését? Vagy a lányokban nem merült fel, hogy képesek lennének erre a sportteljesítménynek aligha nevezhető tevékenységre?
Számos felmérés bizonyította, hogy a fiúk nagyobb arányban sportolnak, többet, hosszabban és intenzívebben, mint a lányok, és ez a különbség, változó nagysággal ugyan, de felnőttkorban is megmarad. A gyerekek hároméves korig nemüktől függetlenül ugyanannyit mozognak, állítja a brit egyenlőségi iroda 2015-ös kutatása. A lányok azonban már ekkor kezdik észrevenni a női sportpéldaképek hiányát.
Lényegesen azonban hat éves kortól kezd hanyatlani a lányok aktivitása. Ekkor kerülnek iskolába a gyerekek, tehát napi mozgásuk egy része intézményes keretek közé kerül. Az intézményesülés pedig magával hozza a nemekről élő sztereotípiák megerősödését, ami a lányokat az úgynevezett „lányos” sportok felé tereli – pl. tánc és torna,–, míg a fiúk átveszik a focipálya feletti uralmat.
Kora serdülőkor az az időszak, amikor a lányok nagyon nagy hányada hagyja abba a sportolást, aminek számos oka van. Egyrészt ebben a korban a kortárscsoport elismerése a legnagyobb húzóerő. A gyerekek akkor sportolnak, ha a barátaik is sportolnak. A lányok ekkor kezdenek olyan tevékenységeket választani, amelyeket a társadalom „nőiesnek” tart. És ezek közé nem tartozik se a foci, se a boksz, de sok esetben a rendszeres sportolás sem. Sőt, a nőiesség kifejezése gyakran a sportok és a sportolás teljes elutasításában nyilvánul meg. Azoknak a lányoknak, akik „fiús” sportot választanak, vagy komolyan végeznek bármely úgynevezett gender-semleges sportot, amelyhez nem kötődnek nemi szerepekkel kapcsolatos előítéletek – ilyen például a tenisz vagy az úszás –, nemcsak a társadalmi elvárásokkal kell szembe menniük, de sokszor kirekesztődnek a kortárscsoportból is.
A testnevelésórák tanterve még mindig csak a nemek biológiai különbségeit veszi figyelembe, a társadalmi nemi szerepekre jellemző előítéleteket nem, ezért a tornaórákon a lányok gyakrabban szereznek rossz tapasztalatokat, mint a fiúk. A gyerekek sportidentitása pedig épp az iskolai környezetben alakul ki. Mivel a lányok nagyobb arányban utasítják el a maszkulin versenyszellemre épülő játékokat – legyen az „kidobós” vagy sorverseny –, viszolygásukra az iskola üzenete az, hogy „nem alkalmasak, nem képesek sporttevékenységre”, és ezzel a gyerekek azonosulnak is.
A testnevelésóra a hipermaszkulinitás terepe, ezért a lányok viszonya a sporthoz jóval összetettebb, mint a fiúké.
Az iskolai öltöző, közös zuhany és mellékhelyiségek kialakítása és állapota rendkívül fontos abban a korban, amikor a lányoknál bekövetkezik a nemi érés és testük alapvetően átalakul. Nem beszélve a lányoknak egykor (és talán még ma is) kötelező tornadresszről, amíg a fiúk laza rövidnadrágban és rövid ujjúban szaladgálhattak. Serdülőkorban a sportoláshoz könnyebben kapcsolódik szégyen- vagy megalázottságérzet, ami egy életre elveheti a lányok kedvét a rendszeres, aktív mozgástól.
Az iskolán kívüli sporttevékenységben való részvételt alapvetően meghatározza az, hogy a lányok mozgástere és szabadsága jóval kisebb, mint a fiúké. A szülők hamarabb engedik önállósodni fiúkat – nyugodtan rúghatja a bőrt a grundon suli után –, míg a lányokat gyakran továbbra is kísérgetik a különórára.
A családnak is hatalmas szerepe van a lányok sporthoz fűződő kapcsolatának kialakulásában. Csecsemő koruktól kezdve a fiúkat hagyományosan a hevesebb játékokra biztatják, míg a lányok a csendes elfoglaltságokkal vívhatnak ki elismerést. Kisgyerekkorban a fiúk jellemzően közszereplőket, sokszor sportsztárokat neveznek meg példaképnek, míg a lányok hajlamosabbak a szülőket tartani követendő mintának. Ennek egyik oka természetesen a női sportsztárok hiánya. Az apának kiemelkedő szerepe jut abban, hogy a gyerekek, de különösen a lányok sportolnak-e. Ha a családban a szülők azonos mértékben sportolnak, vagy, ha az apa biztatja lányát a sportolásra, akkor az nagyobb eséllyel fog felnőtt nőként is rendszeresen mozogni.
