Tegnap az alaptörvény negyedik módosításának vitájában a kormánypárti többség elfogadott egy olyan módosító indítványt, amely gyakorlatilag lehetetlené teszi a politikai kampány műfaját, ha pedig a többi intézkedéssel együtt nézzük, azt látjuk, hogy nem kicsit fordul saját maga felé a Fidesz keze.
Az elfogadott módosító javaslat, amelyre a hétfői végszavazás erősít rá, arról szól, amit az Alkotmánybíróság egyszer már kikukázott, vagyis a politikai reklámok tilalmáról. Bárki bármennyire is nem szereti ezeket, a politikai reklám nem csak az informálás alapszintje miatt fontos, hanem egyszerűen a kampányra való felhívás miatt. A 21. században nem csak az információ eljuttatása, hanem az információ létére való figyelemfelhívás is fontos, így a választási reklámok tilalma egyértelműen korlátozza a szabad információhoz való jutást, ahogy ezt az Alkotmánybíróság is kifejtette, mikor eltörölte az erről szóló részt. Itt trükközött egyet a Fidesz és Lázár János, akik nem a kampányhirdetések tilalmát mondták ki, hanem azt, hogy egy-egy médiumban csak ellenszolgáltatás nélkül lehet politikai reklámot közölni. Hogy mi a gond?
Ezzel a javaslattal arra kényszerítik a TV-ket, rádiókat, napilapokat, internetes újságokat, hogy a saját hirdetési keretükből gyakorlatilag adakozzanak a pártoknak és adjanak reklámidőt. Elképzeljük, ahogy az RTL Klub feláldozza a szabad választásokért a Barátok közt közötti reklámblokkot? Vagy a TV2 szombaton mondjuk Megasztár műsoridejéből ad át? Nem egyértelmű, hogy ezzel gyakorlatilag betiltja a politikai reklámokat a Fidesz, és ezzel nagy versenyelőnyt szerez magának.
Mert politikai hirdetésekre van lehetőség. Igen, az új rendszerben van a reklám, amely valamilyen médiumban jön le, és a hirdetés, amely kampányeszközhöz kapcsolódik. Míg a reklámokra szabályozást vet ki a kormány, a kampányeszközöket nagyjából békén hagyja. Miért is bántaná, hiszen az óriásplakát a leghasznosabb kampányeszköz, és azt nem szabad bántani, mivel Simicska Lajos birtokolja az összes óriásplakát kb. 40 százalékát, míg további 20-30 százalék más fideszes kötődésű cégek birtokolnak. Van konkrétan olyan megye, amelynek az összes óriásplakátja kb. a fideszes érdekeltségben van.
Ez azt jelenti, hogy Simicskáék simán megcsinálhatják, hogy míg a Fidesznek ingyen adnak óriásplakátot, addig mondjuk az LMP-nek tízszeres áron. Gyakorlatilag a Fidesz szabályozhatja, ki kampányol és mennyiért
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Levél képviselőmnek III. 2013.03.07. 23:02:56
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.07. 12:00:12
Trackback: Akciós áras újságot adott ki a Fidesz 2013.03.06. 19:46:56
Trackback: A fülkeforradalom felfalta a Magyar Hírlapot 2013.03.06. 19:45:03
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.