Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Miért baj, ha nem adóznak a multik?

Miért baj, ha nem adóznak a multik?

Pogátsa Zoltán
Tetszik
0
2016. január 21. csütörtök, 9:40
multi adócsalás adóelkerülés Uber

Ha azt látjuk, a politikusok ellopják vagy rosszul használják fel az adóinkat, még tetszetősebb megoldásnak tűnik az adók csökkentése, elkerülése és a minél kisebb az állam – hiszen amit nem fizetünk be, azt nem is tudják ellopni. Ha azonban az olyan állami alrendszerek, mint az oktatás, egészségügy vagy a közösségi infrastruktúrák nincsenek megfinanszírozva, akkor szép lassú sodródás vár ránk a harmadik világ vagy a pokol felé. A jó válasz nem az adók be nem fizetése, hanem azok elköltésének átláthatóvá tétele, a nem megfelelő politikusok leváltása – Pogátsa Zoltán írása.

evasion.jpg

Ha egy újságíró egy újságcikket egy külföldön futó online szövegszerkesztőben ír meg, majd elküldi egy szintén külföldi szerveren futó email rendszeren keresztül a szerkesztőségbe, ahol szintén külföldi szervereken futó szoftverek futnak… nos, ettől még az újságírás hozzáadott értéke idehaza termelődik meg. A hazai tevékenység utáni adót nem csak a közgazdasági logika, hanem a jogászok álláspontja szerint is idehaza kell leadózni.

Nem véletlen, hogy a nemzeti adóhatóságok és a parlamentek, illetve az Európai Unió is igyekszik megakadályozni a multinacionális cégek esetében azt, hogy egyetlen külföldi központjukban, az esetek többségében egy adóparadicsomban fizessenek  csupán gyakran elhanyagolható összegeket, ahelyett, hogy a hozzáadott érték termelésének színhelyén is adózzanak. A nemzetközi sajtó tele van ilyen esetekkel a Google-tól az Amazonon át a Starbucksig. Az adózás „átkönyvelése” más országokba általános gyakorlat a transznacionális cégek, hétköznapi nyelven a multik körében.

Ahogy az újságírónál a hozzáadott érték a cikk, és nem a szövegszerkesztő, amin dolgozik, úgy az Uber esetében a hozzáadott érték a matchmaking, az utas és a sofőr párosítása. Ebből a szempontból mindegy, hogy a folyamatot segítő alkalmazás történetesen hol fut, vagy hol programozták annak szoftverét.

Sokan úgy gondolják, hogy semmi baj nincs azzal, ha nem adóznak a multinacionális cégek, hiszen a hétköznapi ember, kisvállalkozó is igyekszik minél kevesebb adót fizetni az államnak. Ez azonban nem így van.

Ha az állam nem jut forrásokhoz, az óriási problémát okoz. Az államnak ugyanis gigantikus finanszírozási, befektetési szükségletei vannak, ami nélkül a nemzetgazdaság képtelen felzárkózni vagy fejlődni.

Gondoljunk például az oktatásra. A magyar állam jelenleg a GDP kb. 4%-át költi oktatási rendszerre, ami az egyik legalacsonyabb az Unióban, ahol az átlag 6% felett van, Dánia pedig kifejezetten 8%-ot költ erre a célra, egy sokkal magasabb GDP-ből. Ismert, hogy a magyar társadalom általános tudásszintje nem versenyképes globálisan, az iskolarendszer alulfinaszírozott, adósságállományban úszik, gyenge minőségű. A magyarok világnyelv-tudása a legalacsonyabb az egész Unióban. A négymillió létminimum alatt élő, illetve a több millió, éppen hogy csak megélő polgár magánalapon nem lesz képes nemzetközileg versenyképes tudást szerezni, ha ezt az állam nem finanszírozza meg helyettük.

Több százmilliárd forint, a GDP 1-2%-a hiányzik ezen felül a felnőttek átképzéséhez foglalkoztathatóságuk érdekében, hogy ne keveseknek kelljen magas adókkal eltartani a költségvetést, hanem sokaknak alacsony adókkal.

Ugyanez a helyzet az egészségüggyel. Miközben a magyar társadalom még a bolgárnál és a románnál is rosszabb egészségügyi helyzetet mutat, azaz az uniós lista legalján van, közben a kórházak többsége adósságban úszik, az épületek szétesnek, az eszközállomány, élelmezés, gyógyszerállomány siralmas szinten. Az orvosok és nővérek emigrálnak a megalázó bérek miatt. A GDP több százalékpontjával többet kellene itt is költenünk.  Nincs más lehetőség.

Vagy vegyük a vasutat. A magyar vasút több mint egy évtizede könyv szerint csődben van. Szakértők becslése szerint körülbelül háromezer milliárd forint befektetés kellene a pályák sebességének európai standardra emelésére, a vasúti kocsik és mozdonyok szintre emelésére, a harmadik világra emlékeztető állapotokban lévő pályaudvarok rendbehozatalára, stb. Megyei buszvállalatok gyakorlatilag csődhelyzetben működnek évek óta. És akkor még nem beszéltünk az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztéseiről.

Magyarország hét statisztikai régiójából négy évről évre rajta van az EU legszegényebbjeinek a listáján, miközben a Budapestet is magába foglaló Közép-Magyarország nyugat-európai egy főre jutó GDP-t mutathat fel. A fizikailag nyomorgók nagyrészt vidéken és nem a fővárosban élnek. Mint ahogy többségében a gyerekek azon 36 százaléka sem, amely az Eurostat szerint súlyos anyagi nélkülözésben él. Ennél nagyobb gyerekszegénység csak Bulgáriában van. GDP-arányosan jó 4-5 százalékkal többet kellene szociálpolitikára költenünk ahhoz, hogy az uniós átlagot elérjük, és 7-8-at ahhoz, hogy a nyugat-európai szinthez felzárkózzunk.

A magyar gazdaság a jelenben gyakorlatilag az uniós transzferekből él. Az elmúlt években a GDP 5-6-7%-át fektettük be a gazdaságunkba a nyugati uniós államokból érkező pénzekből. Jelen ütemben ezek a pénzek 2018 után elfogynak. Addigra kellene a magyar gazdaságnak annyira versenyképessé válnia, hogy a saját lábán megálljon, magas termelékenységgel, jól képzett, egészséges társadalommal, jó infrastruktúrával.

Ha nincs az államnak finanszírozási forrása, akkor nem képes megvalósítani ezeket a beruházásokat. Ha a multikat vagy akár a hazai cégeket adóelkerülés miatt nem tudja megadóztatni, akkor a munkát kell megadóztatnia, ami még tovább növeli a béreket terhelő amúgy is magas magyar adókat…

Tetszetős megoldásnak tűnik, hogy ha azt látjuk, a politikai réteg ellopja az adóinkat, akkor a legjobb, ha mi sem fizetjük be azt, és ha minél kisebb az állam. “Amit nem fizetünk be, azt nem is tudják ellopni.” Ez azonban tévedés. Ha az állami alrendszerek nincsenek megfelelően megfinanszírozva, akkor a társadalom humán tőke képződése, közösségi infrastruktúrája lesz elégtelen. Akkor egész egyszerűen nem lesz gazdasági felzárkózás, hanem szép lassú sodródás lesz a harmadik világ felé. A jó válasz nem az adók be nem fizetése, hanem azok elköltésének átláthatóvá tétele, a nem megfelelő politikusok leváltása. Nehezebb út, de a másik egész biztosan a pokolba vezet.

A magyar állam szinte minden életfontosságú alrendszerét drasztikusan kivéreztette, miközben a saját működésére nemzetközi összehasonlításban is sokat költ. Nem az oktatásra, egészségügyre, felnőttképzésre, szociálpolitikára, infrastruktúrára: ezekre keveset költ. Nem az állami alkalmazottak béreire, azok alacsonyak, sőt, közülük több mint kétszázezren a létminimumot  sem keresik meg. Ma a magyar állam saját  bürokratikus kiadásaira költ sokat, ki tudja, pontosan mire? Nincs más alternatívánk: ellenőrizni kell az állam működését.

A magyar állami újraelosztási ráta az uniós beruházások nélkül ma már nemzetközi összehasonlításban alacsonynak mondható, főleg a szükséges kiadásokhoz képest. Életfontosságú, hogy a magyar állam forrásokhoz jusson ezek megfinanszírozására, hogy befektethessen a növekedésbe.

Visszatérve az Uberre: egy állam nem támogathat olyan gazdasági tevékenységeket sem, amelyek nem járnak TB- illetve nyugdíjbefizetésekkel. Elképzelhető, hogy ez ideig-óráig átmeneti megélhetést nyújt embereknek, valójában azonban ez is az államháztartást terheli. Ha hiányoznak a TB- és nyugdíjbefizetések, akkor ismét csak az államnak kell mások megadóztatásából eltartania a betegeket és az időseket. Aki nem fizet TB-t vagy nyugdíjjárulékot, az tulajdonképpen mással fizetteti meg az őt is támogató állami rendszerek működését. Alternatívaként hagyhatjuk az időseket és a betegeket az utcán meghalni elharapózó betegségükben. Ez azonban nem az európai szociális modell, hanem ismét csak a harmadik világ.

 


Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetoségek


A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 125 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
multi adócsalás adóelkerülés Uber Pogátsa Zoltán 2016. 01. 21. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
  • Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak
  • Megint Orbánék állhatnak az EU fejlődésének útjába Megint Orbánék állhatnak az EU fejlődésének útjába
  • Magukra hagyott tanodákat látogatott a Tanítanék Mozgalom az Adománytaxival Magukra hagyott tanodákat látogatott a Tanítanék Mozgalom az Adománytaxival
  • Túlélhet-e az alternatív színtér? - A budapesti éjszakai élet nehézségei Túlélhet-e az alternatív színtér? - A budapesti éjszakai élet nehézségei

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr138287864

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Miért is tüntetnek a taxisok? 2016.01.21. 15:23:19

Bár a sajtó a taxisoktól hangos, én pedig szerintem minden vonatkozó cikket, blog- és Facebook-bejegyzést elolvastam, sehol nem találtam olyan írást, amelyből kiderült volna a címben feltett kérdésre a válasz. Ez persze részben a taxisok hibája, kommun...

Trackback: Mekkora kárt okoz az Uber? 2016.01.21. 15:22:44

(Történelmi pillanat: a blog első vendégposztja. A szerző Palotás Gábor kolléga – City Taxi). Először is megpróbáltam megbecsülni az Uber forgalmát. Állításuk szerint 80 ezer regisztrált felhasználójuk van. Ha ők havonta csak kétszer utaznak, 160 000 ...

Trackback: 2016. január 18, 11 óra: taxistüntetés a Városház utcában 2016.01.21. 15:22:18

Túlzással sem lehet túlterheléses szervertámadásnak minősíteni azt, hogy a hét elején közös használatra felkínált körlevelemet (lásd poszt alja) a visszajelzések alapján csak kb. 10-15 taxis küldte tovább a kormányszerveknek, hivataloknak, hatóságoknak...

Trackback: Töketlen taxisok, tökös töketlenek 2016.01.21. 15:21:45

Az Uber csak gusztustalan hajszál a taxisoknak feltálalt feketeleves bőrző felszínén. A főváros több mint kétharmadával megemelte a drosztdíjat, úgy, hogy a 4500 taxinak csak kb. 1500 taxiállomás-férőhely jut. Ezek zöme is madár nem járta helyeken, az ...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard