Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

A fogyasztás örömei

A fogyasztás örömei

Sipos Balázs
Tetszik
0
2016. május 9. hétfő, 18:46
fogyasztás kapitalizmus multik Uber

Felvilágosítottak bennünket arról, hogy a nagyvállalatoknak lelkük is van, ami biztosan a legborzasztóbb újdonság a világunkban.
Gilles Deleuze

Megy körbe a Facebookon egy egészen különleges írás. Egy, az empátiánkra apelláló, harcias manifesztum. A lenyűgöző sutasággal megfogalmazott kiáltvány szerzője egy multinacionális vállalat. Az Uber nevű. A manifesztum szerzője a hangunk hallatására szólít fel. Apokaliptikus dörgedelmében lényegretörően kinyilvánítja, hogy "a tét hatalmas, mert el akarják lehetetleníteni az Ubert." A manifesztum tehát őrületes horderővel bír. Leszögezi, hogy "[ú]j szabályrendszerre van szükség, amely elsősorban a fogyasztó, a Ti érdekeiteket védi. Másodsorban figyelembe veszi az új, modern technológiák biztosította lehetőségeket, és támogatja, nem pedig gátolja a fejlődést." Nemes, szép célok. Modernnek lenni mindenestül, javasolta Rimbaud is. Eszerint ma a fejlődés és az emancipáció netovábbja, Marx, Petőfi, Ady, Lenin, Einstein, Kassák, Bartók Béla, James Joyce, Godard, Sartre, Guy Debord és más modernek projektjeivel felérő, reményteljes fejlemény, hogy rendelhetünk az okostelefonunkkal olcsó taxit.

2-photosuber.jpg

Mivel nagyon úgy fest, hogy a késő kapitalizmus spektakularizált legsűrűjében egyfajta permanens forradalomban élünk, ha van egy szusszanásnyi időd, megpróbálom gyorsan felvázolni, milyen hagyományfolytonosságra játszik rá az Uber, és hogy ez hogyan blokkolja a politikacsinálást.

Manifesztumokat a műfaj hőskorában avantgárd művészeti csoportosulások, ([szélső]baloldali) politikai szerveződések, érdekvédelmi- és szakszervezetek írtak. A manifesztum a tiltakozás, az ellenállás, a felhördülés, a méltatlankodás formája. A követelés közösséget, kollektív szubjektumot teremt. A többesszám első személy új, nem-hivatalos, gyakran egyenesen illegális formáját nyilvánítja ki. (Pl. Mi, a „magyar nép", mi, a „proletariátus", mi, a „szürrealisták", mi, az „emberiség jövőjéért aggódó tudósok", mi, a „nők és a kiborgok", mi, a „pedagógusok" stb.) A kiáltványok megszövegezői valamiféle, a média hivatalos csatornáin kimondatlan feszültséget detektálnak a közös világban. Gyakran azok sem tudnak a probléma mibenlétéről, akiket a probléma a létükben érint. A manifesztum olyasmit vet papírra, ami már korábban is a levegőben volt, de amit még nem mondtak ki. Ezért gyakran irreálisnak hatnak a benne foglaltak. A kiáltvány megszemélyesíti a tiltakozókat. Benne egy új „Mi" beszél. Mivel ekkor szólal meg először, a szavai erőteljesek és provokatívak. Ellentmondásokat visz bele a közbeszédbe. Minden manifesztumban van valami erőszakos. Hiszen éppen az a funkciója, hogy kiugrassza a nyulat a bokorból.

A kiáltvány azonosít egy (társadalmi, politikai, művészeti vagy tudományos) problémát; felhívást intéz a társadalom tagjaihoz; beléjük oltja az egymással való szolidaritás vágyát; megfogalmaz egy, a jövőre vonatkozó víziót; tudatosítja a hatalomban, hogy létezik egy neki ellenszegülő csoportosulás; tudatosítja a csoportosulókban, hogy nincsenek egyedül.

Politikusok, cégek és vállalatok, beérkezett művészek nem írnak manifesztumokat. Manifesztumokat azok írnak, akik egyszerűen nem juthatnak másként szóhoz, mint a manifesztum süvöltő költészete által.

Legalábbis eddig így állt a helyzet.

A piacon megjelenő aktorok éppolyan megszemélyesítési technikával dolgoznak, mint a manifesztumok egykori szerzői. Mindent megtesznek annak érdekében, hogy ne pusztán egy-egy árut, hanem egész világokat ajánlhassanak fogyasztásra. Folyamatosan történetek sokasága zúdul ránk. Mutatják, hogy csinál párhuzamosan forradalmat a Coca-Cola a lónyálak, a Persil a mosóporok, az Apple a virtuális képernyőn való pötyörgés, a Cheetos a ketchupos csipsz, az Uber az olcsó taxi, az Airbnb az olcsó szállás, a Delma a margarin, a Netflix a TV-zés dimenzióiban stb. A hirdetések egyszerre használják ki a forradalom kifejezés delejező erejét és a nárcizmusunkat. A reklámok arról beszélnek, hogy mindazok, akik az előzők felhasználói, Összetartozó Részei Egy Nagy Egésznek, s hogy így, Együtt Csinálják/-juk Az Éppen Aktuális Forradalmat. Mivel a mi termékünket fogyasztod, te annyira különleges vagy („you're so special“). Mulatságos logika. Ki (ne) akar(na) forradalmár lenni.

A fogyasztóvá tett társadalom polarizálását a piac végzi el. Ez Kelet-Európában drasztikusan új fejlemény. Azonban, szemben a valódi manifesztumokkal, a multik reklám-manifesztumai semmiféle valódi társadalmi problémát nem nyilvánítanak meg. A felszólalásaik nem a társadalomalkotó egyének helyzetéről, hanem a multiról szólnak. Ennek ellenére, legalábbis az egész zagyva Uber-ügy ezt mutatja (állhatna itt más tulajdonnév is, pl. RTL Klub, Telekom, Tesco stb.), a multik sikeresen átpolitizálták a fogyasztást. Ma még a politikai meggyőződéseinket is a termékeken keresztül éljük meg.

Mivel Magyarországon gyakorlatilag egypártrendszer van, a piac a multik és az állam harctereként jelenik meg. Hajlamosak vagyunk átadni magunkat annak a tévképzetnek, hogy az Uber (az RTL, a Tesco...) a renitenskedésével a Fidesz orra alá tör borsot. Mintha az állam szívatása = lenne a Fidesz szívatásával. A multik nagyszerű érzékkel játsszák ki a politikai elégedetlenkedéseinket. Kétségtelen, hogy kizárólag a profitmaximalizálás céljából tesznek így. Semmit nem változtat a tényen, hogy a Fidesz is ezt kommunikálja. A multik a Fidesszel szembeni gyanakvásunkat az állammal szembeni gyanakvássá változtatják, majd az egész szituációra ráerőszakolnak egy olyan értelmezést, melyben ők – a multik – áldozatként jelennek meg. A (brutális & gyalázatos) szociálpolitika kárvallottai mellé sorolják magukat. Mindehhez társul – hab a tortán – az önmaguknak vindikált innovatív mivolt. Az üldözött szerepében tetszelegve a szolidaritásunkra, az innovátor szerepében pedig a modernista haladást értékelő reflexeinkre játszanak. Végeredményben pedig az általunk elmulasztott (de nagyon is vágyott) politikai cselekvés lebonyolítójaként állítják be önmagukat.

Kelet-Európából nézve sokaknak úgy tűnik, mintha a forradalom előőrse az Uber, az Airbnb, az Apple, a Facebook és hasonló, egykori start-upokból (amolyan posztmodern forradalmi sejtekből) kifejlődött nagyvállalatok lennének. Erre a reklámipar rá is játszik. A multik, mint dicsőséges, internacionális mozgalmak. Ha bedőlünk ennek a logikának, azt is készséggel elhisszük, hogy (Bokros Lajos és más neoliberálisok szavajárásával) csakugyan a totális piaci deregularizáció az egyetlen ellenszer a Fidesz „totalitárius" „diktatúrájával" szemben. Elhisszük, hogy csakis a „szabad piac" győzhetné le a „maffiaállamot". Emiatt az (igencsak életveszélyes) babona miatt önfeledten fogyasztjuk a termékeiket, mert úgy érezzük, ők/ez maga a haladás. Megelégszünk az általuk vívott szabadságharccal. Mintha politikai tett lenne aláírni a nyomorúságos kiáltványocskáikat. Mintha a vagánykodós multi és a hihetetlenül kreatív startupos állna csak a szabadság oldalán, az állam egyetlen elképzelhető ellenpólusaként. Mintha megélhető volna az emberi szabadság a multi és a piac, a termelés és a fogyasztás szabadságaként. Mintha az árubőség lenne az álmaink netovábbja.

Most átváltok didaktikusba.

Ezeknek a későkapitalista kvázi-forradalmaknak mi (te és én) a vásárlói, szemlélői, szavazói, szurkolói, elsősorban pedig a fogyasztói vagyunk. Ez kelt bennünk némi örömöt, okoz bizonyos kielégülést, és kétségkívül elviselhetővé teszi a mindennapi monotóniát. De ha szemlélőként nagyobb nemzetközi látványosságként éljük meg a Steve Jobs-sztorit vagy az Apple vs. FBI-harcot még a szíriai vagy az afganisztáni háborúnál is; ha, közösségre áhítozóként intenzívebb vágyat, az izgatott azonosulás leküzdhetetlenebb érzetét kelti az Uber-kiáltvány, mint, mondjuk, a pedagógusok kiáltványa; ha, dolgozóként a kreativitásunkat, leleményünket és az időnket kizárólag abba fektetjük, hogy a cég, amelynél dolgozunk, még több terméket tudjon eladni; ha fogyasztóként a leghevesebb örömöt az olcsó taxiban vagy az új edzőcipő által biztosított száguldás ideje alatt éljük meg; végül pedig, ha választópolgárként nem tudunk elképzelni más, a kelet-európai, radikálisan anti-egalitárius pártoknak szegezett alternatívát, mint a nem kevésbé anti-egalitárius piac uralmát – akkor sürgősen el kell kezdenünk valódi manifesztumokat írni.

A multik víziói nem víziók.


Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetőségek


A Kettős Mérce csak akkor tud működni, ha te is támogatod!
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 600-an támogattok minket. Jelenleg 228 állandó támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra, mint a Mérce, támogass minket!
fogyasztás kapitalizmus multik Uber Sipos Balázs 2016. 05. 09. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban  Újabb sztrájk jön az Operaházban 
  • Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak
  • Katalán válság: Nagyon úgy tűnik, a spanyol kormány felfüggeszti a régió autonómiáját Katalán válság: Nagyon úgy tűnik, a spanyol kormány felfüggeszti a régió autonómiáját
  • Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr838696308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard