Halász Áronnal, a Critical Mass helyébe lépő I Bike Budapest főszervezőjével, a Kerékpárosklub elnökségi tagjával beszélgettünk, annak kapcsán, hogy újraéled a rendszerváltás utáni Magyarország egyik legtöbb embert megmozgató tömegmozgalma. Április 25-én ugyanis biciklisek lepik el a várost, akkor jön az I Bike Budapest!
(fotó: Index.hu)
Amikor abbahagytátok a CM-et, akkor az volt az indok, hogy ennek már nincs értelme, a szakpolitikára kell koncentrálni. Lényegében feladtátok a tömegmozgalom-státusz egy civil szervezetét. Tévedtetek?
Azért volt a 2013-as az utolsó Critical Mass, mert a szervezők szerint elérte a célját, ami az volt, hogy népszerű legyen a biciklis közlekedés Budapesten. 2004-ben, amikor az egész elindult, még alig bringázott valaki, egy kis közösség viszont óriási változásokat hozott a város életébe. Azóta szubkulturából közlekedési móddá vált a biciklizés Budapesten.
Úgy gondoltuk, hogy innentől kezdve a Magyar Kerékpárosklub munkájára kell koncentrálni, arra, hogy legyen egy profi szakmai szervezet, amelyik az egész országban dolgozni tud a bringásokért. Valamilyen szinten be is jött, ezt mutatja, hogy a klubnak több, mint 1800 tagja van, az 1% felajánlások minden évben nőnek és ez elengedhetetlen a bringás ügy képviseletéhez.
Az új felvonulás viszont nem azért szerveződik, hogy a Kerékpárosklubot reklámozza, hanem azért, mert egy látható igény maradt meg a budapesti bringásokban egy nagy fieszta hangulatú felvonulásért. A Critical Mass a demonstratív attitűdből amúgy is inkább a fiesztásra változott, ahol olyanok ismerték meg Budapest másik arcát, akik előtte nem is biztos, hogy bringáztak. Ezt szeretnénk visszahozni, meg persze a közösséget is fontos összerántani, hogy ha kell, ki tudjunk állni fontos fejlesztések ügyében.
Tehát az I Bike Budapest célja nem a nyomásgyakorlás lesz, hanem egyfajta biciklis örömünnep. Ezt tartani is akarjátok, akkor se fog ez változni, ha olyan szituáció lesz, amikor kell a nyomásgyakorlás biciklis ügyekben?
Ez egy fieszta lesz mindenféle hőbörgés nélkül, és az is marad. Nem lesznek beszédek sem. Szeretnénk, ha Budapest és a bicikli mint fogalom végleg összeragadna. A világ minden részéről csodálják az itthoni sztorit, máshol milliárdokat költenek rá, hogy biciklizzenek az emberek, itt pedig ezt ajándékba kapta a lakóitól a város. Persze kérdés, hogy mennyire kívánja ezt kihasználni Budapest vezetése. Ha valamit nagyon el akarnának majd bénázni, akkor nem hiszem, hogy a Kerékpárosklub csak a tervezőasztal mellett fogja majd azt mondani, hogy ez így nem jó. De ez a felvonulás most nem erről szól.
Az útvonal elég hosszúnak tűnik (lásd a térképen), ezzel elég keményen megbéníthatjátok a várost. Nem gondoltatok arra, hogy autós szervezetekkel, és itt nem a bicikli-ellenes szervezetekre gondolok, felvegyétek a kapcsolatot, hogy együtt demonstráljatok?
Már nagyon sok CM előtt volt ettől félelem, de mindig odafigyeltünk, hogy a legkevesebb gondot okozzuk. Ez azt jelenti, hogy a nagy tömegközlekedési útvonalak kereszteződésében így át tudjuk engedni a főbb villamos- és buszjáratokat, a zebrákon a gyalogosokat, a főbb utaknál pedig a kocsikat. De dolgozunk majd a hírverésen, hogy előtte mindenhol megjelenjen a felvonulás híre, és inkább bringázni jöjjenek majd a budapestiek aznap.
A névcsere oka mi? Mert azért eddig úgy tűnik, ez ugyanaz a rendezvény lesz, csak szimplán más név alatt?A CM bejárt egy utat és elérte célját. Nem akarunk huszadik búcsúkoncertet.
Itt tudtok csatlakozni az I Bike Budapest facebook oldalához és követni a híreket:
Akkor koncert nem is lesz a végén?
Milyen koncertet adnál egy olyan tömegnek, ami a legkülönbözőbb emberekből áll? Na jó, azért lesz zene a Nagyréten és bringaemelés is, de hivatalos afterpartit pl. nem szervezünk.
Lesz százezer kerék áprillis 25-én az utcán?
Azt nem tudom, lesz-e százezer kerék, de remélem sokan leszünk!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.