Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

„Nem nőknek való vidék” - a nők hiányának okairól a diplomáciában (is)

„Nem nőknek való vidék” - a nők hiányának okairól a diplomáciában (is)

Peto Andrea
Tetszik
0
2016. január 17. vasárnap, 20:26
feminizmus nők diplomácia v4 videgrád

Az utóbbi hetek közéleti vitája megmutatta, hogy konszenzus van a politikai pártok között, hogy a nők hiányáról a közéletben mindenkinek van valmilyen véleménye. A cikk egy ritkán elemzett területen, a diplomáciában elemzi a nők alacsony részvételi arányának okait, amely a Visegrádi országokban, így Magyarországon is, különösen alacsony. Pető Andrea, a CEU egyetemi tanára, az MTA doktora írása.

tn496c0.jpg

Tipikus nemi eloszlás egy V4-találkozón, Fotó: Kovács Márton/KKM

Van valami szimbolikus abban, hogy a világ első hivatásos nagykövetnője címért több olyan nő vetélkedik, akiknek a küldő kormánya rendkívül rövid életű volt, és aztán később az utókor mind a négyüket csendben elfelejtette. A hivatalos statisztikákba pedig a szovjethatalmat képviselő Alexandra Kollontáj (1872-1952) került be (ha bekerült), mint a világ első nagykövetnője. Kollontáj 1923-ban Norvégiában, 1926-27 között Mexikóban, majd 1930 és 1945 között Svédországban volt nagykövete egy olyan országnak, melyet nem nagyon akartak nemzetközileg elismerni. Kollontájhoz hasonló a sorsa a másik három elfelejtett “első” nagykövetnőnek is. Diana Abgar (1859-1937), örmény író az első Örmény Köztársaság nagykövete volt Japánban 1918-1920 között, míg a magyar Schwimmer Rózsa (1877-1948), hivatásos feminista a forradalmi Károlyi kormány képviselőjeként Svájcban szolgált 1918-1919 között. Hasonlóan itt, Svájcban szolgált a nőmozgalomban aktív Jadvyga Chodakauskaite-Tubeliene (1891-1998), a litván misszió felállítójaként 1918 és 1919 között. Mindegyik „első” nagykövetnő a nagyhatalmak gyűrűjében és geopolitikai kényszerek mellett küszködtek a legnagyobb hátrányukkal: hogy nők voltak. Kollontáj a Szovjetunió képviseletében kiválóan alkalmazta humorát, műveltségét és széleskörű nyelvismeretét a különböző tárgyalásoknál, mely a Greta Garbo főszereplésével készült Ninochka (1939) című filmet is ihlette. A négy “első” nagykövetnő története segít megérteni azokat az okokat, amelyek miatt a visegrádi négyek országaiban a nők diplomáciai szolgálatban betöltött szerepe még mindig csekély.

A nők részvételéről a nemzetközi kapcsolatokban két értelemben is beszélhetünk: egyfelől hogy hogyan lesznek a nők aktív, hivatásos alakítói a diplomáciai folyamatoknak és másfelől hogyan lesznek nemzetközi diplomácia folyamatoknak és döntéseknek alanyai és sok esetben elszenvedői. Abgar és Kollontáj elődei azok a nők voltak, akik férjük vagy apjuk oldalán a kiváltságos szalonélet keretében informális hatalmukat kihasználva diplomáciát csináltak: csevegtek és csevegtettek. Schwimmer és Chodakauskaite-Tubeliene már más módon, a nemzetközileg szerveződő és intézményesedő nőmozgalmon és annak kapcsolati hálóján keresztül került a nemzetközi diplomáciába. Svájcban a magyar Schwimmer túl baloldalinak bizonyult és az antant csapatokkal szemben álló (és éppen vereséget szenvedő) országot kellett volna képviselnie, nem meglepő, hogy kevés sikerrel járt.

A diplomácia komoly szakmai és nyelvi felkészültséget igénylő nemzetközi szakma, melynek sikeres műveléséhez az elithez való tartozás is előfeltétel. A diplomácia klasszikus időszakában az elithez úgy lehetett tartozni, hogy valaki az arisztokráciába beleszületett. A modern diplomácia korában pedig az elit oktatási intézményekben is meg lehetett szerezni a belépőt az elit világába. Nem meglepő ezek után, hogy a diplomáciában a férfiak még ma is, minden emancipációs törekvés ellenére a leghatározottabban őrzik az intézményes döntéshozói kiváltságaikat és nem engednek be nőket. Ha a négy “első” nagykövetnő élettörténetét megnézzük, látjuk, hogy mind a négyüket az I. világháborút követő – államokat elsüllyesztő és létrehozó – időszakban lezajló társadalmi változások jutatták a nagyköveti feladathoz. Nem meglepő, hogy nagykövetnők kinevezésére nagyobb számban, de még mindig kivételként a feminizmus második hullámának eredményeképpen került sor a nyolcvanas évektől.

bedy_1.jpg

Schwimmer Rózsa a forradalmi Károlyi kormány képviselőjeként Svájcban szolgált 1918-1919 között

Visegrádi országok: különösen alacsony a nők részvétele

A 2014 végén a Visegrádi országokban lezajlott kutatás szerint az elvileg és hivatalosan a nők egyenlőségét hirdető államosított feminizmusban 1975 és 1989 között csak elvétve neveztek ki nőt nagykövetnek. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy 1989 hozott-e változást ezen a téren a Visegrádi országok diplomáciai szolgálatában? Elvileg hozhatott volna, hiszen a főleg Moszkvában végzett kádereket a nagyvilágban otthonosan mozgó,nyelveket beszélőkkel váltották le. De a férfiakat főleg férfiakra cserélték.

A már idézett, 2014 végén a Visegrádi országokban lezajlott kutatás szerint a kölcsönös diplomáciai posztokon mind a négy országban 80% felett van a férfiak aránya (Csehország 84%, Lengyelország 86%, Magyarország 88%, Szlovákia 95%). A nemzetközi szervezetek esetében ez az arány Csehországban 71%, Lengyelországban 86%, Magyarországon 75%, Szlovákiában 71%. A nagykövetek száma a világban önállóvá váló országok számának növekedésével együtt ugyan megnőtt, de a négy ország közül Magyarország áll a legrosszabbul a nagykövetnők esetében, hiszen a nagykövetek 95%-a férfi. A legjobban Csehország áll 85%-nyi (!) férfi nagykövettel, Lengyelország és Szlovákia 90%-ban küldött férfit képviseletének vezetésére. (Norvégiában ez az arány 64%, ami még távol van a hirdetett és célul kitűzött paritástól.) A kulcsfontosságú diplomáciai posztokra - az EU-ba, Németországba, USA-ba, Nagy-Britanniába és Oroszországba - a Visegrádi országok maximum egy nőt delegálnak.

A százalékok ugyan félrevezetőek lehetnek, hiszen egy nagyon kis csoportról beszélünk, melyben egyetlen külügyminiszternő kinevezése is jelentős százalékban kifejezett eltolódást jelenthet, de a számok mutatják, hogy a helyzet nagyon távol áll más elit szakmáktól vagy akár más országoktól, mint a skandináv országok. A következőkben azt elemzem, miért.

Az okok

A nemzetközi diplomácia férfiak területe volt és maradt a visegrádi országokban 1989 után, és ezen jelenség okainak az áttekintése az első lépés a lehetséges változás eléréséhez.

A politikában a nők térnyerése nagyon lassan zajlik. Különösen az intézmények vezető helyeinek elosztása esetében, mert még mindig sokan hangoztatják azt a véleményt, hogy a nők a nőknek megfelelő területen helyezkedjenek el, ami a szociális terület, az oktatás és a kultúra területe. Ez a retorika a külpolitikát, mely az érdekek kíméletlen képviseletét is jelenti, “kemény” ügynek tekinti a hadüggyel együtt, melyet láthatóan “nem nőknek való vidéknek” minősítettek a visegrádi országok. Ez összekapcsolódik azzal az előítéletes vélekedéssel, hogy a nők (így egységesen) békeszeretők és elutasítják az erő alkalmazását vagy hogy Angela Merkel azért nem alkalmas kancellárnak, mert nő. Ha a nők ennek a pozíciónak próbálnak megfelelni, akkor ugyan megfelelnek az elképzelt elvárásoknak, de éppen a diplomáciában csökkentik a saját szakmai mozgásterüket.

A nemzetközi diplomácia a munka jellege miatt hosszú és folyamatos képzést követel. Mint sok más szakmában, a nők itt is hátránnyal indulnak, a munka és gyerekgondozás összeegyeztetési nehézségei miatt. Eltekintve attól, hogy önmagában diszkriminatív megközelítés, miszerint csak a nőknek – és a férfiaknak nem – kellene a családot és a munkát összeegyeztetni, a négy “első” nagykövetnő (és kis számú utóda) remekül meg tudta ezt oldani akár már az 1920-as években. Ugyan a nagykövetnői helyzet eleve kivételezett helyzetet is jelent a mindennapokban. Ha gyerekgondozás miatt a diplomatanők kilépnek a szakmából, a velük együtt induló férfi kollégák szakmai képzéseken és a szakmai előrejutáshoz szükséges feladatok sikeres teljesítésén már túl vannak, amikor a diplomatanők jobb esetben ugyanoda térnek vissza a szigorúan hierarchikus munkarendben, mint ahonnan elindultak.

A másik érv a nők diplomáciai vezető pozícióba kinevezése ellen a munkavégzés időrendjére vonatkozik, miszerint a család és munka összeegyeztetése nehéz a nőknek ezen a pályán. Valóban a munkavégzés, mint sok más munka – például a laboratóriumi kutatók – esetében, más ritmus szerint, nem napi nyolc órában zajlik. A nemzetközi diplomáciában a munka reggeltől késő estig tart, minden este akár több programmal is.

A diplomáciai szolgálat mint szakma önmagában is nagyon hierarchikus, hiszen egy követségen nagyon sokan dolgoznak: bérszámfejtőtől a hadügyi attaséig, de csak egy nagykövet van, akinek a véleménye igazán számít és aki hivatalosan képviseli az országa „véleményét”. A vezetéselméletben megtalálható az általános kétely, hogy nők egyáltalán alkalmasak lennének-e vezetőnek. Ezt a kételyt az elmúlt évtizedekben a világ szerencsésebbik felén sikerült legyőzni. A négy „első” nagykövetnő személyes példája is mutatja, hogy igenis a nők alkalmasak a vezetésre, így egy követség irányítására is. Ebből következik, hogy teljesen antidemokratikus, hogy ebből a nőket a sztereotípiák és a strukturális egyenlőtlenségek miatt kizárják. A nagykövet személye az országimázs része. Ezért működik például az amerikai diplomácia úgy, hogy a külügyi szakapparátus végzi a dolgát, míg a nagyköveteknek főleg reprezentációs feladataik vannak, és az apparátus által előre egyeztetett üzeneteket adják át.

25 évvel a rendszerváltás után se zajlott le a normaváltás, ami a nőkkel szembeni szexizmust szankcionálná. A volt magyar külügyminiszter, a CEU tanára, Balázs Péter a Magyar Narancs kormánykritikus hetilap 2015. szeptember 24-i interjújában azt nyilatkozta: "Ha egy nő azt mondja, nem, azt jelenti: talán. Ha azt mondja, talán, azt jelenti: igen. Ha azt mondja, igen: akkor nem igazi nő. Ha pedig egy diplomata azt mondja, igen, azt jelenti: talán. Ha azt mondja, talán, azt jelenti: nem. Ha pedig azt mondja, nem, akkor azt jelenti, hogy nem is igazi diplomata." Ez az idézet jól jelzi, hogy milyen falakba ütköznek azok a nők, akik a diplomáciai pályára készülnének. 

Lehetséges változás?

Végezetül fel kell tenni a kérdést, mitől változna ez a szomorú kép, amit a V4 legutóbbi felmérése mutat? A négy első nagykövetnőt hosszú ideig egyáltalán nem követték, és ma sem követik női nagykövetek nagy számban. A diplomáciai szolgálat az államosított feminizmus egyenlősítő politikája ellenére megmaradt a férfi munkavégzés területének. A már idézett kutatás szerint alig 1%-nyi nagykövetnő volt 1975 és 1989 között a lengyel, magyar és a csehszlovák külügyi apparátusban. Hosszú évtizedekig csak elvétve volt egy-egy nő, akit kineveztek nagykövetnek. És a diplomácia csúcsát jelentő munka a férfiak előjoga maradt 1989 után is.

Ha az „érdem alapú” érvelést nézzük, akkor az elkövetkező időszakban nem várható lényeges változás, hiszen a társadalmi különbségek folyamatosan növekednek. A „neoliberális neopatriarchális rend” pedig a nők másodrendű helyzetének fenntartásával működik, ahogy az idézett interjú a volt külügyminiszterrel is mutatja. Mégis vannak eszközök, melyek ezt a helyzetet megváltoztathatják. Az első nemzetközi egyezmények és azok betartása. Ilyen például CEDAW jelentés, mely az országoktól számszerűen kéri be az adatokat, hogy hányan és kik töltenek be pozíciót a nyilvános térben, így a diplomáciában is. A második a tudatos rekrutálás a nők között a diplomáciai szolgálatra, ami a kvóta felé vezető lépcső, de ehhez el kell ismeri azt, hogy szükség van különleges támogató intézményekre és intézkedésekre. A skandináv országokban a változást a kvóta hozta meg, melynek célja, hogy a strukturális hátrányokat leküzdje. A kvóták elfogadásához és elfogadtatásához az első lépés az egyenlőtlenség láthatóvá tétele. Ehhez belső politikai változásnak kell bekövetkeznie, és van olyan visegrádi ország, ahol ez már elkezdődött. A lengyel parlamenti kvóta kiharcolásához, amelyben a Szolidaritás mozgalom nagy szerepet játszott, azon nők őszinte döbbenete kellett, akiknek 1989-es rendszerváltás 2009-es évfordulójáról való megemlékezéseken azzal kellett szembesülniük, hogy utólag ki lettek radírozva annak történetéből. Ezen felbátorodva kezdtek szerveződni és intézményesülni úgy, hogy a lengyel Nőkongresszus nemcsak politikai tényezővé vált, melyet szakpolitikai kérdésekben nem lehet megkerülni, hanem elérte a törvényileg szabályozott 35%-os kvótát a pártlistákon a választásoknál. Míg ez a szemléletváltozás eljut a szakpolitikákhoz, nyilván időre van szükség. Magyarországon a baloldali támogatottsággal kinevezett, és csak férfiakból álló Bajnai-kormány (2009-2010) vezetett be a roma származásúaknak egy olyan programot, mellyel segíteni akarták az államigazgatásban – köztük a külügyi apparátusban – való elhelyezkedésüket. A kezdeti 100 fiatalból mára már csak tíznél is kevesebb fiatal maradt a sokszoros átalakításon átesett magyar államapparátus kötelékében, de ez a rövid példa is mutatta, hogy ez a szakpolitikai eszköz csak akkor hoz hosszú távon megoldást, ha a politikai akarat folyamatosan jelen van és támogatja, monitorozza a kezdeményezést, mely ebben az esetben a 2010-es kormányváltás után elmaradt.

A nemzetközi szervezetek és a nemzeti, valamint nemzetközi szinten működő civil szervezetek is a normaváltozásért kampányolnak. A normaváltozásnak azonban érintenie kell a munkakultúrán keresztül azokat az ügyeket is, amelyek a nők számára fontosak. Az ún. női ügyek, mint a szociális, oktatási vagy kulturális ügyek elkülönítése és elszigetelése helyett a társadalmi nemek egyenlőségét minden szakpolitikában meg kell jeleníteni. Ez vonatkozik a diplomata pályára való rekrutálástól kezdve egészen a nőkre vonatkozó diplomáciai szakpolitikákra. A normaváltozás azonban csak az egyének szintjén bekövetkező habituális változással együtt eredményes. Mikor 2006-ban a magyar kormány CEDAW jelöltje voltam, jó néhányszor elhangzott a kérdés a bemutatkozó interjúkon, hogy van-e férjem és gyerekem. Mintha a női esélyegyenlőség képviseletére való alkalmasságom attól függne, hogy mi a családi állapotom. Az „első” négy nagykövetnőnél sem attól függött. Ehhez a normaváltozáshoz a mentor programok kínálnak lehetőséget. A programba pályázat alapján bekerülők konzultációs lehetőséget kapnak tapasztaltabb szakmabéli kollegától. A mentorkodás informálisan mindig is jelen volt, ahogy valaki az utódját kijelöli. Nem véletlen, hogy ennek a formalizált változatából a nők jöhetnek ki nyertesen, hiszen az informális kiválasztás a fiatal férfiakat segíti, hiszen rendelkeznek saját hálózattal. Ezek a mentorprogramok egyrészt az intézményi elkötelezettséget is jelentik a strukturális hátrányok elleni rendszerszerű küzdelem mellett, másrészt láthatóvá teszik az egyenlőtlenségeket. A mentor programok kérdése, hogy hogyan tudnak sikeres intézményes változást elérni, és nem csak amúgy nagyon dicséretesen az egyének képességeit (tárgyalási készségek, kommunikációs fejlesztés stb.) fejleszteni.

Összefoglalás

A Visegrádi országok diplomáciájának összetételének legutóbbi összehasonlító elemzéséből kiderül, hogy kevés változás történt az első négy női nagykövet ideje óta a nők képviseletében. A kulcspozíciók nagy részét férfiak töltik be és az a nők kiegészítő szerepére épülő retorika, amellyel a nők bevonása mellett érvelnek, hosszú távon inkább kárt okoz, mint hogy valódi strukturális változáshoz vezetne. Abgar, Chodakauskaite, Schwimmer és Kollontáj maguknak és a társadalmi átalakulásoknak is köszönhették, hogy vezető szerepet tölthettek be a nemzetközi diplomáciában. Mára a nőknek a diplomáciában való részvételével kapcsolatos normák és értékek sok országban átalakultak. Megjelent ugyanakkor az emberi jogi érveléssel szembeni ellenmozgalom, az ún. gender-ellenes mozgalom, mely vitatja, hogy a nők és férfiak helyzetében megtalálható különbségek társadalmiak lennének, és újra a biológiai determinizmus érveit hangoztatják. Abgar, Schwimmer, Chodakauskaite és Kollontáj utódainak így kétszeresen nehéz feladatuk van. A Visegrádi országokban is elkezdődött a változás, amely ha ugyan nem is alakítja át alapvetően a diplomáciai intézményeket, de hosszú idő alatt eredményeket hozhat. Mindezt egy új ellenmozgalom támadása közben, mely ismét az „érdem” hangoztatásával kísérli meg a strukturális egyenlőtlenségek fenntartását.

A cikk korábbi válozata angolul megjelent:
http://visegradrevue.eu/why-are-there-so-few-women-in-v4-diplomacy/ 


Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetoségek


A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 109 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
feminizmus nők diplomácia v4 videgrád Peto Andrea 2016. 01. 17. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
  • Je suis KFC-s munkavállaló Je suis KFC-s munkavállaló
  • A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”
  • Bagdad átvette az irányitást a kirkuki olajfinomítók felett Bagdad átvette az irányitást a kirkuki olajfinomítók felett

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr388250140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard