Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Nem minden gyerek számít egyformán! A 2018-as költségvetés is csak a tehetősebb családokat támogatja

Nem minden gyerek számít egyformán! A 2018-as költségvetés is csak a tehetősebb családokat támogatja

Kettős Mérce vendégszerző
Tetszik
0
2017. június 6. kedd, 9:27
család gyerek költségvetés szegénység családi pótlék családpolitika Fidesz

Nincs semmi meglepő a 2018-as költségvetési tervezet családok, gyerekek támogatását érintő részeiben. A kormány folytatja az elmúlt években meghirdetett politikáját: a munkához, foglalkoztatáshoz, rendszeres és nem alacsony jövedelemhez kötött támogatásokra szánt forrásokat (csed, gyed, családi kedvezmény, csok) növeli, az univerzális, további feltételek nélkül, a gyerek jogán igénybe vehető (családi pótlék, gyes, gyet), illetve az alacsony jövedelmű gyerekes háztartásokat célzó (rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény) ellátásokra szánt költségvetési forrásokat csökkenti.

orbanviktor170525mti-20170525.jpg

(Fotó: MTI)

Az első körbe tartozó ellátások esetében a növekedés részben összefügg az ellátások színvonalának növekedésével (a csed átlagos összege a bérek növekedésével, a gyedé a minimálbér növekedésével nő). Ez azonban csak részben magyarázza az ezeken a területeken tervezett jelentős (28, illetve 30 százalékos) forrásnövelést. Az ellátás színvonalának változása mellett a háttérben a kormányzat születésszám emelkedésre vonatkozó, nem feltétlenül reális elvárásai, az elmúlt években bevezetett, hatásaiban kevéssé ismert gyed-extra (testvér-gyed/gyes, gyed melletti korlátozás nélküli munkavállalás lehetősége és párhuzamosan az ugyancsak közpénzekből finanszírozott bölcsődei ellátás igénybe vételének lehetősége, az egyetemi hallgatói jogviszonyhoz kötődő gyed) igénybe vételének növekedése, valamint a határon túli családok támogatásának emelkedése egyaránt állhatnak.

A költségvetési tervezet indoklása erre vonatkozóan semmilyen támpontot nem ad. Ugyanígy nem található adat arra vonatkozóan, hogy a napokban bejelentett, 2018. januártól életbe lépő „születésszám növelésre” irányuló csomag (diákhitelek törlesztésének gyerekszámtól függő felfüggesztése, csökkentése, eltörlése, illetve a jelzáloghitelek területén adott kedvezmények) – az előzetes hatásvizsgálati elemzések alapján, ha vannak ilyenek – milyen költségvetési forrásokat igényel.

Kattints, és kövesd a Kettős Mércét, hogy ne maradj le egyetlen hírről sem!

Ha szerinted is fontos, hogy ezt megírtuk, támogass minket, hogy tovább működhessünk!

Egy megjegyzés erejéig azonban ezzel a tervvel is foglalkoznunk kell: a grandiózus, 2030-ig, tehát 12 év alatt a termékenységi rátát a jelenlegi 1,46-ról 2,1-re növelni szándékozó csomag eszközei kevéssé tekinthetők alkalmasnak a cél megvalósítására. Az embereket nem a pénz motiválja a gyermekvállalásban. A magas termékenységi rátájú országokban (Franciaország, Svédország – ők közelítik a 2,0 fertilitási rátát), és általában azokban az országokban, ahol nagyobb a gyermekvállalási kedv, legalább négy – az egyéni motivációkon, elképzeléseken túl mutató – jellegzetesség látható: 1. rugalmas munkaerőpiac, 2. nők és férfiak közötti egyenlőbb családi szerepvállalás (ellátásokkal is történő) ösztönzése, 3. nem feltétlenül magas színvonalú, de kiszámítható és kalkulálható családtámogatási rendszer, és 4. jó minőségű (!) kisgyermekkorra irányuló közszolgáltatások.

Érdemes lenne a kormányzatnak azt is tanulmányoznia, hogy a 2016-ra elért születésszám-növekedés például milyen módon alakult. A KSH Magyarország 2016 c. kiadványában hosszas elemzés található arról, hogy a termékenység növekedése két korcsoport esetében járult hozzá a 93 100 gyerek születéséhez. Ezek egyike a 15-19-éves korosztály, tehát a serdülőkorúak csoportjában növekedett jelentős mértékben a gyermekvállalás. Ez azonban nem a családok biztonságának növekedését célzó intézkedéseket dicséri, hanem sokkal inkább az elszegényedés, a családalapításon kívüli perspektívák hiányának a jele. A másik érintett korcsoport, a 20-24 évesek körében - más tényezők mellett - szintén nem zárható ki ez a magyarázat.

A kormányzati politika hatásosságának kérdését vetik fel azok a tények is, amelyek a szegénységre, kirekesztésre és annak egyes összetevőire vonatkoznak. Eljut-e mindaz a fejlesztés, ami az elmúlt években a családtámogatásokat jellemezte, az összes gyerekhez és gyereket nevelő családhoz?  A KSH adatai alapján a gyerekek csaknem 10 százaléka nagyon alacsony munka-intenzitású, azaz olyan háztartásban él, amelyben a munkaképes korú felnőttek teljes munkapotenciáljuk kevesebb mint 20 százalékát töltötték munkával. Tehát munkából származó jövedelmük nincs vagy minimális. Ez megközelítőleg 180 ezer gyereket érint. Ők biztos nem részesültek a gyed kiterjesztésének és a családi kedvezmény emelésének hatásaiból.

Más adatokat tekintve, a foglalkoztatás önmagában nem, vagy egyre kevésbé véd meg a szegénységtől. (Nagyrészt azért nem, mert a foglalkoztatási adatok javulásának hátterében a közfoglalkoztatásnak van meghatározó szerepe.) A gyerekes családok között kiemelkedően magas szegénységi kockázatú egyszülős családok esetében például 2016-ban 30,6 százalék volt az ún. „dolgozói” szegénység aránya, és ez az arány az elmúlt években dinamikusan nőtt (2010-ben még „csak” 11,7% volt az EUROSTAT adatai szerint).

Ugyancsak a hatásosság kérdését veti fel a tartós szegénységben élő gyerekek arányának növekedése. 2010-ben a 0-17 évesek 9 százaléka, 2016-ban 15,9 százaléka élt tartós, tehát nem csupán időszakosan megjelenő jövedelmi szegénységben. Vannak mutatók, amelyekben javulás látható (súlyos anyagi depriváció vagy a gyerekek szegénységi rátájának alakulása), de a probléma nagyságrendjét tekintve Magyarország az EU-s országok rangsorában nem dicsekedhet „jó helyezésekkel”. A teljes népesség jövedelmi szegénységi aránya évek óta 15 százalék körül stagnál, a gyerekek ötöde szegénységben, 8 százaléka súlyos szegénységben él.   

Hazai szegénység-jelző adataink közül ki kell emelnünk a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre potenciálisan jogosult gyerekek számának alakulását. Az ellátásra való jogosultság szabályai 2009 óta változatlanok. Azok a gyerekek részesülhetnek a segély-típusú ellátásban, akiknek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 37 ezer, egyszülős és tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyereket nevelő családok esetében a 39 900 forintot. Ez a jövedelmi szint egyértelműen szegénységet és nélkülözést jelent. Az elmúlt 7-8 évben a gyermekes háztartások jövedelmi helyzetében voltak kedvező fejlemények (feljebb már soroltunk néhányat). Ezek ellenére a KSH Magyarország számokban 2016 kiadványa alapján még mindig 400 ezer körüli azoknak a gyerekeknek a száma, akik részesülnek a kedvezményben, tehát ezen a 2009-es szinten még ma is szegénynek számítanak.

Főbb családi támogatásokra fordított költségvetési kiadások, 2016, 2017, 2018, millió Ft és változásai 2017-2018 között, %

Ellátás típusa

2016

2017

2018 terv

Változás, 2017­-2018, %

millió Ft

csecsemőgondozási díj/terhességi gyermekágyi segély

45916,2

49815,9

63984,9

+28,4

családi pótlék

319720,5

316527,9

312580,5

-1,2

anyasági támogatás

5047,0

5397,0

5988,0

+10,9

gyermekgondozást segítő ellátás

63564,3

65588,6

62358,7

-4,9

gyermeknevelési támogatás

12429,0

12479,7

11579,7

-7,2

gyermekgondozási díj

116304,0

124987,8

162944,1

+30,4

gyermek születésével kapcsolatos szabadság

1303,9

1789,1

2601,7

+45,4

pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi támogatások

6078,9

5528,9

4166,0

-24,7

 Összesen

570363,8

582114,9

626203,6

+7,6

Mindezek ismeretében érthetetlen a minden gyereket célzó, de a szegénységben élő családok költségvetésében különösen fontos tételt jelentő családi pótlék elértéktelenítésének folytatása, amit a kormányzat soha egy mondattal sem kíván magyarázni. Az ellátás összegeit utoljára 2008-ban emelték, azóta mintegy 20-25 százalékot vesztettek vásárlóértékükből. És ezen a 2018-as költségvetés sem változtat, a családi pótlék finanszírozására valamelyest (1%-kal) kevesebb jut, mint 2017-ben.  

Milyen üzenete van a 2018-as költségvetés tervezetének, illetve a családi pótlék elmúlt évekre jellemző történetének? Valami olyasmi, hogy a gyerek önmaga jogán nálunk nem érték. Csak akkor az, és akkor jogosult a közpénzekből magasabb színvonalú támogatásokra, kedvezményekre, ha szülei rendszeres munkával, magasabb bérrel, és ezzel szoros összefüggésben magasabb társadalmi státusszal rendelkeznek. Ha mindez nem jellemző a gyereket nevelő háztartásra, akkor maradnak a „rászorultakat” célzó eszközök, leginkább a közfoglalkoztatás, a gyermekétkeztetés, a szünidei étkeztetés, a tankönyvtámogatás. A pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi támogatásokra, tehát az alsóbb társadalmi csoportokat célzó ellátásokra azonban a 2018-as költségvetési törvényjavaslat szerint jövőre 25 százalékkal kevesebbet költ az állam, mint 2017-ben. 2016-hoz képest több, mint 30 százalékos a csökkenés. (Az intézményi, illetve a szünidei étkeztetés más költségvetési soron szerepel, ott a források kisebb mértékben, de növekednek 2018-ban.)

A gyerekek alapvető szükségleteinek kielégítését célzó szolgáltatások természetesen fontosak, de ahhoz nem elegendőek – a szülők közfoglalkoztatásban szerezhető jövedelmével együtt sem –, hogy a gyerekek, a gyerekes családok kiemelkedjenek a szegénységből, hogy fizikai és társadalmi életesélyeik javuljanak Pedig többek között ez a 20-30 százaléknyi gyerek lesz a jövő. Róluk mintha mindig „megfeledkezne” a költségvetés, illetve a kormány. 

Darvas Ágnes és Farkas Zsombor
Gyerekesély Egyesület

Ez a cikk is a ti támogatásaitokból készült el, a Kettős Mércét a ti adományaitokból tartjuk fenn!
Támogass minket bankkártyával:

Ha PayPalen vagy banki utalással támogatnál minket, klikk ide!
A Mércét nem támogatják oligarchák vagy pártpénztárnokok, csupán egyszerű magánemberek. Ez biztosítja a függetlenségünket. Támogass minket rendszeresen havi 1000, 2000 vagy 5000 forint átutalásával, hogy még több ilyen cikket írhassunk, és még több emberhez juttathassuk el, mi történik valójában az országban!
Kattints, és olvasd el, mit értünk el a ti támogatásotokból az előző hónapban!
Kattints, és támogass minket, hogy a Kettős Mérce tovább működhessen!
család gyerek költségvetés szegénység családi pótlék családpolitika Fidesz Kettős Mérce vendégszerző 2017. 06. 06. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban? A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
  • A német liberálisok nagy visszatérése A német liberálisok nagy visszatérése
  • Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”
  • Bagdad átvette az irányitást a kirkuki olajfinomítók felett Bagdad átvette az irányitást a kirkuki olajfinomítók felett

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr6812565357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard