Az oktatáspolitika egy kiemelten fontos terület, amely a társadalom egészét érinti, mégis eddig minden kormány elbaltázta. A mostani kormány, Orbán Viktor második kormánya, Balog Zoltán, Hoffmann Rózsa és Klinghammer István neveivel fémjelezve a lehető legnagyobb kárt tették a rendszerben. Ezért a hibáért pedig legalább egy évtizednyi fiatal fog bűnhődni – ártatlanul. Nekünk ez a tanévkezdés nagyon szomorú kezdetét jelenti egy hosszan tartó, kormányokon átívelő folyamatnak.
A jéghegy csúcsa: megérkeztek a tankönyvek!
Azok a tankönyvek is megérkeztek, amik nem érkeztek meg. A kormányzati kommunikáció iskolapéldáját hallhattuk, láthattuk és olvashattuk az első szeptemberi hétfőn: minden tankönyv megérkezett. Ezt a mondatot annyiszor ismételték el, amíg mindenki el nem hitte, még azok is, akik éppen a gyerekeik hiányzó tankönyvének pótlása felől érdeklődtek. Az iskolák már nem felelősek semmiért és úgy tűnik az iskolák feletti autoritások nem mondhatnak mást: a tankönyvek majd jönnek, de egyébként minden tankönyv megérkezett.
Van még lejjebb?
Európában egyedülálló modon csak a magyar oktatás centralizálódik, míg mindenhol máshol decentralizálják az elbaltázott rendszereket. A felelősség terhét levették a tanárok, az igazgatók válláról és a szülők számára láthatatlan kerületi, területi, országos, kormányzati szintekre helyezték, ahol mint tudjuk a felelősség már nem létezik. Ölbetett kézzel várja az egész ország azt, hogy egy generációnyi gyerek szenvedjen az elbaltázott döntések miatt. Nem a délutáni tanítás miatt lesz nekik egy életre rossz, hanem azért a bizonytalanságért, amibe belezuhantak.
A széplelkű érvelésünk nyilván nem hatná meg Hoffmann Rózsát, akinek egy önsanyargató szerzetesrendi iskola is kevés lenne. Mi azonban, akik igenis békességben, szeretetben és egyfajta pozitív jövőkép mellett szeretnénk felnevelni egy generációt, nem hiszünk abban, hogy a gyerekeket ki lehet tenni ehhez hasonló bizonytalanságnak és személyek közti feszültségnek.
Rend lesz és fegyelem
Jellemző a magyar társadalomra, hogy oda sosem hívtak rendőrt, ahol probléma volt, most pedig mindenhova rendőröket vezényeltek. Az iskolából kijövő gyerekeket délután 4 előtt igazoltathatják, az osztályfőnöki órán és a tantestületi üléseken pedig egyenruhás rendőrök vehetnek majd ezentúl részt. Ezek a rendőrök többségben nyugalmazott, idősebb, tapasztaltabb kollégák. Természetesen senki sem gondolt arra, hogy egy szolgálati idejét teljesített, sokszor végtelenül fáradt rendőr mégis milyen véleménnyel van a prostitúcióról, a drogfogyasztásról, az alkoholfogyasztásról és a fiatalkori bűnelkövetésről. Ha egy nyugalmazott rendőr betéved drogprevenciós órát tartani, nem a metamfetamin káros hatásait fogja részletezni és nem azt fogja elmesélni a diákoknak, hogy a szórakozóhelyeken hogyan kerülhet "furcsa por" az italba, hanem halálra fogja őket rémiszteni. Az pedig az esetek nagy részében hatástalan lesz és semmilyen gyakorlati tudással nem fogják felvértezni a fiatalokat, akik ettől még áldozatokká válhatnak.
Erkölcsöt, etikát és hitet tanulnak
Tényszerűen valótlan állítások is szerepelhetnek az erkölcstankönyvekben. Ezeket azonban csak azok a tudálékos szülők és szemfüles érdeklődők vehetik észre, akik rendelkeznek egyetemi vagy más magasfokú tudással a teológia, az etika vagy az egyéb eszmetudományok területén. Remek családi programnak ajánljuk így a gyerekek tankönyveinek értő átböngészését a hétvégén, hacsak nem szeretnénk, hogy egy szép napon azzal állítson haza gyermekünk az iskolából, hogy a magyar társadalom eredendően istenfélő és az egyik legfőbb erényünk a vértanúság. A végén még vérszerződést is kötnek ötödik osztályban a gyerekek!
Annyi kreativitás sem szorult a tankönyvek szerzőibe, bátorság meg végképp nem, hogy a gyerekek számára releváns, érthető és izgalmas módon beszéljenek ezekről az egyébként igen nehezen megfogható témákról. Hittanórán nem kötelező a vallásról beszélni. Ha valami hasznát szeretnénk venni ezeknek a tárgyaknak, akkor lehetne az életünket meghatározó érzésekről beszélni; lehetne a kultúráról beszélni; lehetne a nagy világvallások kialakulásáról és az őket összefűző számtalan szimbólum és gondolat lényegéről beszélni. Ha már annyira nemzeti öntudatra hajt a jelenlegi kormány, legalább azt felismerhették volna, hogy a legjobb tudatmódosítást nem a felszínen érjük el, hanem a legbelső gondolatvilág rendszerezésével. Persze ez a módszer veszélyes, hiszen kénytelenk vagyunk megadni a szabadságot gyerekeinknek: a gondolatok szabadságát és hagynunk kell, hogy a felkeltett érzések maguk vezessék el őket a saját álláspontjuk kialakításáig.
Mert a tudás hatalom. Ha rajtunk múlik, nem veszik el ezt a hatalmat a gyerekeinktől.
Fontos megjegyzés! A szülők a Köznevelési tv értelmében minden további nélkül kérhetik a délutáni foglalkozások alóli felmentésüket. Erre az engedélyt az igazgató minden egyéb eljárás és indoklás nélkül megadja. (Nkt. 55§ (1))
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.09.05. 14:52:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.