Mitől fosztjuk meg a lányokat, ha nem ösztönözzük őket sportolásra, és nem alakítunk ki számukra biztonságos tereket? Számos betegség – rák, diabétesz, szívelégtelenség – gyerekkorban alakul ki, és sportolással megelőzhető. A nőket különösen sújtó csontritkulás egyik ellenszere a gyerekkorban kezdett, rendszeres sport.
15 éves korukra a lányok kétszer nagyobb eséllyel szenvednek krónikus szorongástól és depressziótól, és vannak komoly öngyilkossági gondolataik. Egyes kutatások szerint a rendszeres sport ugyanolyan eredményeket ér el ezek leküzdésében, mint az antidepresszánsok vagy a pszichoterápia.
Szoros az összefüggés a rendszeres, intenzív sporttevékenység és az iskolai eredmények között is. Egy 1950-es években végzett francia kutatás azt találta, hogyha 27%-kal csökken a tanulásra fordított idő és helyette a gyerekek sportolnak, az jelentősen növeli iskolai eredményeiket. A rendszeres sportolás elősegíti a koncentrációt, csökkenti a hiányzások számát és a korai iskolaelhagyást. Azok a lányok, akik rendszeresen sportolnak, gyakrabban választanak természettudományos, illetve olyan pályát, amely hagyományosan a fiúk előtt áll nyitva.
És végezetül, de nem utolsósorban a sport megerősíti a lányokat, mivel a testüket nem pusztán a férfiakat kiszolgáló szexuális és reproduktív tárgyként élik meg, hanem erőforrásként. A sport növeli az önbizalmukat és a saját magukba vetett hitüket, vagy ahogy a WHO jelentése összefoglalja: „A testükön keresztül megélhetik önmagukat.”
Nem meglepő a fentiek alapján, hogy az Eurobarométer 2013-as felmérése szerint a valamennyit – azaz ritkán, rendszeresen és gyakran – sportoló nők és férfiak száma a 15-24 éves kor között mutatja a legnagyobb eltérést. Ekkor a férfiak 74%-a végez valamilyen sporttevékenységet, szemben a nők 55%-val. Ez a különbség csökken az idősebb korosztályokban, de a férfiak és nők sportolása más eltéréseket is mutat.
A férfiakat az egészségmegőrzésen kívül az is motiválja a sportolásra, hogy jól érezzék magukat, együtt legyenek a barátaikkal és versenyezzenek. A nőkre jellemzőbb, hogy a sportolás célja a fogyás és az öregedés elleni harc.
A férfiak gyakrabban tartoznak sportegyesülethez vagy klubhoz, míg a nőknek nagyobb hányada sportol otthon. A sporttevékenységhez köthető önkéntes munka is a társadalmi nemi szerepek mentén oszlik meg. A férfiak többsége edző vagy bíró, míg a nők adminisztratív teendőket végeznek, vagy fuvarozzák a sportolókat.
Az eddigiek alapján könnyű belátni, hogy a sportolónőknek jóval nagyobb akadályokat kellett leküzdeniük, hogy eljussanak az olimpiára. Mindezek ellenére nők szerezték a magyar olimpiai csapat pontjainak 64%-át Rióban. A 15 éremből 10-et, és az aranyak nagy részét, azzal együtt, hogy a hazai csapatnak csak 42%-át alkották. Lányainknak és unokáinknak már van és lesz női sportsztár példaképe, de az mindannyiunkon múlik, hogy be mernek-e szállni majd a ringbe, kapnak-e helyet a focipályán. És ami a legfontosabb, egyenlő esélyeik lesznek-e arra, hogy a sportolás révén is egészségesebbek, magabiztosabbak, szabadabbak és boldogabbak legyenek.
Cserháti Éva
A szerző Palackposta című regénye nőkről és vitorlázásról az Ünnepi Könyvhétre jelent meg.
Ez a cikk a ti támogatásaitokból készült el, a Kettős Mércét a ti adományaitokból tartjuk fenn!A Kettős Mércét nem támogatják oligarchák. Mi úgy őrizzük meg függetlenségünket, hogy a csak az olvasók támogatásából írjuk cikkeinket.Célunk, hogy a társadalom számára fontos kérdésekről beszéljünk: az egyenlőtlenségekről, a szegénységről, az egészségügyről, az oktatásról, a nők jogairól, és hogy támogassuk azokat az alulról jövő kezdeményezéseket, amelyek egy igazságosabb Magyarországért küzdenek!A Kettős Mérce fennmaradásához 600 állandó támogatóra van szükségünk. Jelenleg 265 állandó támogatónk van.Legyél te az egyik a hiányzó támogatók közül, támogass minket havi 1000, 2000, 5000 vagy 10000 forinttal, vagy egyszeri átutalással, és járulj hozzá ezzel a független sajtó fennmaradásához Magyarországon!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.