Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Sok roma el sem jut az uniós forrásból felújított főtéri szökőkutakig - Brüsszel+/-

Sok roma el sem jut az uniós forrásból felújított főtéri szökőkutakig - Brüsszel+/-

Kettős Mérce vendégszerző
Tetszik
0
2017. április 6. csütörtök, 10:55
szegregáció brüsszel+/-

Bár az uniós csatlakozásnak köszönhetjük, hogy a magyar törvények immáron tiltják a faji megkülönböztetést, az azóta eltelt évtizedek politikai akarat híján nem hoztak érdemi változást a romák helyzetében. Ha az oktatási, egészségügyi, foglalkoztatási csődről, a szegénység növekedéséről beszélünk, az elszenvedők között a romák messze-messze túl vannak reprezentálva. A kötelező óvodáztatás és a roma szakkollégiumok kivételével, integráció helyett a fokozódó elkülönítést segítették elő a kormányzati politikák, írja Újlaky András az EU-ról szóló sorozatunk negyedik darabjában.

bpm04-szegregacio.jpg

Ha megkérdezi valaki, hogy kinek mi jut eszébe az Európai Unióról, szerintem legtöbben a pályázati támogatásokat, azaz a pénzt említenék.

A minap megnéztem a Trainspotting 2 című filmet, és lám, nekik is. Öregedő csibész barátaink egyetlen – működni tűnő – ötlete egy kis uniós támogatást kérni az öreg kocsma átalakításához. A jelenetet akárhol fel lehetett volna venni, sok aranycsillagos, kék háttér, fényképdokumentáció korábbi, sikeres projektekről, néhány formálisan, de olcsón öltözött, unott, fiatal hivatalnok. Barátaink persze nem azt mondják, hogy kuplerájt készülnek csinálni, hanem egy jó dumát adnak elő, nyilván a kiírás szellemében.

A jelenet mindjárt illusztrálja is egy problémáját a közösségi mindennapoknak. Bojár Gábor régen mondja, a gazdaságfejlesztési forrásokra való pályázás rendszere nem arra ösztönzi a vállalkozókat, hogy optimális ráfordítással maximális jövedelemre tegyenek szert, mint kellene, hanem arra, hogy igyekezzenek megfelelni a bürokraták által kitalált fejlesztési céloknak, melyek a kiírásban szerepelnek. Így jutnak maximális ingyen, vagy olcsó pénzhez, a projekt meg majd gondoskodik magáról.

A T2-ben a pénzt (ne felejtsük, az Európai adófizetők pénzét), egy kis trükkel – lám ott is – saját számlájára utalja a Veronika Kovach nevű bolgár (?) lány, aki talán még nem is élt a T1 idején. Vajon ki fogja keresni, a rendőrség, az OLAF, és milyen sikerrel?

De van ennek a közösségi létnek egy másik, talán kevésbé szembetűnő aspektusa is. Nevezetesen, hogy egy olyan nemzetközi szerződésre épül, mely számos érték, szabály, szokás tiszteletben tartására kötelezi az aláíró, csatlakozó felet a sok nagy „ajándék” (vámmentesség, szabad utazás, szabad befektetés stb., és igen, fejlesztési támogatás) ellenében.

Egyike ezeknek a szabályoknak, hogy nem szabad az állampolgárok egy csoportját, vélt vagy valós tulajdonságai alapján a velük összehasonlítható helyzetben lévő társaiktól eltérően kezelni az iskolában, a kórházban, a munkahelyen, a törvény előtt, a hatóságoknál stb. Nemcsak azért, mert nem illik, ilyet nem tesz egy civilizált, európai, ha úgy tetszik, keresztény nép. Pláne egy olyan, melyet egyszer már a legszörnyűbb és legszégyenletesebb katasztrófába sodort ez a viselkedés.

Racionálisan főleg azért nem tesz ilyet egy ország, mert rosszat tesz az üzletnek. Ha a minőségi oktatásból és a munkahelyekről kiszorulnak, ha rosszabb jóléti szolgáltatásokhoz  férnek hozzá a lakosság bizonyos csoportjai, akkor képzetlenek és alkalmatlanok maradnak a jövő dolgozói. Betegek lesznek, és idő előtt meghalnak; amíg élnek, kevesebb adót fizetnek és fogyasztanak, nyomorukkal és szenvedésükkel rontják a környezetet, ahelyett, hogy hozzá tudnának járulni a nemzet gazdagságához, azaz önhibájukon kívül „sok pénzbe kerülnek”.

Kattints, és kövesd a Kettős Mércét, hogy ne maradj le egyetlen hírről sem!

Ha szerinted is fontos, hogy ezt megírtuk, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

Amikor népszavazáson úgy döntöttünk, hogy csatlakozunk az Unióhoz, a Bizottság már gondoskodott arról, hogy egy sor hazai jogszabály harmonikusan illeszkedjen a közösségéhez. Korábban nem tiltották a magyar törvények a faji alapú megkülönböztetést, ez a 2003. évi EBKTV vívmánya, amely a 2000 évi Race Equality Directive hazai adaptációja.

Amire nem gondoltak, vagy ha gondoltak, jóhiszeműek voltak, az a mi jogszabály követő magatartásunk, hozzáállásunk a jog, a törvény hatalmához.

Eszükbe sem jutott annak a lehetősége, hogy az állam végrehajtó karja (a kormány) majd esetleg nem lép fel érvényt szerezni a törvényhozó kar (országgyűlés) által megalkotott szabályoknak, sőt, az a végrehajtó kar egyes esetekben az állam igazságszolgáltató karjának (bíróság) ítéleteit sem hajtja végre, ahogy ez nap, mint nap történik a diszkriminált emberek esetében.

Az eddigiek igazak voltaképp minden olyan csoportra, akik elszenvedik a rendszerszintű diszkriminációt – így a nőkre, fogyatékos emberekre, de a szegényekre, képzetlenekre, lakóhelyük miatt hátrányt elszenvedőkre is. Itt és most a romákról van szó, akik jellemzően halmozottan, csőstül találkoznak ezekkel a nehézségekkel.

Nem látták tehát előre, hogy 13 évvel az EU-hoz való csatlakozásunk után is – az egymást követő kormányok mulasztásai miatt – a lakosság 8-10%-át kitevő romák diszkriminációja és jogellenes elkülönítés okozta helyzete az egyik legsúlyosabb társadalmi probléma, hiszen amikor oktatási, egészségügyi, foglalkoztatási csődről, a szegénység növekedéséről beszélünk, az elszenvedők között a romák messze-messze túl vannak reprezentálva.

Azután persze kezdték látni, részben a civil szervezetek jelentései alapján, másrészt – a szabad utazással élő – így hozzájuk eljutó cseh, szlovák, román, bolgár, magyar romák állapotán. Míg a nem-roma kelet-európai migránsok viszonylag könnyen beilleszkedve hasznos munkavállalói akárhol az Uniónak, a romák gyakran magukkal hozott társadalmi problémáikkal küzdenek ott is. A megoldás nyilván otthon, hazájukban kezelni a problémát, de hogyan lehet erre a kormányokat rávenni, ha maguktól nem jut eszükbe.

 Az EU persze nem az általunk ismert, megszokott eszközöket alkalmazza, nem zárják el a gázcsapokat, nem küldenek tankokat. Eszközeik inkább a „soft power” kategóriába esnek, érvelés, meggyőzés, közös érdekek megvilágítása. Az első jelentős program a Roma Decade ('roma évtized') volt, 2005-ben hirdették meg, a Bizottság, a Világbank és az OSI közreműködésével. Célja a romák helyzetének felmérése, térképezése, a megoldást célzó jó gyakorlatok összegyűjtése és szakpolitikai beavatkozásokra vonatkozó ajánlások megfogalmazása volt, módszere a kormányokkal való konstruktív kooperáció.

De hát volt-e, akivel lehet kooperálni? Tudtak volna, akartak a résztvevő tagországi kormányok váltóztatni gyakorlatukon? Mire 2015-ben véget ért a program, már senki sem emlékezett az induláskori nagy lelkesedésre, aminek terméke rengeteg jól strukturált adat és információ, de súlyos érdektelenség, és semmi változás a kormányzati attitűdben, a romák helyzetében.

A negatív tapasztalatok, a romák romló helyzete, a 2008-as gazdasági válság negatív hatásai, és az egyre szaporodó figyelmeztetések hatására a második nekifutás sokkal komolyabbra sikerült, ez az Európai Parlament és a Bizottság közös kezdeményezése: Framework for National Roma Integration Strategies 2011-2020.

A dokumentumnak külön jelentőséget ad, hogy a magyar elnökség idején lett meghirdetve és a magyar kormány vitán felül sokat tett létrejöveteléért. A magyarul keretrendszernek fordított Framework nemzeti stratégiák megalkotását írja elő a tagállamoknak, specifikus célkitűzésekkel a helyzet ellenőrizhető javítására, mindehhez pedig jelentős forrásokat is rendel.

A roma emancipációs mozgalmak számára külön jelentősége van annak, hogy ez az anyag konzekvensen az inklúzió és integráció kifejezést alkalmazza a romák társadalmi helyzetének kezelésével kapcsolatban. Mi, magyarok mindjárt az elején megpróbáltunk túljárni a Bizottság (és a romák) eszén, a fenti kifejezéseket visszatérően „felzárkózásnak” fordítottuk, ez szerepel valamennyi dokumentumban, az újonnan létrehozott intézmények nevében.

A felzárkózás pedig a magyar szóhasználatban már mindig elkülönítést jelent, előbb felzárkóztatjuk ezeket a szegény ördögöket (honnan, hová, hogyan, mennyi idő alatt, honnan tudjuk, hogy már felzárkózott?), azután majd integrálódhatnak.

Még 2012-ben írtam egy elemzést a magyar keretstratégiáról, amelynek fenntartásai sajnos beigazolódtak. Bár kifejezetten jó és megalapozott elemzést ad a helyzetről a keretstratégia, azután szép célokat tűz ki, de már publikáláskor érződik az anyagon, hogy hiányzik belőle a politikai akarat a megvalósításra, az őszinte elszánás, a romák helyzetének javítására, a változtatásra. Hiszen végig felzárkózásról beszél, burkoltan az elkülönítés fenntartásáról és nem integrációról, amit az EU-anyag elvár a tagországoktól.

Meg is van ennek a nem-akarásnak az eredménye.

Az ígért munkahelyekből közmunkahelyek lettek, ami óriási különbség. Míg a versenyszférában vagy az állami szektorban kínált állás állandó foglalkoztatást (kiszámítható jövedelmet) jelent, legalább minimálbér mellett, a közmunka időszakos, és a biztosított jövedelem alacsonyabb, mint a minimálbér. Egy rendes munkahely integráló, önbecsülést, jövőképet ad, értéket temet.

Ezzel szemben az önkormányzatok által szervezett közmunka a kiszolgáltatottságot növeli, és lehetőséget ad a rendszeres zaklatásra, zsarolásra. Fenntarthatósága pedig igen kétes, hiszen költségeit nem a dolgozók termelik meg, ahogy értéket sem igen teremtenek. Ma már alig beszél a kormány, az amúgy közismert munkaerőhiány mellett sem, a romák munkahelyeiről a versenyszektorban. Utóvéd harcokat folytatgat, bizonyítani próbálva, hogy a közmunkások  7-8%-a vagy 10-11%-a lép tovább igazi munkahelyre.

Hasonlóan gyászos a helyzet az oktatás területén. A keretstratégia célkitűzései ütköztek a köznevelési reformokkal, a tankötelezettség 16 évre csökkentése, az érettségit adó iskolák keretszámainak csökkentése tovább rontja a roma gyerekek érettségizési lehetőségeit, ahelyett, hogy a keretstratégia célkitűzéseinek megfelelően javítaná. Kiszorulnak az amúgy tovább butított szakiskolákba, innen, ha el is végeznék, több mint a felük vagy közmunkásként folytatja, vagy nem a tanult szakmájában helyezkedik el.

A roma emancipációs mozgalom nagy reményeket fűzött a kormány valódi innovációjához, az oktatással foglalkozó történelmi egyházak bevonásához, hogy elősegítsék a roma gyerekek minőségi oktatásához való hozzáférését. Ismét csalódás: az elit iskolákba továbbra sem vesznek fel roma gyerekeket, az egyházak úgy próbálják letudni a kormány elvárásait, hogy átvesznek cigány iskolákat és változtatás nélkül tovább üzemeltetik őket.

Két ígéretes szakpolitikai intézkedés valósult meg a keretstratégiából. A kötelező óvodáztatás bevezetése 3 éves kortól nagyon előremutató, nem tudjuk azonban, adatok híján, hogy sor került-e a szükséges kapacitásbővítésre azokban a helységekben, ahol nagyszámú roma gyereknek amúgy sem volt férőhely. A roma egyetemistáknak nyitott szakkollégiumok pedig már csak a fiatalok azon néhány ezrelékével foglalkoznak, akik minden akadály és nehézség leküzdése után eljutnak az egyetemre.

A lakhatási szegregáció, a cigánytelepek felszámolása terén – a keretstratégia tervei ellenére – nincsen változás. Sőt, jól követhetően nőnek a településen belüli különbségek a romák és nem-romák lakta környékek között. Csatorna, vízvezeték, járda, közvilágítás fejlesztések nemegyszer elkerülik a telepeket, nyilván a beépítési területek besorolási különbségei miatt. Az EU-alapokból megvalósuló fejlesztések igazi sztárjait, a főtér díszkövezetét és szökőkútjait persze a romák is élvezhetik, ha eljutnak odáig.

A keretstratégia elképzeléseinek, célkitűzéseinek kétes megvalósulása ellenére az erre a célra elkülönített EU-források költése jó ütemben halad. Ne csak az ORÖ elhíresült programjára gondoljunk, hanem van itt még számos kevésbé neves ügynökség, szervezet számtalan projekttel.

Most, hogy a keretstratégia 10 éves megvalósítási periódusa nagyjából félúton van, a Bizottság elhatározta magát, nem elégszik meg a tagállamok évenkénti győzelmi jelentéseivel, hanem kikéri a célcsoport képviselőinek a véleményét is, pénzt különített el erre a célra, és megbízott egy csomó civil szervezetet az árnyékriportok elkészítésére. Kíváncsian várjuk az eredményt.

És szerencsére van még egy eszköz a fegyvertárában. Az elmúlt két évben három tagország, köztük Magyarország ellen is kötelezettség szegési eljárást indult a roma gyerekek iskolai szegregációja miatt.   

Mit várhatnak a romák a Bizottságtól, és mire számíthat a kormány? Nehéz eldönteni, és előre látni, ki, hogyan, mikor, milyen váltózást tud kikényszeríteni egy tarthatatlan helyzetben. Egy biztos, a Bizottság semmilyen akciója, eszköze nem helyettesítheti azt a politikai akaratot, amire a változáshoz elsősorban a kormány, de a romák részéről is szükség van.

Újlaky András

A szerző az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány elnöke.

Mi lesz veled, Európai Unió?

Március 23-án indult Brüsszel +/- című sorozatunkban azt szeretnénk körbejárni, mi közünk is van az Európai Unióhoz. Hogyan befolyásolhatja a hazai viszonyokat az uniós tagság, és mi, magyar állampolgárként milyen eszközökkel rendelkezünk az EU politikáinak alakítására.

Vitaindítónkat itt találod, az eddig megjelent cikkeket pedig itt.

 

 

Ez a cikk is a ti támogatásaitokból készült el, a Kettős Mércét a ti adományaitokból tartjuk fenn!
Támogass minket bankkártyával:

Ha PayPalen vagy banki utalással támogatnál minket, klikk ide!
A Mércét nem támogatják oligarchák vagy pártpénztárnokok, csupán egyszerű magánemberek. Ez biztosítja a függetlenségünket. Támogass minket rendszeresen havi 1000, 2000 vagy 5000 forint átutalásával, hogy még több ilyen cikket írhassunk, és még több emberhez juttathassuk el, mi történik valójában az országban!
Kattints, és olvasd el, mit értünk el a ti támogatásotokból az előző hónapban!
Kattints, és támogass minket, hogy a Kettős Mérce tovább működhessen!
szegregáció brüsszel+/- Kettős Mérce vendégszerző 2017. 04. 06. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Adjunk hitet magunknak október 23-án! Adjunk hitet magunknak október 23-án!
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
  • Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr7212402165

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard