Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

A burkini-vita mögött rejlő társadalmi feszültségek nagyon is valósak

A burkini-vita mögött rejlő társadalmi feszültségek nagyon is valósak

Kapelner Zsolt
Tetszik
0
2016. szeptember 7. szerda, 10:06
külföld burkini iszlamizmus

Az európai civilizáció ostroma számos fronton zajlik. Franciaország épp egy sajátos csatát vív ebben a küzdelemben a teljes testet befedő fürdőruhával, a burkinivel szemben, melyet az ausztrál divattervező Aheda Zanetti olyan nők számára készített, akik vallásos meggyőződésből szeretnék elfedve tartani a testüket sportolás vagy fürdés közben.

burkini-3.png

Burkini-modellek, kép forrása

A francia hatóságok azonnal támadásba lendültek a nyilvánvaló dzsihadista provokáció ellen, és több városban betiltották a ruhadarab viselését. Azóta a bíróság sok ilyen döntést jogfosztónak ítélte és felfüggesztette, de néhány polgármester továbbra sem hajlandó engedélyezni a „veszélyes” és „ízléstelen” ruhadarabok viselését.

A burkini-problémát persze nem szabad elbagatellizálni. A mögötte rejlő társadalmi feszültségek nagyon is valósak, és azok a kérdések, melyeket e vita felvet, igen jelentős részben meg fogják határozni az európai társadalmi diskurzust az elkövetkezendő években. Épp ezért rendkívül fontos, hogy a lehető legalaposabban és legmegfontoltabban járjunk el, mikor feltesszük a látszólag nevetséges kérdést: veszélyt jelent-e a burkini az európai civilizációra?

A fátyol-vita (aminek a burkini-vita egy alesete) természetesen nem új. Franciaország 2004 óta tiltja a fejet fedő fátyol viseletét az állami iskolákban, 2011 óta pedig az arcot is fedő burkát vagy nikábot a köztereken is, ahogy számos más európai országban és régióban is léteznek teljes vagy részleges tiltások. A felhozott indoklások számosak, de a legerősebb érv – mely a burkini-vita középpontjában is áll – az, hogy ezek a ruhadarabok, és általában a fátyol a muszlim nők elnyomásának szimbóluma, és mint ilyen sérti a szabadság és egyenlőség európai eszméjét.

A gondolat nem alaptalan. A Talibántól az Iszlám Államing számos iszlamista szervezet kényszeríti a nőket teljes testet elfedő fátylak viselésére – halál és kínzás terhe mellett –, és joggal tűnhet úgy, hogy Európa humanitárius kötelessége megszabadítani a világot ezektől a rettenetes ruhadaraboktól. Persze lehet azzal érvelni, hogy vallási vagy kulturális kisebbség tagjaként mindenkinek joga van saját közössége tradicionális viseletét hordani. Csakhogy még a kisebbségi jogok legelszántabb hívei sem gondolják, hogy védenünk kellene a jogfosztó és moralitást sértő kultúrákat. Ha tehát a fátyol csakugyan egy jogfosztó és elnyomó intézmény, úgy multikulturalizmus ide vagy oda, azzal szemben igenis fel kell lépnünk.

Azonban nem minden fátyol teremtetett egyenlőnek. Ismeretes Dr. Suheila Siddiqi esete, az afgán orvosé, aki szembeszállt a Talibánnal és visszautasította a burka viselését, de azért 2002-ben csadorban adott interjút a The Guardian-nak. A különféle fátylak és kendők gazdag és összetett történelemmel és kulturális jelentésekkel bírnak, melyeket kritikátlanul egyetlen kategória alá sorolni meggondolatlan és sértő azokkal szemben, akik számára e ruhadarabok viselése kulturális identitásuk fontos részét képezi.

Amellett a burkini nem fátyol és nem is burka: a fundamentalista iszlamisták szemében semmivel sem jobb, mint a bikini. Szaúd-Arábiában a nők sem bikiniben sem burkiniben nem látogathatják a nyilvános strandokat. A burkini ebben az értelemben egy nagyon provokatív és progresszív invenció, aminek a célja, hogy felborítsa azokat a hatalmi struktúrákat, amelyek a tradicionális muszlim öltözködési szabályokra épülnek.

A burkinit viselő nő egyszerre felel meg ezeknek a szabályoknak (hiszen elfedve tartja a testét) és válik képessé olyasmire, amitől e szabályok elviekben megfosztották volna (fejkendőben állítólag marha nehéz úszni). Így nem kell feladnia kulturális identitását, nem kell megtagadnia azt a hagyományt, amelyet a magáénak érez, de mégis képessé válik arra, hogy meghaladja azt, és annak kereteit mintegy szétfeszítve több szabadságra tegyen szert.

Ebben a szellemben mondta a tervező Zanetti, hogy „azért terveztem a burkinit, hogy szabadságot adjak a nőknek, nem hogy elvegyem azt”.

Az európai kultúra egy sajátos reflexe, hogy a progressziót, a haladást nem tudja másként értelmezni, csak európaivá válásként. A klasszikus imperialista berögződés szerint a nyugat fejlett népeinek feladata, hogy civilizálja a gyarmati világ elmaradott lakosait, és itt „civilizálni” mindig azt jelentette, „olyanná tenni, mint mi vagyunk”. A mai napig él bennünk a gondolat, hogy ha valamely kultúra vagy társadalom nem a „nyugati normák” felé konvergál, hanem saját keretrendszerén belül, a maga szabályszerűségei szerint változik és halad, akkor voltaképpen nem is halad. Ez azonban nem több mint imperialista gőg.

Persze a gondolatmenet nem hibátlan. Elvégre a burkini egy olyan hagyomány megőrzésén fáradozik, melynek középpontjában mégis csak egy patriarchális, a nők elnyomását előíró értékrend áll. A muszlim „szemérmesség” és „női erény” ideáljai valójában egy olyan ideológia részei, melynek célja a női test feletti uralom kiteljesítése, egy olyan kultúra fenntartása, melyben a nők nem rendelkeznek saját testük felett, az egy férfiak által birtokolt tárggyá válik. A burkini ugyanennek az ideológiának a terméke és annak reprodukálásához járul hozzá, így semmi esetre sem tekinthetjük progresszívnek.

Ez így igen ésszerűnek hangzik, két dolgot azonban érdemes megjegyeznünk. Egyrészt ha problémánk van azzal, hogy a nők nem rendelkezhetnek saját testük felett, ha úgy véljük, senkinek nem kellene előírnia, mit viseljenek vagy mit ne, akkor mégis milyen alapon támogathatunk olyan törvényeket, amelyek épp ezt teszik?

A francia hatóságok ugyanúgy előírják a nőknek, hogyan reprezentálhatják magukat nyilvánosan, mit tehetnek, és mit nem tehetnek a testükkel, mint állítólagos muszlim elnyomóik.

Másodszor: igen szép dolog a nők testének tárgyiasítása ellen küzdeni, csakhogy ezen a téren mi európaiak sem állunk túl jól. A hagyományos európai női fürdőruhadivatok nem kevésbé a férfi tekintet (male gaze) kiszolgálására törekednek, a női test nyugati kultúrája nem kevésbé redukálja a nők testét olyan tárgyakká, élvezeti cikkekké, amelyek pusztán a férfiak szórakoztatására léteznek, és amelyet a férfiak uralhatnak és birtokolhatnak.

Ne legyünk olyan naivak, hogy azt higgyük, csak a muszlim nők öltözködését határozzák meg családi, közösségi és társadalmi elvárások. Persze könnyű meglátni a kapcsolatot a burkini és a tálib burka között. De vajon nincs-e kapcsolat az európai női fürdőruhák és a nyugati társadalmakban a nőket érő, rendszerszintű erőszak között, mely a női test tárgyiasításából fakad? Ez az utóbbi összefüggés persze a burkinik láttán mintegy elsikkad és jelentéktelenné válik; amint megjelenik a nők elnyomásának e szokatlan, idegen, és épp ezért látványos formája, azt mindjárt eluralja az erről szóló diskurzust, és láthatatlanná teszi a saját kultúránkat jellemző problémákat.

Úgy gondolom, voltaképpen ez a burkini-vita legérdekesebb tanulsága. A burkini, akárcsak a muszlim kultúra más megjelenési formái, lehetőséget biztosít arra, hogy megfeledkezzünk saját kultúránk fogyatékosságairól és problémáiról, és azokat teljes egészében áthelyezhessük az idegen, az „elmaradott” kultúra területére. Amíg a burkini ellen tüntetünk, kihúzhatjuk a „nők jogaiért való felszólalást” a teendőink közül, éspedig anélkül, hogy saját kultúránkkal, saját előfeltevéseinkkel, saját hibáinkkal szembe kellene néznünk.

Ezzel egyúttal megerősítjük az antagonisztikus szembenállást a saját „jó” és az idegen „rossz” kultúra között; reprodukáljuk a civilizációk összecsapásának narratíváját, mely lassan a teljes európai közbeszédet eluralja. Rettenetesen érdekes, hogy miként helyezkedett bele a burkini-vita az iszlám radikalizmusról szóló társadalmi párbeszédbe, miként kapcsolódott össze e kettő tragikus hirtelenséggel.

Elvégre ne feledjük, a radikális iszlamisták nem hagynák saját feleségeiket burkiniben strandolni. Mégis az egyszeri konzervatív francia strandoló szemében a burkinit viselő nő azonnal egy lapra kerül a nizzai tömeggyilkossal, a párizsi merénylőkkel, az Iszlám Állam katonáival. Sokak számára egyáltalán nem kérdés, hogy a burkini-vita voltaképpen nem a nők jogairól és a női test tárgyiasítása elleni küzdelemről szól – hisz ekkor az európai fürdőruha-gyakorlatok ellen is épp úgy fel kellene lépni –, hanem arról a kultúrharcról, melyet Európa az Iszlámmal – iszlamizmussal, muszlimokkal? – vív.

Augusztusban a nizzai strandon fegyveres rendőrök kényszerítettek egy burkinit viselő nőt, hogy síró gyermekei előtt vegye le a fürdőruháját – mintha egy terroristáról szedték volna le a robbanószerkezetet. A tömegből többen azt kiabálták, „menj haza”. Ez persze nem elsősorban neki szólt. Ő, mint egyén, mint emberi lény, mint anya, mint muszlim nő megszűnt létezni ebben a szituációban; nem volt többé más, csak a fenyegető Másik, a megérthetetlen idegenség megtestesítője, melyet minden áron el kellett pusztítani – ezúttal csak jelképesen, később… ki tudja, hogyan. Teste csatatérré vált, melyen fegyveres férfiak vívják a harcot egy képzeletbeli ellenség ellen a túlélésért – bármi áron.

A burkinis nő az iszlám egyébként is mérhetetlenül sokrétű hagyományán belül kétségtelenül egy progresszív törést képvisel, egy kísérletet arra, hogy újradefiniálja a női test szerepét a muszlim közösségekben. Ez a kísérlet – ahogy minden ilyen kísérlet – ellentmondásos és tökéletlen. A muszlim közösségeknek pedig – csakúgy, mint azoknak a társadalmaknak, melyeknek e közösségek részei – nyílt és elfogulatlan párbeszédet kell folytatniuk arról, hogy a burkini mint ilyesfajta kísérlet kellőképp radikális-e, és valóban hozzájárul-e a patriarchátus muszlim közösségeket jellemző formáinak meghaladásához vagy sem.

Ilyenfajta párbeszédre azonban itt és most nincs lehetőség. Itt és most a civilizációs küzdelem gyilkos ideológiája kisajátítja és magába szívja a vitát, ahol a tét ismét a kultúránk léte, a cél pedig a fenyegető Idegenség szimbolikus – vagy tényleges – elpusztítása lehet csak. Hogy ez az Idegenség milyen formát ölt – szír bevándorlók, burkinis nők, európai muszlimok – teljesen lényegtelen. A burkini által felvetett számtalan kérdést felőrli a kultúrharc egyértelmű és kérlelhetetlen válasza, alternatívák és ellenvetések nélküli állítása: hogy most minden küzdelem és minden a kultúránk túlélésről szól, még a fürdőruhák is.

 

Ez a cikk a ti támogatásaitokból készült el, a Kettős Mércét a ti adományaitokból tartjuk fenn!
Támogass minket bankkártyával:

Ha PayPalen vagy banki utalással támogatnál minket, klikk ide!
A Kettős Mércét nem támogatják oligarchák. Mi úgy őrizzük meg függetlenségünket, hogy a csak az olvasók támogatásából írjuk cikkeinket.
Célunk, hogy a társadalom számára fontos kérdésekről beszéljünk: az egyenlőtlenségekről, a szegénységről, az egészségügyről, az oktatásról, a nők jogairól, és hogy támogassuk azokat az alulról jövő kezdeményezéseket, amelyek egy igazságosabb Magyarországért küzdenek!
A Kettős Mérce fennmaradásához 600 állandó támogatóra van szükségünk. Jelenleg 265 állandó támogatónk van.
Legyél te az egyik a hiányzó támogatók közül, támogass minket havi 1000, 2000, 5000 vagy 10000 forinttal, vagy egyszeri átutalással, és járulj hozzá ezzel a független sajtó fennmaradásához Magyarországon!
külföld burkini iszlamizmus Kapelner Zsolt 2016. 09. 07. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban  Újabb sztrájk jön az Operaházban 
  • A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”
  • Kormányra kerülhet-e újra Ausztriában a szélsőjobb? Percről percre az osztrák választásról! Kormányra kerülhet-e újra Ausztriában a szélsőjobb? Percről percre az osztrák választásról!

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr1511680627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard