Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Kamu volt, hogy az EU miatt kell leállnia az M4 építésének, Orbán és Lázár 60 milliárdot dobott ki az ablakon

Kamu volt, hogy az EU miatt kell leállnia az M4 építésének, Orbán és Lázár 60 milliárdot dobott ki az ablakon

JámborAndrás
Tetszik
0
2015. május 27. szerda, 9:30
fidesz belföld abszurd lmp Orbán EU M4 Közgép

Azért jó tudni, hogy Orbán saját állítása szerint személyesen dönt a közbeszerzésekről, mert ezzel véget vethetünk „a vezér nem is tudott erről” pletykáknak. Az M4 bebukott pályázata kapcsán például biztosak lehetünk benne, – ha szimbolikusan is – Orbán nyomta rá a pecsétet a papírra. Márpedig ez a pecsét 60 milliárdunkba került, és egy üres blöffre rakták rá.8122690_4b1f6e8d9d24e2a1db6c8eff74a29b57_wm.jpg

(fotó: Index)

2012-ben jelentette be a kormány, hogy nekivág az M4-es megépítésének. A közbeszerzést akkoriban, annak rendje és módja szerint, a Közgép és annak konzorciuma nyerte meg. Hiába kifogásolta az ellenzék, és leghangosabban az PM akkori parlamenti, most már EP-képviselője, az M4 Abony és Fegyvernek közötti szakaszának kilométerenkénti 3,7 milliárd forintos költségét, a kormány szerint ez nem volt kirívóan drága.

Innen jutottunk el odáig, hogy ma már a kormány úgy véli, mindig is drága volt a beruházás. Ráadásul azt is állítja, az EU kartell-vád miatt állította le a beruházás támogatását, és később a magyar folytatási döntésnek is utánanyúlt.

Ebből viszont egy szó se igaz. Mint most megtudhattuk ugyanis, Jávor Benedek utánament a kérdésnek, és megkérdezte a Bizottságot, hogyan is alakult a döntés.

Hogy mi derült ki ebből? Az M4-est uniós pénzből akarták megépíteni hajdanában, csupán volt vele egy kis bibi. A kormány 2013-ban benyújtott pályázata annyira béna volt, hogy arra szavak sincsenek. Ezt alátámasztandó idézzük Jávor blogjáról az Európai Bizottság indoklását a támogatás meg nem adására:

- Silánynak találták a stratégiai indoklást – egy helyi közlekedési fejlesztésekre szánt keretre ugyanis benyújtottak egy transzeurópai közlekedési hálózatba illeszkedéssel indokolt tervet, amely szerintük Budapest elkerülését célozta volna, a nyomvonala azonban egyenesen Budapestre vezetett rá;

- A bírálók kifogásolták a párhuzamos kapacitások fejlesztését uniós forrásokból, a vasúti beruházások eredményeit (forgalom átterelése) ugyanis tönkreteszi a párhuzamos útfejlesztés;

- Súlyos környezetvédelmi aggályok is felmerültek. A tervezett nyomvonal Natura 2000-es területeket is érint, miközben az új autópálya helyett a meglevő út nyomvonalán megvalósuló útfejlesztés (pl. autóút) lényegesen olcsóbb lett volna, és a kedvezőtlen környezeti hatásai is lényegesen alacsonyabb lettek volna;

- Rendkívül silány a benyújtott költség-haszon elemzés: a becsült forgalmi adatok vélhetően jelentősen túlzóak, így a remélt haszon a valóságban feltehetően jelentősen elmaradt volna a tervezettől;

- és végül valóban felvetették, hogy teljesen indokolatlan a beruházás árszintje – ezt azonban nem kartellel magyarázták, hanem azzal, hogy a kormány nem hagyott időt arra, hogy indokolatlanul magas árajánlatok esetén új közbeszerzést írjon ki (sőt, mint később látni fogjuk, még meg is emelte a beruházás költségkeretét, tehát semmit nem tett a költségek leszorítása érdekében).

Nyilván az is kérdéseket vet fel, hogy egy ilyen pályázatot miként nyújthatott be a magyar kormány, de az érdekesség csak most jön. A kormány ezt az indoklást 2014 tavaszán megkapta, méghozzá azzal a kéréssel, hogy módosítsák a pályázatot, és pótolják a terv hiányosságait.

2014 áprilisában ennek ellenére elkezdődött az építkezés.

A fordulat pedig most jön: a kormány indoklás nélkül visszavonta a pályázatot 2014 szeptemberében, majd 2014 decemberében egy egyedi kormánydöntés következtében 20 százalékkal, 160 milliárdra emelte a költségkeretet, és csökkentette a műszaki tartalmat.

Végül 2015-ben elkezdett kormánykörökből terjedni a hír, hogy kartell-gyanú miatt áll az M4 építése, mert az építő cégek összejátszottak (2 hónapja ugye a kormány segített volna ebben – ha igaz a kartell-gyanú – a költséghatár megemelésével). Végül 2015 áprilisában ki is játszották ezt a kártyát: leállították a beruházást azzal, hogy kartell-gyanú miatt vizsgálódik az EU.

Jávor adatkérése után most már biztossá vált, hogy az EU nem is tudna keresztbe tenni a projektnek, hisz EU-pénzek hiányában nem vizsgálhat az EU kartell-gyanút. Így biztosak lehetünk benne, hogy nem is a Bizottság buktatta be a projektet.

Tehát nagyon úgy néz ki: Nem volt kartell-gyanú, és a magyar kormány meg se próbálta átdolgozni a projektet úgy, hogy esetleg EU-pénzt kaphassunk rá – majd végül bedöntötte a projektet mindenfajta kármentés nélkül.

Elég sok kérdés marad így megválaszolatlan. Miért emelték a költségkeretet egyedi kormánydöntéssel decemberben? Miért indították el az építkezést, ha tudták, hogy az EU nem fogja támogatni és nincs rá pénz? Ha mégis volt rá pénz, miért állították le a projektet?

Azt viszont biztosan tudjuk, hogy az építkezésre a magyar állam a mi pénzünkből eddig elköltött 60 milliárd forintot, és most is ott állnak a torzók a kijelölt útszakaszon. És még jó ideig ott is fognak állni. Ebből a 60 milliárd forintból körülbelül  200 ezer közalkalmazott havi fizetését lehet volna tízezrekkel megemelni.

Ehelyett viszont marad a torzó a katasztrofális és korrupt Orbán-kormányzás emlékére. Ezt a torzót pedig itt láthatjuk: 

Kövesd a szerző bejegyzéseit a Facebookon is!

fidesz belföld abszurd lmp Orbán EU M4 Közgép JámborAndrás 2015. 05. 27. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Adjunk hitet magunknak október 23-án! Adjunk hitet magunknak október 23-án!
  • Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon
  • Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”
  • A szélsőjobb egyszer már csúnyán megbukott Ausztriában, kérdés, hogy kapnak-e újabb esélyt? A szélsőjobb egyszer már csúnyán megbukott Ausztriában, kérdés, hogy kapnak-e újabb esélyt?

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr77494820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard