Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Bourdieu-ről vitatkozni a drogprevenciós körletben

Bourdieu-ről vitatkozni a drogprevenciós körletben

Kettős Mérce vendégszerző
Tetszik
0
2015. augusztus 3. hétfő, 9:02
börtön közélet iskolája

A társadalom működéséről és az elnyomás stratégiáiról jellemzően az elit gondolkozik, az erről szóló viták egyetemi aulákban, szellemi műhelyekben, konferenciákon vagy trendi kocsmákban folynak… De mit gondolnak minderről azok, akiknek az elit egyre kevesebb esélyt ad arra, hogy kimásszanak a gödörből? Például egy átlagos magyar börtönben fogvatartottak gondolkoznak-e a társadalmi egyenlőtlenségekről?  És milyen eszközöket adhat kezükbe az oktatás, a beszélgetés és a közös gondolkozás? Három hónapon át tartott társadalomtudományi képzést egy börtönben a Közélet Iskolája, a tapasztalatokról az egyik alapítót, Dósa Mariannt kérdeztük. A beszélgetést a fogvatartottak írásaiból vett részletek tagolják.

borton.jpg

– Hogy jött az ötlet, hogy egy börtönben beszélgessetek politikai filozófiáról?

– Még évekkel ezelőtt, amikor Angliában tanultam, ismerkedtem meg a Touchstones (‘próbakő’) program egyik tanárával, ő mesélt arról, hogy politikai filozófia foglalkozásokat tartanak nagyon sokféle környezetben, többek között börtönökben is. Már első hallásra mély nyomott hagyott bennem a börtönbeli program alapvetése: minden embernek joga van ahhoz és képes is arra, hogy alapvető politikai–filozófiai–erkölcsi kérdésekről véleményt alkosson, vitázzon másokkal, és ebből egy társadalomban mindenki csak gazdagodhat. Emellett fontos inspirációt jelentett egy úgynevezett részvételi akciókutatás, ami egy amerikai női börtönben vizsgálta, hogyan hat a fogva tartottakra egy helyben működő főiskolai program, méghozzá a fogvatartott nők aktív kutatói részvételével. Tulajdonképpen évek óta dédelgettük magunkban a gondolatot, hogy elindítunk itthon egy, a ’Próbakő’ programhoz hasonló kezdeményezést, ami végül idén áprilisban meg is történt!

„Általános iskolai végzettséggel kevesebb az esély az értelmileg megbecsült munkakör betöltésére, társulva anyagi problémákkal. (...) A különböző oktatási intézményekbe való bejutást az határozza meg, hogy a tanulást igénylő melyik osztálycsoportba tartozik, mennyire hátrányos helyzetű családból jött. A színvonalas életet élő, gazdagabb családok gyerekei nagyobb valószínűséggel lesznek a társadalom elfogadottjai, mint azok, akik szegényebb családokból valók. (...) Érvénytelenek lesznek a társadalomban, kis valószínűséggel fognak fölnézni az alacsony iskolai végzettségűekre, nem lehetnek főnökök, vezetők, hanem a társadalom kisebb értékrendjébe vannak besorolva.”

Az amerikai programhoz hasonlóan mi is abból az alapvetésből indultunk ki, hogy a társadalmunkról, az abban uralkodó gazdasági-politikai folyamatokról, és az ezekkel összefüggő alapvető erkölcsi kérdésekről való tudás és gondolkodás éppolyan fontos az aktív társadalmi részvételhez, mint a szabályok betartása vagy a munkavégzés – ami mostanában egyedüli állampolgári feladatként tűnik fel a közbeszédben. Úgy gondoljuk, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek kialakulásával és azok következményeivel kapcsolatos tudás révén a fogvatartottak jobban megérthetik az őket körülvevő társadalomban zajló folyamatokat, illetve az uralkodó társadalmi-politikai viszonyokat, és így a szabadulásuk után könnyebben tudnak majd boldogulni ebben a környezetben.

– Miért pont erre az intézményre esett a választásotok, és miért felnőtt férfiakkal dolgoztatok - és nem nőkkel, vagy fiatalokkal például?

– Ennek leginkább gyakorlati okai vannak: ebben az intézményben dolgozik Fiáth Titanilla börtönpszichológus, aki az első pillanattól támogatott bennünket a képzés megvalósításában. Nekünk nagyon sokat segített, hogy a képzés megtervezésétől annak lezárásáig tudtunk valakihez fordulni a kérdéseinkkel, nehézségeinkkel. Egy kísérleti programot mindig jó ilyen biztonságos környezetben megvalósítani, de a jövőre nézve abszolút tervbe vettünk női intézményeket is! 

„[Korábban] nem is gondolkodtam el azon, hogy a test társadalmi szerepe ilyen, ilyen fontos mérvadó lehet a társadalomban elfoglalt helyemről. (...) Az, hogy miképp nézünk ki, mutatja, hogy a társadalomban hol helyezkedünk el, hogy milyen körben, munkakörben mozgunk, dolgozunk, milyen ételeket fogyasztunk. (...) Számunkra apróságnak tűnő vagy nem is fontos dolog nagyon sok mindent elárul rólunk a külvilágnak. Az általunk kialakított testünk a hierarchiába való hovatartozásunkat mutatja. (...) A kapitalizmus pont a normákhoz való igazodásból profitál.”

– A fogvatartottak mekkora részének van hozzáférése, ha nem is ilyen tipusú, de valamilyen társadalomtudományi képzéshez vagy más oktatáshoz?

– Magyarországon általában nagyon keveseknek van hozzáférésük társadalomtudományi témájú oktatáshoz. Az általános és középiskolai képzésekből ez szinte teljesen hiányzik – egyes iskolákban van ugyan állampolgári alapismeretek vagy társadalomismeret óra, de ez sem épül be szervesen a tananyagba, gyakran pusztán néhány óráról van szó, ráadásul ezek sem feltétlenül kritikai megközelítést közvetítenek. És ami fontosabb, ez is társadalmi osztály szerint szelektált: a hátrányos helyzetű gyerekek, fiatalok jellemzően nem kerülnek olyan iskolába, ahol ilyesmit tanítanak. Pedig sok szempontból épp nekik volna a legnagyobb szükségük ezekre az ismeretekre – mert nekik nem jut más erőforrás arra, hogy a társadalmi helyzetükön változtassanak, mint például az anyagi tőke vagy kapcsolatok. És ők vannak leginkább kitéve a társadalmi osztályokkal kapcsolatos manipulatív közbeszéd káros hatásainak is. Nem véletlenül érzik úgy, hogy ahová jutottak, annyit is érnek.

„A fogyasztási cikkek gyakori elterjedése azt jelképezi, hogy ne érezzük magunkat kevesebbnek. (...) A fogyasztás meghatározza, hogy kik hol helyezkednek el a társadalmi hierarchiában. A fogyasztás elkápráztató és egyben megszégyenítő is mások részére. (...) A fogyasztási cikkek és az életmód használatát az határozza meg, hogy az ember vagy csoport a társadalmi, gazdasági ranglétrán hol helyezkedik el. Tehát a jobb módú, fentebb lévő emberek, csoportok életformái válnak mintává.”

– A 12 hetes kurzus témájaként a társadalmi egyenlőtlenségeket választottátok, és szerintetek az ehhez kapcsolódó legfontosabb külföldi elméleti szövegek – pl. Pierre Bourdieu, Loic Waquant, Iris Marion Young vagy Amartya Sen írásai - nincsenek meg magyarul. Hogyan lehetséges ez?

– Hát ez az! Bennünket is újra és újra meglep, mennyire kevés kurrens társadalomelméleti szöveg érhető el magyarul. De ami a legnagyobb gond az az, hogy még ami elérhető (az említett szerzőktől is van legalább néhány szöveg magyarul), azok sem feltétlenül érthetőek mindenki számára. Nehézkes tudományos nyelven íródnak, amivel az egyetemisták is küzdenek, csak olyan a magyar oktatási rendszer, hogy ezt senki nem meri mondani. Olyan alacsony színvonalú oktatással a hátuk mögött azonban, amilyenben ezek a férfiak részesültek a cigánytelepi kisegítőben vagy az állami gondozásban, esélytelen, hogy valaki Bourdieu-t olvasson. Ezért készítettünk egy olvasókönyvet a résztvevők számára, amelyben a téma legfontosabb magyar és nemzetközi szövegeit foglaltuk össze néhány oldalban, közérthető magyar nyelven. Ezt idővel szeretnénk majd szélesebb körben hozzáférhetővé tenni, csak még kicsit csiszolunk rajta.   

– Bár a képzés elején nem feltétlenül tudták, mire vállalkoznak, a 3 hónapon át részt vevő 12-15 férfinak (25 és 60 év között) szerintetek nagyon bejött a dolog, hétről-hétre feldolgozták a kiadott szövegeket, volt önkifejezés, vita... és lelkesedés. Milyen módszerekkel folyt a szövegek feldolgozása és mi volt számotokra a legpozitívabb élmény?

– Végig nagyon bevonó volt a képzés, nagyon sok teret hagytunk minden résztvevőnek arra, hogy elmondja a véleményét, és arra, hogy egymásra is reagáljanak. Jó jelnek vettük, hogy a kurzus vége felé már az jelentette a legnagyobb gondot, hogy hogyan tudjuk mindezt annyira kordában tartani, hogy minden fontos kérdés átbeszélésére maradjon idő. Mivel ez egy kísérleti program volt, sokféle technikát kipróbáltunk. Minden alkalomra vittünk valamilyen bemelegítő, ráhangoló gyakorlatot. Amikor a téma engedte, igyekeztünk helyzetgyakorlatokkal lazítani az órák menetét. A nehezebb szövegeket közösen felolvastuk (általában a fogvatartottak olvastak egymást váltva). A nemek közötti igazságtalanságok témáját például ún. oxfordi vita keretében dolgoztuk fel; csapatokban kellett a résztvevőknek érvelniük egy állítás mellett vagy ellene. Ez a módszer különösen jól működött, csakúgy mint az utolsó foglalkozáson a Szociopoly – ebbe már mindenki annyira bevonódott, hogy az egyik őr be is jött a terembe hangzavarra.

„… a létező felső osztály az alsóbb osztályok kizsákmányolásával bezárja a lehetőséget, a tényleges egyenjogúságot hangoztatva pontosan az ellenkezőjét cselekszi. Az alsó réteget és az etnikai kisebbséget folyamatos alárendeléssel és munkájuk hasznának tényleges öncélú felhasználásával a saját anyagi jólétét növeli és ezt a tevékenységét folyamatosan fenntartja…”

– „Nagy szerencse, hogy az emberek nem értik a bankrendszert és a monetáris rendszert, ellenkező esetben már holnap reggelig kitörne a forradalom” – vélte Henry Ford. A drogprevenciós körlet alacsonyan képzett lakóival a kapitalizmus mai formájának társadalmi hatásairól vitatkozni szerinted mennyire felforgató tevékenység?

– Az egyéni fejlődés mellett, azt reméljük, hogy a képzésnek fontos össztársadalmi hatása is lehet azáltal, hogy a fogvatartottak tudatosabb állampolgárokká válnak. Egy demokratikus közösség akkor tud jól működni, ha a tagjai megfelelően tájékozott döntéseket tudnak benne hozni mind a saját életükkel, mind a közösség életével kapcsolatosan. A képzés reményeink szerint elő fogja segíteni ezt a tudatosabb társadalmi részvételt azáltal, hogy megismerteti a résztvevőkkel azokat a mindennapjaikra is komoly hatással bíró társadalmi folyamatokat és jelenségeket, amelyekről a magyarországi közoktatási rendszerben nem kaphattak átfogó, rendszerszintű, kritikai tudást. Nagyon biztató, hogy a kurzus végén többen jelezték, hogy szabadulásuk után szeretnék felkeresni a Közélet Iskoláját, és szeretnének részt venni más programjainkon is, mert szeretnének aktívabbá válni a jövőben.

– „Amíg az anyagiakhoz mérten függ az egyén érdekeinek képviselete, addig ... egyenlőségről nem lehet szó.” – irta a kurzus elején az egyik diákotok. Jól értem, hogy már a képzés előtt is úgy gondolta (és esetleg nemcsak ő), hogy a szegényebb rétegeket nem képviselik a választott vezetőink?

– Így van. A résztvevők többsége – hasonlóan a magyar társadalom más hátrányos helyzetű tagjaihoz – nagyot csalódott a demokratikus intézményekben. Egyáltalán nem érzik úgy, hogy az ő helyzetük, az ő érdekeik bárkit is érdekelnének. Nagyon kiábrándultak és – teljesen érthető módon – nagyon szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy nekik bármilyen szavuk lehet bármiben is. Az egyik legnehezebb feladat számunkra épp az volt, hogy a szisztematikus rossz tapasztalataikkal hogyan állítsunk szembe valami pozitívat. 

„Sokszor a foglalkozások alkalmával teljes felháborodott lelkiállapotban távoztam, hogy mi folyik Magyarországon és a világban. (...) Egy pozitív példát mégis szeretnék kiemelni, ami nagyon megérintett! Egy ápolónő szót emelt bátran az egészségüggyel kapcsolatban. (…) Több hasonló szerveződésre lenne véleményem szerint szükség a cél érdekében.”

– Az egyenlőtlenségekről és a velük kapcsolatos igazságtalanságról való vita, a vitában létrejövő tudás frusztrációkat is keltett, ami különösen egy börtönben nem kezelhető könnyen, milyen eszközeitek voltak ennek csökkentésére?

– Valóban! Nagyon hamar világossá vált számunkra, hogy nem jó, ha csak az igazságtalanságokról beszélünk, mert a résztvevőkben ez – érthető módon – erős feszültséget, tehetetlen dühöt kelt. Ezért pár alkalom után már igyekeztünk minden órára vinni kiegészítő olvasmányokat olyan kezdeményezésekről vagy állampolgári fellépésekről, amelyek az adott társadalmi egyenlőtlenségre válaszul születtek itthon vagy más országokban. Beszélgettünk például az ápolónők napjainkban zajló érdekvédelmi küzdelemről és a 90-es évek elején Miskolcon megalakult roma Gettóellenes Bizottságról. 

– Lesz-e folytatása ennek a képzésnek, és ha igen, milyen formában és célokkal?

– Szeptembertől ugyanezzel a csoporttal folytatjuk a képzést az állampolgári jogok témájával. Fogunk majd beszélgetni az állampolgári jogok mibenlétéről, eredetükről, biztosítékaikról és ezek gyakorlati érvényesüléséről, illetve érvényesítésük lehetőségeiről is. Ekkor már a Társaság a Szabadságjogokért szervezettel együttműködésben. Mi már nagyon várjuk!

Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetőségek
A Kettős Mércét nem támogatják pártok vagy oligarchák, nem használunk állami vagy külföldi pénzeket. A Mérce egy független baloldali portál, melynek a működése rajtad is múlik! Ha szeretnél még több, a fentihez hasonló cikket olvasni, támogass minket!
börtön közélet iskolája Kettős Mérce vendégszerző 2015. 08. 03. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
  • A német liberálisok nagy visszatérése A német liberálisok nagy visszatérése
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
  • Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak
  • Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr617664564

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard