Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

„Akinek félnivalója van, az nem baj, ha fél. Sőt!”

„Akinek félnivalója van, az nem baj, ha fél. Sőt!”

Kettős Mérce vendégszerző
Tetszik
0
2015. június 21. vasárnap, 12:48
esélyegyenlőség miskolc ombudsman Számozott utcák

Tavaly tavasszal fogadta el a miskolci önkormányzat azt hírhedt rendelet-módosítást, amely a telepfelszámolás ürügyén megkönnyíti a helyi romák kiűzését a városból. A vegzálás és zaklatás a városvezetés részéről azonban sokkal korábban kezdődött, és e hatósági ellenőrzések jogszerűtlenségét most már ombudsmani jelentés is bizonyítja.

miskolcirazzia.jpgkép:hir24.hu

2015. június 5-én az Alapvető Jogok Országgyűlési Biztosa hivatala egyik legfontosabb munkájának nevezte azt a közel száz oldalas jelentést, amely a miskolci önkormányzat több, mint két éve zajló jogtipró jogalkotói és jogalkalmazói tevékenységét vizsgálta. És valóban, a szociológiai pontossággal megírt, minden – a TASZ és a NEKI által megfogalmazott - panasszal részletesen foglalkozó jelentés kiemelkedő jelentőségű munka számos szempontból.

Miskolc az ország negyedik legnépesebb városa, megyeszékhely, mely a régióra komoly befolyást gyakorol. A rendszerváltás utáni gazdasági krízis Északkelet-Magyarország iparvárosait érintette legsúlyosabban, a munkanélküliség és szegénység is itt a legmagasabb az országban. Miskolcon a roma lakosság aránya 6-7 % körül mozog. Gyakran ismételt tény, hogy a deprivációval sújtott, teljes létbizonytalanságban élő embereket érintő kirekesztés sokkal nagyobb arányban sújtja a roma, mint a nem roma lakosságot. Ez a számokból úgy is tükröződik, hogy országos szinten a roma lakosság szegénységi rátája tízszerese a nem roma népességének.

Miskolcon a helyzet még egyértelműbb: 13 szegregátumával a város a lakhatási kirekesztés iskolapéldája. A megyeszékhely saját Helyi Esélyegyenlőségi Programmal  (HEP) rendelkezik, mely program az EU-s és az állami források lehívásának feltétele. Ez a helyi Esélyegyenlőségi Terv feketén-fehéren leszögezi, hogy a szegénységgel a társadalmi – lakhatási, szociális stb. – kirekesztés is együtt jár. A telepeket vizsgálva elborzasztó adatokkal vázolja a helyzetet: az itt lakó felnőtt lakosság 65%-ának maximum általános iskolai végzettsége van, a bejelentett munkával nem rendelkezők aránya 83%, a tartozással rendelkezők aránya 83%-os.

A nyilvánvalóan tarthatatlan helyzet megoldására a miskolci önkormányzat a dokumentumban meg is fogalmazza a célt: a telepfelszámolásnak a szegénység, a szociális kirekesztődés újratermelődésének megakadályozását kell szolgálnia. A részletesen kidolgozott szociálpolitikai program ismeretében kifejezetten cinikus az önkormányzat ezzel ellentétes, pontosan felépített kirekesztő „hadjárata” városa szegényei ellen, akiket alkotmányellenes rendeletekkel kontrollálva, megfélemlítő, jogtalan razziákkal illetve koncepció nélküli, alternatív lakhatást nem kínáló kilakoltatásokkal igyekszik városából kiűzni.

A HEP-ben foglalt és a valóságban évek óta zajló önkormányzati gyakorlat között feszülő ellentétnek külön pikantériát ad az, hogy az Egyenlő bánásmód törvény (Ebktv) 31.§ (6) szerint egy önkormányzat csak akkor részesülhet állami vagy EU-s forrásokból, ha Helyi Esélyegyenlőségi Programmal rendelkezik. Ennek megfelelően a Biztos a vizsgálat során rá is kérdezett arra, hogy a kapott forrásokat milyen módon fordították a HEP-ben (és az Integrált Városfejlesztési Tervben) célként kitűzött telepfelszámolásra. A 2014 szeptemberében érkezett válasz szerint az elmúlt 5 évben konkrétan nulla forintot szánt az önkormányzat a szegregátumok felszámolására! Kizárólag a szegregált lakókörnyezeten belüli környezetrendezésre, felzárkóztatásra valósítottak meg programot.

A TASZ és a NEKI még 2014 februárjában fordult az ombudsmanhoz a „jóléti razziák” alapjogsértő voltának megállapítását kérve. Mint azt a helyi sajtóból, videókból megtudtuk, a Miskolci Önkormányzati Rendészet, társhatóságokkal és rendőrségi kísérettel együtt olykor 30-40 fős csapattal kezdte meg, már 2013-ban teljes városrészeket ellenőrző körútjait. A kizárólag az elgettósodott területeken, mélyszegénységben élő állampolgárokat sújtó – a mai napig zajló - razziák során a többtucatnyi hatósági személy a családok lakásaiba benyomulva ellenőrzi a háziállat oltási könyvétől a WC-papíron át a kuka meglétét is.

A jogvédők szerint a felhatalmazás nélküli, rendszeres hatósági razziázás a demokratikus jogállami értékek mindegyikét sérti, hiszen korlátozza az ellenőrzött állampolgárok magán- és családi élethez, lakásuk sérthetetlenségéhez való alapjogát és ezáltal az emberi méltóságukat, továbbá a tisztességes eljáráshoz és a jogorvoslathoz való jogukat. Azon személyek tekintetében, akiket az ellenőrzések elköltözésre kényszerítenek, korlátozza a tartózkodási hely szabad megválasztásának jogát is. Mivel a rendelkezésre álló adatok alapján megállapítható, hogy az ellenőrzések aránytalan mértékben érintenek roma származású állampolgárokat, ezért a hátrányos megkülönböztetés tilalmába is ütköznek.

A videófilmben nyilatkozó MÖR vezetője eszerint az erre a célra létrehozott Rendészet feladata a következő: „Ha azt mondom, hogy már tíz emberből ha öt elköltözik, aki nem abba a környezetbe való, akkor már egy nagyon komoly eredményt elértünk. De ha csak kettő, akkor is már eredményt értünk el valamilyen szinten.” A Rendészet vezetője által bevallott önkormányzati elvárás az ellenőrzések kifejezett céljaként tehát azoknak a megfélemlítését jelöli meg, akiket „nem odavalónak” ítél a városvezetés. Ha ezek a mondatok nem lettek volna elég meggyőzőek az ellenőrzések valós célját illetően, az önkormányzat további lépései megerősítették a mélyszegény, főleg roma lakosok szisztematikusan felépített, megfélemlítő kiszorítását a városból. 2014 tavaszán ugyanis a miskolci önkormányzat elfogadta azt a hírhedtté vált rendelet-módosítást, amelyet a helyi média a régóta várt telepfelszámolási programként igyekezett beállítani, de valójában a már megkezdett, a helyi romákat zaklató, Miskolcról való kiűzésüket célzó, soron következő hatalmi lépés volt. Erre utalt a rendelet nyilvánvalóan diszkriminatív kitétele is, amely csak az alacsony komfortfokozatú szociális bérlakásokból kiköltözőket kötelezte a város elhagyására „lelépési pénz” ellenében, miközben a jobb státuszú elköltözőktől nem követelte meg ugyanezt a feltételt. A lakásrendelet módosításával pedig el is kezdődtek a Számozott utcákból, Miskolc egyik szegénynegyedéből a kilakoltatások. A rendelet-módosítás és a kilakoltatási gyakorlat ellen a TASZ újabb panaszt nyújtott be az alapjogi biztoshoz.

Ezeknek az összevont indítványoknak kivizsgálása utánszületett meg tehát az a Jelentés, amelyben az ombudsman súlyos mondatokkal ítéli el a megfélemlítő, a totális állami berendezkedésekre jellemző hatósági razziákat. Az indítványban foglalt alapjogi sérelmeket a jelentés egytől egyig megállapítja, így a tisztességes eljáráshoz, a jogbiztonsághoz, a magánszférához, az emberi méltósághoz való jog, és az egyenlő bánásmód követelményének megsértését is. A dokumentum mind terjedelmében, mind mélységében, hangvételében kiemelkedik a jelentések sorából, hiszen nem gyakran olvasni olyan egyértelmű ombudsmani felszólításokat, mint amellyel jelen esetben a súlyosan jogsértő gyakorlat azonnali megszüntetésére utasít a Biztos. Az önkormányzat két rendeletével kapcsolatban is határozott álláspontra helyezkedik a jelentés: a közösségi együttélésről alkotott rendelet és a lakásrendelet is súlyosan alkotmány- és törvénysértő. Utóbbi rendelet Kúria általi elkaszálása nyomán csak az előbbi diszkriminatív rendeletet támadta meg az alapjogi biztos az Alkotmánybíróságnál, mely eljárás jelenleg is folyamatban van.

A Jelentés arra is felhívja a figyelmet, hogy sem a razziázás, sem a kilakoltatási gyakorlat nem alkalmas mód a szegregátumok felszámolására. A mélyszegénység, a kirekesztettség ugyanis önmagukon túlmutató, rendszerszintű problémák. Az önkormányzatok pedig nem hivatkozhatnak vagyonvédelmi szempontokra, ha döntéseik egy szociálisan rászorult társadalmi réteg földönfutóvá válását eredményezik. Mi több, az Önkormányzati törvényből következő kötelességük szociális lakásgazdálkodással megelőzni a lakosok tömeges hajléktalanná válását. „A szegénység és kirekesztettség komplex problémáinak kezelésére kizárólag megfelelő szakpolitikai eszközökkel van alkotmányos lehetőség” – jelöli ki a biztos az egyetlen jogszerű megoldási utat.

Ehhez képest Kriza Ákos, Miskolc polgármestere külön sajtótájékoztatón jelentette be, hogy folytatják a razziákat, majd bicskanyitogató kedélyeskedéssel erősítette ezt meg a Mokka műsorában is. Arra a riporteri kérdésre, hogy talán azért kell haladéktalanul megszüntetni a razziákat, mert az önkormányzati gyakorlata jogsértő , a polgármester egészen elképesztő választ ad. „A jogosság egy másik kérdés” - reagál Kriza, - ő nem is ért a joghoz, és jogászkodni sem kíván a kérdésben. „Ahol gyerekek szamurájkarddal hadonásznak, szaladgálnak, ott szüntessük meg az ellenőrzéseket? Én ezt nem is értem!” Ha így sem lenne magától értetődő a tömegeket érintő razziák legitimitása, Kriza a fodrászának megerősítő szavait idézve zárja le a kérdést. Eltekintve a cinizmus elképesztő fokától, a polgármester vagy nem érti, vagy nem akarja megérteni azt, hogy a jogállami berendezkedés jogvédelmi alapkövét jelentő ombudsman kimondottan súlyos megállapításai nem egy olyan „véleményt” jelent, melyet az ország negyedik legnagyobb városának polgármestere saját, vagy fodrászának hangulata szerint vesz figyelembe.

Bár az könnyebben megoldható probléma lenne, ha a polgármester valóban pusztán nem értené önkormányzatának jogtipró, az egyébként is kirekesztett, nyomorban élő lakosainak életét megkeserítő, méltóságát sértő intézkedéseinek súlyát, de valójában sajnos nem erről van szó. Sokkal inkább egy tudatosan felépített, szegénységet kriminalizáló politika megnyilvánulásairól, mely politikai irányvonalnak legitimitást ad a kormányzat felsőbb régióiból érkező, és a gyakran hivatkozott, demagógiával megvásárolt „miskolci közvélemény”támogatása is.

„Az ombudsman egy tükör. Ebben a tükörben mindenki saját magát látja, ha valakinek ez a kép nem tetszik, akkor azon változtasson” – mondta Székely László ombudsman. És valóban, ha önmagában egy ombudsmani jelentés nem is kikényszeríthető jogilag, de a legmagasabb fokú alapjogvédelmi intézmény közel százoldalnyi elemzése a megvalósult jogsértésekről meglehetősen komoly bizonyítékgyűjteményként szolgálhat majd egy esetleges perben.

Boros Ilona

A TASZ munkatársa

esélyegyenlőség miskolc ombudsman Számozott utcák Kettős Mérce vendégszerző 2015. 06. 21. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
  • A német liberálisok nagy visszatérése A német liberálisok nagy visszatérése
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban  Újabb sztrájk jön az Operaházban 
  • A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését
  • Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr137558064

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard