Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Veszélyben a természettudomány oktatása? Az MTA kutatói a tiltakozó tanárok mellett állnak

Veszélyben a természettudomány oktatása? Az MTA kutatói a tiltakozó tanárok mellett állnak

Pósfai Orsi
Tetszik
0
2016. június 22. szerda, 13:57
oktatás természettudomány pedagógus MTA

Június 15-én az MTA tudományos ülést tartott, „Természettudomány újragondolva” címmel. A konferencia célja a természettudomány-oktatás aktuális kérdéseinek megvitatása volt, apropóját pedig egy kérdőiv adta, amelyet az országban minden matematikatanárnak kiküldtek. A felszólalók közt volt matematikus, fizikus, pszichológus, de beszédet mondott Palkovics László oktatási államtitkár is.

mta-szarvas_gabor.jpg

Fotó: hu.wikipedia.org

A felszólaló akadémikusok átgondoltan és felkészülten szedték ízekre a jelenlegi oktatási rendszert a természettudományos tárgyak tükrében, rámutatva a súlyos problémákra és hiányosságokra, és még reális megoldási lehetőségeket is kínáltak.  A matektanároknak küldött kérdőívre adott válaszok elemzése után a teremben felzúduló vastaps pedig hangosan hirdette: az MTA kutatói (legalábbis az ülésen résztvevők) a tiltakozó pedagógusok mellett állnak.

Ha visszagondolok a saját iskolás éveimre és a természettudományos tárgyakkal kapcsolatos tapasztalataimra, akkor a mai napig elfog a szorongás érzete. A meg-nem-felelés és a lemaradottság érzete. Ha azt nézzük, hogy a 2012-es PISA felmérést elvégzőknek csupán 0,5 százaléka lett volna alkalmas későbbi természettudományos kutatásra, és hogy a természettudományi végzettségűek aránya az ország lakosságához képest az egész EU-ban a legrosszabb, akkor elégggé úgy tűnik, hogy az én tapasztalataim semmiképpen sem egyedülállóak vagy kirívóak.

Pedig nyilvánvaló: a természettudományok folyamatos fejlődése és az ezen a területen megjelenő innováció nagyon sokat nyom a latba egy ország gazdasági fejlődésében. Az innováció fontosságával még Palkovics László is egyetértett előadásában (ezzel Orbán Viktornak elég keményen ellentmondva), és jelezte, hogy ebben a tekintetben Magyarország nagyon le van maradva. Palkovics arról is beszélt, hogy nagyon kevesen mennek műszaki, természettudományos vagy informatikai szakra, és ezért nincs kutatói utánpótlás. Ezen szerinte a kutatói életpálya vonzóvá tételével és egy egész életpályamodell felvázolásával javítani lehetne.

Patkós András fizikus máshonnan közelítette meg a kérdést, szerinte a diákok életében már korábban kell orvosolni a természettudomány iránti ellenszenvet. Ő Rachel Lotan stanfordi kutató programjáról beszélt, aki a méltányosság és az egyenlőség fogalmát állítja egymással szembe.

A méltányosság szempontját előtérbe helyező módszer arra fekteti a hangsúlyt, hogy minden gyerek képességeihez mérten kapjon megfelelő mértékű intézményi támogatást, és hogy az elsajátítandó anyag legyen a gyerekek iskolai teljesítményéhez igazítva. 

Az egyenlőséget preferáló rendszerben minden gyereknek ugyanazt az anyagot kell elsajátítania és mindenkinek ugyanannyi támogatás is jár. Ebben a rendszerben vagy az történik, hogy a rosszabb iskolai teljesítményt nyújtó diákok maradnak le, vagy a jobb teljesítményűek unatkoznak, mert túl könnyű nekik az anyag. Mindkét verzióban lesznek, akik nem tudják maximálisan kamatoztatni a képességeiket, és nem tudnak egy számukra megfelelő mértékű tudásanyagot elsajátítani.

Patkós javaslata a differenciálás:

  • vagy legyenek már a kezdetektől csoportokra bontva a diákok (a csoportok között legyen szabad átjárás) és legyen más az elsajátítandó anyag a csoportokban,
  • vagy tanulja mindenki ugyanazt, de akkor kapjanak sokkal több intézményi támogatást a gyengébben teljesítő diákok.

Egy ilyen rendszer azonban csak akkor működhet, ha a tanárok és iskolák szabadon dönthetnek. A szabadságot itt Patkós a csoportbontás lehetőségében, a szabad tanulói mozgásban, a szabad tankönyvválasztásban, a sokszínű tanmenetben és a differenciált tanárképzésben látja.

Csapó Benő neveléstudományi szakember beszéde arra koncentrált, hogyan válhatna mindenki számára szerethetővé és elérhetővé a természettudomány. Szerinte ez nem csupán a természettudósok problémája, mivel a jó természettudományos oktatás az egyénre és a társadalmi-gazdasági fejlődésre is jó hatással van. De a természettudományos oktatást nem lehet az egész oktatás fejlesztése nélkül megjavítani.

Javaslataiban szerepelt, hogy

  • legyen egy egységes, 12 évfolyamos természettudományos tárgy (ezt egyébként Palkovics is javasolta korábban, azonban a pedagógusok nagy többsége ellenezte az ötletet),
  • legyen kutatásalapú a természettudomány oktatása (ami élvezhetőbbé és szerethetőbbé tenné),
  • legyen kötelező érettségi tantárgy a természettudomány,
  • és fontos stratégiai cél kellene hogy legyen, hogy minél több magyar fiatal szerezzen érettségit, hiszen az egyszerű szakmunkához is kell az a tudásszint, amit az érettségi minimumkövetelményei meghatároznak.

Csapó többször visszatért arra a kérdésre, hogy miért nem vesszük alapnak azoknak az oktatási rendszereknek a programját, amelyek bizonyítottan jól működnek. Ez eléggé magától értetődő megoldásnak tűnik, csakhogy látjuk, a kormányt a magától értetődő megoldások hidegen hagyják.

Ezt támasztották alá a matematikatanároknak kiküldött kérdőívre érkezett válaszok is, melyeket Laczkovich Miklós matematikus ismertetett előadásában.

A kérdőívet idén februárban állította össze egy szakértői munkabizottság, melynek tagjai közt voltak általános iskolai tanítók, középiskolai tanárok, főiskolai és egyetemi tanárok, közoktatási szakértők és  tankönyvszerzők is. A kérdőív február 22-én lett közzétéve, kitöltésének határideje pedig március 15. volt. A meglehetősen rövid határidő ellenére a tanároknak kb. a negyede kitöltötte, sokan még meg is köszönték, hogy egyáltalán megkérdezték őket. Az országból mindenhonnan érkeztek rá válaszok, egyenletes volt az eloszlás földrajzilag és iskolatípus szerint is.

A kérdőív alapján a matematikaoktatásban a legsúlyosabb problémák jelenleg,

  • hogy a tanterv egész struktúrája rossz, túl korai az absztrakció, nincsen normális átmenet a különböző évfolyamok között,
  • hogy a pedagógusoknak túl nagy az óraterhelése,
  • hogy nincs szabad tankönyvválasztás: a „jó” kategóriába sorolt tankönyveknek 90 százaléka (!) olyan könyv volt, ami mostanra kiszorult a piacról,
  • hogy hiányzik az alapvetően szükséges feltételek biztosítása: lehetetlen lenne a helyzet javítása érdekében új dolgokat bevezetni (pl. csoportbontás), mert annyira alulfinanszírozott az oktatási rendszer (az oktatásra fordított pénz a  GDP százalékában 2003-ban 5.7 százalék volt, 2013-ban pedig már csak 3.97),
  • és a legmérgezőbb probléma maga a pedagógustársadalom közérzete, amire az oktatási kormányzat teljesen érzéketlen.

Laczkovich szerint a pedagógusok elégedetlenségének forrása leginkább az ész nélküli központosítás, amely minden egyes napjukat megkeseríti. Márpedig egy frusztrált, magát megalázottnak érző tanártársadalom nem tud minőségi munkát végezni!

Az MTA matematikai munkabizottsága szerint csökkenteni kellene a tanárok heti óraszámát, biztosítani kellene a szabad tankönyvválasztást és a hátrányos helyzetű gyerekek megfelelő fejlesztéséhez a személyi, tárgyi feltételeket, a tanfelügyelet és az intézményi önértékelési rendszert azonnal meg kellene szüntetni, hosszú távon pedig a teljes pedagógustársadalommal együtt kiérlelt koncepció kell, nem pedig összevissza kapkodás!

Nem tűnik véletlennek, hogy az MTA munkabizottságának javaslatai sok ponton megegyeznek a tiltakozó tanárok követeléseivel: ez az ülés csak újabb jele volt annak, hogy régen eljött már annak az ideje, hogy a kormány meghallja az egyre kétségbeesettebb hangokat az oktatásban ténylegesen érintettektől. És nemcsak tartalmi szinten jelent meg a hasonlóság – Laczkovich Miklós előadása alatt és után a teremben eluralkodó hangulat erőteljesen emlékeztetett a pedagógustüntetések hangulatára.

Az valószínűleg mindenki számára világos, hogy egy jó oktatási rendszer az ország társadalmi és gazdasági fejlődéséhez, és egy általánosan jobb közérzethez vezetne. Ahelyett, hogy egyre inkább lemaradnánk, sőt, mintha hátrafelé haladnánk, bevezethetnénk máshol már működő és jól bevált rendszereket. De talán már az is megoldás lenne, ha megállítnánk a rombolást. Ha az oktatást irányítók végre meghallanák a sok ezer hangot a pedagógusoktól kezdve, a diákokon át egészen az akadémikusokig, akkor végre léphetnénk egyet előre is. És akkor azok, akik amúgy hasonló szorongással élnék meg a kémiaórát, a fizikaórát vagy a matekot mint én, talán felszabadultabban nézhetnének elébe ezeknek az óráknak. Ki tudja, talán a jövőben még természettudományos pályát is választanának.


Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetőségek


A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 242 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
oktatás természettudomány pedagógus MTA Pósfai Orsi 2016. 06. 22. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án! Adjunk hitet magunknak október 23-án!
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
  • Katalán válság: Nagyon úgy tűnik, a spanyol kormány felfüggeszti a régió autonómiáját Katalán válság: Nagyon úgy tűnik, a spanyol kormány felfüggeszti a régió autonómiáját
  • Megint Orbánék állhatnak az EU fejlődésének útjába Megint Orbánék állhatnak az EU fejlődésének útjába

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr568831490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard