A Politikai Versenyhivatal -12% büntetést szab ki a pártra a 2010-es országgyűlési választáson. A Fidesz három ponton sértette meg a választási eljárás alapelveit, és visszaélve erőfölényével, korlátozta a politikai versenyt.
Gazdasági erőfölényben van az érintett piacon, aki gazdasági tevékenységet a piac többi résztvevőjétől nagy mértékben függetlenül folytathatja anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak, szállítóinak, vevőinek és más üzletfeleknek a vele kapcsolatos piaci magatartására.
TILOS:
- a versenytársaknak a piacról való kiszorítására vagy a piacra lépésük akadályozására alkalmas túlzottan alacsony (nem a nagyobb hatékonyságon alapuló) árakat alkalmazni
- a piacralépést más módon indokolatlanul akadályozni
Először is bocsánatot kérek mindazoktól, akiket korábbi cikkemben féregnek neveztem. Hibáztam. Úgy gondolom, hogy azok az emberek, akik segédkeznek a Fidesz ipari méretű túlgyűjtésében egész egyszerűen nem tudják mit tesznek. Nem tudják például azt, hogy a választási eljárásról szóló törvény a következőkben nevezi meg a választási eljárás alapelveit:
A választási eljárás alapelvei
3. § A választási eljárás szabályainak alkalmazása során a választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az alábbi alapelveket:
a) a választás tisztaságának megóvása, a választási csalás megakadályozása,
b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban, a szavazásban,
c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
e) jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása,
f) a választás eredményének gyors és hiteles megállapítása.
A választási eljárásban érintett résztvevőnek minősül minden induló párt, így a Fidesz is. A Fidesz egy fontos (bár kétségtelenül rosszul kitalált) jogintézményt, az ajánlási rendszert erődemonstrációra használja fel. A porszívószerű túlgyűjtés, avagy miért nem demokratikus a fideszes kombájn?
Mindenek előtt a kombájn eltiporja a jelöltek és jelölő szervezetek közti esélyegyenlőség elvét. A túlgyűjtés számottevően rontja a többi párt esélyét a jelöltállításra. A fideszes ipari túlgyűjtést védelmükbe vevők legtöbbször azzal érvelnek, hogy "ugyan már! Aki a Fideszt támogatja, az úgysem adná másnak az ajánlószelvényét, és a Fidesz csak a szimpatizánsaitól szedi össze!". Ezt az érvet számosan cáfolták már. Én is tudom tapasztalatból, hogy olyanok, akik más pártra szavaznak majd, előszeretettel adják ajánlásukat kisebb pártra, hogy indulni tudjon. Már ha tudja mire való a kopogtatócédula. Sokan azonban nem tudják, és ezzel a pártok előszeretettel élnek vissza. Nem ritka a személyes nyomásgyakorlás sem a gyűjtés során. Házfelügyelők, közös képviselők, jegyzők, azaz a helyi Döbrögi uraságok örömmel segédkeztek a gyűjtésben. Az LMP a napokban feljelentést is tett amiatt, hogy teljes településeken történt meg, hogy kitöltetlen ajánlószelvényeket szedte össze, és szinte kötelezték az embereket a cédulák leadására. Tehát miközben ez a túlgyűjtés lezajlott, sokszor sérült a választási eljárás alapelveinek b) pontja is, az önkéntes részvétel a jelölésben.
A Fidesz ipari túlgyűjtése sérti a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás elvét. A rosszhiszeműséget itt bizonyítani nem tudjuk. Nem tudjuk, hogy tényleg azért gyűjt-e a Fidesz sokkal több ajánlószelvényt, hogy a többi párt dolgát nehezítse, hogy mindenkit lekérdezzen a pártállásáról a választás előtt, és adatbázist építsen, hogy minél több embert színvallásra kényszerítsen, és a választás utáni klientúrahálózatát feltérképezze, vagy csak azért, hogy erőt demonstráljon. Azt azonban biztosan tudjuk, hogy az ajánlószelvények rendeltetésszerű használata NEM ez. A rendeltetésszerűség mibenlétét az ajánlási rendszerrel kapcsolatban az országgyűlési képviselők választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény tartalmazza, s világosan leírja, hogy az ajánlások gyűjtése a jelöltek állításához szükséges:
(2) Az egyéni választókerületben a jelöléshez legalább hétszázötven választópolgárnak az aláírásával hitelesített ajánlása szükséges. A választópolgár csak egy egyéni választókerületi jelöltet ajánlhat és csak abban az egyéni választókerületben, amelyben lakóhelye van.
1989. évi XXXIV. tv. (II. fejezet: a jelölés)
Tehát az ajánlások gyűjtése addig valósítja meg a rendeltetésszerű joggyakorlást, ameddig jelölés céljából történik. Amennyiben a célja ettől eltérő (erődemonstráció, közvetlen kapcsolatba lépés a választókkal és kampányolás, vagy adatgyűjtés, stb.) akkor megsérti a választási eljárás alapelveinek d) pontját. A Fidesz bevallottan teszi ezt. Érvelésük szerint azért, hogy minél több emberhez eljussanak személyesen. Nyilvánvaló, hogy ezt úgy is megtehették volna, ha közben a választási eljárás alapelveit tiszteletben tartják.
Konzervatív blogokon a demokráciát féltő honfitársaim ki vannak akadva amiatt, hogy Magyarország legerősebb pártja nem használhatja arra az ajánlószelvény-gyűjtést, amire csak akarja. Védik a védhetetlent. Elvégre most ők jönnek, azt csinálnak, amit akarnak. Vérig sértve érzik magukat, és elkezdődött az LMP fikázó hadjárat is a részükről, csak hogy teljes legyen a kép. Ma már az LMP a szemükben ugyanolyan mocskos párt, mint a többi. Emellett fideszes barátaink jót röhögnek rajta, hogy kihívást jelent az LMP-nek a gyűjtés. Továbbá azt mondják: az, hogy az LMP felemelte a hangját a visszásságokkal szemben, bizonyíték arra, hogy az LMP ugyanolyan romlott ("kukacos alma") párt, mint a többi, hiszen vagdalkozik. De ideje volna leszállni kicsit a magas lóról. És higgadtan elgondolkodni a fent leírt tényeken.
Én sem tekintem rossz embernek a fideszes aktivistákat, viszont igazságtalannak tartom, ahogyan a pártjuk belevitte őket ebbe az őrületbe, ahogyan felhasználta őket egy nyilvánvalóan antidemokratikus akcióra. Azok, akik a Fidesznek segédkeznek ebben a gyalázatban, alapvetően nem rossz emberek, jószándékú aktív választópolgárok, akiket félrevezetett és felhasznált a pártjuk. És igen, azt gondolom, hogy a 2010-es túlgyűjtés nem jó példaként fog bevonulni a magyar történelembe. A politológusok úgy fogják jegyezni, mint a magyar demokrácia sérülékenységének példáját. Ez lesz "az eset, ami felhívta a figyelmet arra, hogy milyen könnyű visszaélni a hatályos ajánlási rendszerrel. Úgy fognak emlékezni, mint a legnagyobb ellenzéki párt nem éppen demokratikus magatartására, és törekvésére, hogy a vetélytársak rajtkockára állását nehezítse. Idővel sokkal több törvénysértésre is fény derül.
Ha a politikára is kiterjedne a versenyjog, és az erőfölénnyel való visszaélés nem csak a gazdasági szférában esne tilalom alá, akkor a Fideszt kegyetlenül megbüntette volna most a "Politikai Versenyhivatal". De sajnos Versenyhivatal csak a gazdaságban van. Pedig ha volna, akkor a bevezetőben leírt sorok valahogy így hangoznának:
Politikai erőfölényben van az érintett piacon, aki politikai tevékenységet a piac többi résztvevőjétől nagy mértékben függetlenül folytathatja anélkül, hogy piaci magatartásának meghatározásakor érdemben tekintettel kellene lennie versenytársainak, tagjainak, szavazóinak és más szövetségeseinek a vele kapcsolatos piaci magatartására.
TILOS:
- a versenytársaknak a piacról való kiszorítására vagy a piacra lépésük akadályozására alkalmas túlzottan sok ajánlószelvényt gyűjteni
- a piacralépést más módon indokolatlanul akadályozni
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Miért nem előnyös a 2/3? II. 2010.02.21. 21:56:20
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.