Fél hatkor szóltak egymásnak, kilenckor már több, mint 60 kocsi állt a Várkert bazár előtt. A taxisok négy órán át a fővárosi taxisrendeletek, és a most hétvégére meghirdetett Uber-promóció ellen. Végigvonultak többször a belvároson és ultimátumot adtak: jövő pénteken újra találkoznak és ha addig nem történnek érdemi lépések, a pénteki csúcsforgalomban fognak akciózni. Információink szerint a szervezők közül többen is vannak, akik részesei voltak az 1990-es taxissztrájkban. Percről percre tudósítottunk:
0:00
Nem bíznak benne, hogy hat a fővárosra az ultimátum, úgy érzik, az ág is húzza őket. Azt mondják, másfél éve, az egyentarifa bevezése hatására körülbelül 40%-kal estek vissza a hívások. Vannak olyanok, akik a tiltás ellenére is lenyomnak napi 16 órát, heti akár hét nap. A redőröket dicsérik, úgy érzik, tisztességesen bántak velük az akció során.
23:50
- A blokád idején még kölyök voltam, fogtam apám kezét. Negyven évet nyomott le az öreg.
- Ott határoztad el, hogy taxis leszel?
- Sose akartam az lenni. Tán még most se vagyok az - mondja egy férfi, aki 19 éve taxizik.
23:41 Ma fél 6-kor ment ki egy körüzenet, erre jöttek össze a taxisok. A résztvevők keveslik, hogy csak ennyien voltak. Úgy érzik, ennél sokkal többeket tudnak mozgósítani De voltak cégek akik tiltották az embereiknek, hogy kijöjjenek. Azt beszélik, a City Taxi határozottan tiltotta, de pletykák szerint a Főtaxi is megkérte a munkatársait, hogy ne menjenek ki a tüntetésre.
Anyagi okai is lehetnek a távolmaradásnak: "Olyan ínséges idők vannak, hogy van, aki ezt az öt órás kiesést sem engedheti meg magának " - mondta el az egyik tüntető tudósítónknak.
23:23 Vége a tüntetésnek. A taxisok ultimátumot adnak az Ubernek és a fővárosnak: jövő pénteken délután 2-kor találkoznak a Felvonulási téren, és ha addig nem lép érdemben a főváros vagy az Uber, akkor nekivágnak a pénteki csúcsforgalomnak és a mostaninál sokkal többen lesznek.
23:00 Lassan megérkezik a menet a Hősök terére, pár buszt is beengedtek az autók közé a rendőrök.
22:42 Mégsem igazolódtak a félelmek, így az autósor lassan elindul. Az útvonal, mint már írtuk: Erzsébet híd - Rákóczi út - Thököly - Dózsa György út
22:32 Most indulnak a Hősök tere felé. Illetve csak indulnának, a rendőrök mindenkit beparancsoltak az autókba, de még nem mozdulhatnak. Kamerás autó veszi fel a tüntetőket, és azt rebesgetik, újabb igazoltatási kör következik.
"Tanácskozni gyűltünk össze mert nagyon dühösek vagyunk, aztán gondoltuk lejövünk ide a Duna-partra beszélgetni." "Nem tankoltam, mert nem tudtam hogy jövök demonstrálni" - mondják a tüntetők tudósítóinknak.
22:30 Milyen költségekkel jár egy taxis élete?
- Taxisvizsga 110 ezer
- Taxaméter 100-200 ezer
- Sárgítás 15 ezer +180 ezer a fólia a kocsira
- Kártyalehúzó 150 rugó plusz éves kártyadíj 8-9000
- Plusz a kártyás fizetés jutaléka
- Drosztengedély évi 50 800, de épp emelik
- Éves utasbiztosítás kb. 10 000
- Taxis műszaki, ami egy évig él: 30 000
- Sárga rendszám: egyszeri 13 500
- A cégek felé 50-90 rugót fizetnek havonta. A.nagyobb cégeknél többet, de ott a fuvar is több.
Ezt mind az egyéni taxis fizeti saját zsebből, a BKK, a szervizek, a hatóságok és a cégek felé. És majd csak ezután fizetnek jövedelemadót, ÁFÁ-t, TB-t. "Ha megkeresel havi félmilliót, akkor kenyérre jut mindennap de másra nem" - meséli az egyik taxis.
22:20 A taxisok továbbra is ott állnak a bazár előtt, azért fogják megbüntetni őket, mert a bringasávon álltak meg. "15 ezer, puff neki. Be kell valahogy szedniük a felvezetési díjat" - nevetgélnek keserűen a tüntetők.
22:10 A várakozás alatt felszínre kerülnek a taxisok egyéb kifogásai is. Egy drosztengedély például évente 50 800 forintba kerül egy taxisnak, ám a BKK - szerintük - mondvacsinált okokkal rendre bevonja azokat, és újrafizetteti a díjat. A GoogleMaps alapján állapítják meg, hogy a taxisok hosszabb útvonalon haladnak, mint a legrövidebb ajánlott verzió, ám a GoogleMaps nem veszi figyelembe a lezárásokat és hasonló aktuális forgalmi szempontokat. Közben pedig a hiénák és kamutaxik sem tűntek el. A BKK ellenőrök civilben járkálnak, utólag küldik ki a büntetéseket, de sem fellebbezési lehetőség, sem jegyzőkönyv nincs.
"Ha már mindent agyonszabályoznak akkor cserébe legalább védjenek" - véli az egyik demonstráló.
21:55 Még mindig a Várkert Bazárnál várakoznak az autók, a rendőrség jóváhagyására várnak, hogy elindulhassanak a Hősök terére. Időközben valószínűleg a Főtaxi dolgozóira is rászóltak a központból, mert az a pár autó (2-3), amelyik részt vett a demón, elhajtott.
21:40 Helyszíni tudósítóink szerint holnap átfogó anyagot várhatunk az MNO részéről, hiszen egyik újságírójuk egy taxiban ülve keveredett a helyszínre, és minden sofőr interjút szeretett volna neki adni, mikor az újságíró hazafuvart keresett.
21:36 A taxisok az Erzsébet híd - Rákóczi út - Thököly - Dózsa György útvonalra kérnek épp a felvezetést a rendőröktől.
21:35 Motoros rendőrök felkísérik az autóoszlopot a Hősök terére, a tüntető sofőrök azt mondják, több ilyen megmozdulást terveznek még, és jogi úton is érvényt szeretnének szerezni érdekeiknek.
21:30 A demonstrálók azt mondják, nem volt központ mozgósítás: "nem volt szabad bemondani a csövön". Amúgy a taxisok között pletykaként terjed, hogy a City Taxis kollégáknak nem szabad kimenniük a tüntetésre.
21:20 Nemcsak a rendőrök érkeznek, de taxisok is folyamatosan jönnek-mennek a Várkert Bazárnál. A legnagyobb budapesti taxitársaságoktól vegyesen vannak autók: 6x6, Tele5, FőTaxi, Taxi Plus, Taxi4, MaxTaxi.
21:15 A tüntetés továbbra is rendben zajlik, a kiérkező Rendőrség sorban igazoltatja a sofőröket. A helyszínre érkezett egy kisbusznyi készenléti rendőr is.
21:00 A hangulat a helyszínen békés, de feszült:
20:51 "Ez egy tragédia! Negyven éve taxizom" - kifakadt az egyik demonstráló. Azt mondja, négy évtized alatt folyamatosan vagyonokat költött arra, hogy a mindenkori szabványoknak megfeleljen. Erre most jön egy amerikai központú cég, akire egyszerűen nem vonatkoznak a játékszabályok, és a kötött tarifás taxisokhoz képest sokkal alacsonyabb árakon fuvarozhat. "A családjaink megélhetéséről van szó." - mondja.
20:44 Egy rendőrautó beékelődött két tilosban álló taxis közé. Káosz még nincs, de felfordulás már van a Lánchíd utcában.
20:38 Az autók a Lánchíd utcában állnak a tilosban, rendőrök vannak a helyszínen, akik megkezdték az igazoltatást.
20:18 A demonstráló taxisok a Clark Ádám téri körforgalomban köröztek, majd elindultak a Várkert Bazár felé.
Az elmúlt években a Tarlós-féle egyentartifa- és egyentaxi-rendeletek hatalmas anyagi terheket róttak a kisvállalkozóként taxizókra, és a tarifanöveléssel komoly versenyhátrányba kerültek a kisebb szolgáltatók. A hiénák ugyanakkor megmaradtak.
Ma egy autó "feltaxizása", azaz felszerelése állításuk szerint 600 ezer forint, a havi "rezsije" pedig körülbelül 500 ezer. Nemrégiben olyan új szabályozást vezetek be, ami szabályozza a taxik minimális csomagterét, méghozzá nem felmenő rendszerben, azaz nem a mostantól felszerelő autósokra vonatkozik a szabály, hanem azokra is, akik a határérték alatti űrtartalmú autóikat az elmúlt 1-2 évben taxizták fel - hiszen nem tudták, hogy ezek később kicsinek minősülnek majd. Július elsejével ezeknek az amúgy forgalomképes, sokszor fiatal autóknak is ki kell állniuk a forgalomból.
Hétvégére pedig az Uber, egy okostelefon-alkalmáz alapon futó szolgáltatás, aminek autóira ezek a szabályok nem vonatkoznak, ingyenessé teszi a szolgáltatását. Emiatt mentek utcára a taxisok.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.