Nincs idegesítőbb dolog, mint amikor a dugóban sora nézed az autókat és nagy részükben egyetlen ember ül. Pedig mindenkinek jó lenne egy közösségibb autóhasználat.
Először is jó lenne, mert kevesebbet szennyeznék a levegőt, az ember nem fulladna meg mondjuk, ha végigmegy a kiskörúton. Az elmúlt években rendre átlépjük, a megengedet határértékeket, és az év első pár hónapjában mindig elfogyasztjuk a megengedhető szmogos napok számát, évente többször is szmogriadót kell elrendelni.
De maguknak az autósoknak is jó, csökkenthető a benzinköltség, kevesebbet van használva az autó, és az utak is, amiknek a felújítását szintén mi fizetjük az adónkon keresztül. De a kevesebb autó kisebb dugókat eredményez, gyorsul a közlekedés, könnyebben jutnánk el bárhova.
Persze még számtalan indokot lehet találni, miért jó ha többen használunk egy autót, ha megtöltjük a rendelkezésre álló teret. Ezzel szemben viszont csak a lustaság, a macsó büszkeség, és a kényelmeskedés áll szemben, pedig hosszú távon mindegyik visszatérülne.
Számos megoldás van a közösségi autóhasználatra, a legegyszerűbbtől a kényelmetlenekig. Amikor apuka megy dolgozni, és anyuka viszi a gyereket iskolába (vagy fordítva), szervezzék meg, hogy 10 perccel előbb elindulnak, és azt is, este, hogy jutnak haza. A munkahelyen beszéljék meg az egymáshoz közel lakó kollégák, melyik reggel ki viszi be a többieket a munkahelyre, és hozza haza. De közelben lakó barátokkal, szomszédokkal is meg lehet ezt beszélni, az olyan kezdeményezésekről nem is beszélve, mint amikor egy kisebb lakóközösség tervezi meg egymás szállítását. Nem szereted Józsi képét? Anna szája büdös? 20 percet kibírsz velük egy kocsiban.
A legjobb megoldás mégis az, ami itthon a BKV sztrájk idején már működött, de ami Berlinben a tavalyi közlekedési általános sztrájk idején volt a legzseniálisabb. Amikor vadidegen emberek segítenek egymáson, és viszik el egymást egyik helyről a másikra. Berlinben a sztrájk idején a buszmegállók ugyanúgy üzemeltek, a stoppolók kiálltak egy táblával, merre akarnak menni, ha valamelyik autós arra ment, megállt, felvette a stopost. Persze lehet félni egymástól, de teljesen felesleges. Fényes nappal, nem egy Trabantban fognak kirabolni, erre ugyanakkora az esély, mintha az utcán sétálnál (elhanyagolható).
Összességében mindenfajta közösségi megoldás, ami csökkenti a környezeti, pénzügyi terhet, hasznosítható, és az se egy nagy probléma ha közben közösségeket hozunk létre vagy jobban megismerünk olyan embereket akikkel, nap mint nap, ugyanúgy éljük az életünket. De ami a legfontosabb attól még, hogy megteheted, hogy kényelmes leszel, nem kell annak lened, figyelj arra, hogy magadnak és másoknak ne okoz kárt.
Update: Valami hasonló rendszer van mint a komentelők felhívták a figyelmet: http://www.oszkar.com/
Szavazz ránk a Goldenblog Hírblog kategóriájában!
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Orbán Viktor hű maradt önmagához 2011.08.17. 18:21:37
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.