Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Harmadik Szektor – Hírek Seholországból: A kortárs kultúra szerepéről és hozzáféréséről (12. rész)

Harmadik Szektor – Hírek Seholországból: A kortárs kultúra szerepéről és hozzáféréséről (12. rész)

Harmadik Szektor
Tetszik
0
2015. június 3. szerda, 14:27
civil művészet aktivizmus auróra társadalom művészet Harmadik Szektor OFFBB

„A kortárs művészet a közvélekedéssel ellentétben nem lila köd (…) Éppen ellenkezőleg: azt jelenti a kortársság, hogy a művészek ma központi problémákról, kérdésekről, ma érvényes megszólalásmódokon, képi világgal és gondolatvilággal a ma embere számára akarnak mondani valamit. Az OFF-Biennálénak az a tétje és a lényege, hogy ezt a gondolkodásmódot megmutassuk.” (kulturpart.hu, Szókimondó, szenvedélyes és szabad)

kultura.pngA címben szereplő "hírek Seholországból" kép Gregory Sholette Hírek Seholországból: Aktivista művészet és ami utána van című esszéjéből származik

Vasárnap lezárult az OFF-Biennále Budapest (OFFBB), amelynek egyik legnagyobb sikere mindenképpen az, hogy a szervezők kommunikációs stratégiájának köszönhetően – az eseményeken és a médián keresztül –, hosszú idő óta most sikerült a legtöbb emberhez szólni (!) a kortárs kultúráról és a (képző)művészetről. Ez elismerésre méltó siker, viszont a nagyszámú elérésen túl fontos kérdés, hogy ez a jelenlét milyen képet mutatott a kortárs kultúra (társadalmi és politikai) szerepéről, valamint az, hogy a rendezvény-sorozatnak milyen célokat sikerült megfogalmaznia, és azt kiknek a nevében tette.

Magyarországon jelenleg a kortárs kultúrát és főként a kortárs (képző)művészetet egy nagyon szűk értelmiségi réteg uralja: ők azok, akik alakítják, meghatározzák, véleményt formálnak róla és mindemellett ők – szinte egyedüliként – a haszonélvezői is. Nem csoda, hogy a többség számára a művészet nem más, mint „lila köd”, elitista szórakozás. Valóban ez az általános közvélekedés, és egyben a kulturális terület egyik legnagyobb problémája is. Ennek ellenére szereplői általában önkritika nélkül igyekeznek kezelni a kialakult helyzetet: többségük abból az alapállításból indul ki, hogy az emberek azok, akik nem elég befogadóak és nyitottak a kortárs kultúrára, semmint fordítva. A hozzáférés kérdése ugyan nagyon trendi fogalommá vált az elmúlt időszakban, de sajnos olyan gyakorlatból nagyon keveset találni, amely valóban a marginalizált társadalmi csoportok kultúrához való hozzáférését próbálja aktívan megvalósítani. Például az OFFBB általános stratégiájában is sokkal fontosabbnak tűnt a művészetet anyagilag is pártolni képes (felső)középosztály megszólítása, hiszen általuk teremthető meg az a civil mecenatúra, amelyre állami források híján a kortárs művészet támaszkodhat. A marginalizált csoportok elérése értelemszerűen nem ígér ilyen perspektívát, így ők ugyanúgy kirekesztettek maradtak.

AZ OFFBB ugyanakkor a számos nem-hagyományos helyszínnek köszönhetően – ha társadalmilag nem is annyira széles körű, de – változatos közönséget ért el. Sorozatunk szempontjából sem elhanyagolható az együttműködésük a Gólyával és Aurórával, mely helyek indulásuk óta folytatnak kulturális tevékenységet leginkább a zene, a film, az előadó-művészet és a politikai vitakultúra területén. Képzőművészeti irányultságuk kevésbé hangsúlyos, aminek oka egyrészt térbeli (nem, vagy csak részben rendelkeznek annak bemutatására alkalmas terekkel), másrészt kulturális: nem otthonosak a folyamat-alapú, és a fizikai tereket nem elsősorban a bemutatás, mint inkább az együttműködés és a kultúra alakításának közös-, produkciós tereként felfogó kortárs művészeti gyakorlatokban.

Az elmúlt hetekben mindkét helyen megvalósultak az OFFBB-hez kapcsolódó kiállítások, előadások, beszélgetések. Az ott bemutatott projektek azonban – akárcsak maga az intézmény egésze – ezeket a kontextusokat elsősorban az állami kulturális terek alternatíváját nyújtó szabad és hozzáférhető helyszínekként, törzsközönségüket pedig potenciális közönségként értelmezte. A biennálé ötven helyszínének számos projektje között feltehetőleg találni ellenpéldát is, viszont a Gólya és az Auróra esetében sem valós együttműködésre, sem pedig olyan közös kulturális produkcióra nem nagyon akadt példa, amelyik megpróbálta volna a kortárs képzőművészet és kultúra mibenlétét és szerepét – legalább e viszonylag szűk közösségekkel együttműködve – újragondolni. Ez nemcsak azért lett volna időszerű, mert az ilyen típusú gyakorlatok alkotják a kortárs képzőművészet egyik legfontosabb szeletét világszerte, hanem az egészen speciális hazai kultúr- és társadalompolitikai helyzet miatt is, amely számos hátránya mellett kényszerítő erővel – ugyanakkor történelmi lehetőségként teremtette meg annak radikális újragondolási lehetőségét, „hogy mely gyakorlatokat tekintünk művészetnek, és melyeket egyéb társadalmi praxisnak...” (Somogyi Hajnalka). Egyedülálló esély kínálkozott a magyar képzőművészeti kultúra számára olyan új, hiteles együttműködési formák megteremtésére, amelyek az „egyéb társadalmi praxisokkal” együtt, megteremthették volna a részvétel és hozzáférés kulturális kereteit.

A művészeti diskurzusban a hozzáféréshez hasonlóan népszerű fogalom a társadalmilag elkötelezett – vagy társadalmilag érzékeny, részvételalapú stb. – művészet, ami gyakran ugyanannyira reflektálatlan is. Szinte egyáltalán nincs társadalmi és/vagy szakmai párbeszéd arról, hogy pontosan mit értünk ezen fogalmak alatt, hogyan definiáljuk ezt a típusú gyakorlatot, mit gondolunk művészet és társadalom viszonyáról és legfőképpen, hogy lehet-e aktív szerepe a kultúrának a társadalmi változásokban. Az OFFBB-nek sincs közösen kialakított álláspontja e kérdéskörben, miközben a kezdetektől fogva fontos társadalmi vállalások mentén szerveződtek (például “a művészeti civil szféra fejlesztése”), amelyek egyúttal – és nem véletlenül – a nyertes pályázataik legsarkalatosabb pontjai is. A probléma abban a feloldhatatlan ellentmondásban áll, hogy az a művészetfogalom, amelyre a biennálé is épít, kizárja és cinikusnak tartja azokat a gyakorlatokat, amelyek elkötelezetten hisznek a kultúra és művészet közvetlen, aktív társadalomformáló erejében és illetékességében ("Nem gondolom, hogy a művészet azzal tud igazán hasznos lenni a társadalomban, hogy direkt politizálássá válik vagy szociális munkaként egy bizonyos közösség életkörülményein próbál javítani.").

A probléma tehát nem azzal van, hogy az OFFBB olyan művészetfogalommal dolgozik, amelyik kizárja ezeket a praxisokat (hiszen bármely művészetfogalomnak megvan a maga létjogosultsága), hanem azzal, hogy ez miként egyeztethető össze azokkal a vállalásokkal és célokkal, amelyeket saját maga számára fogalmazott meg, milyen művészetdefiníció alapján húzza meg a határokat, azt kiknek a nevében teszi és az hosszú távon milyen következményekkel jár.

A (képző)művészet területén az egyik legnehezebb feladat – főként azok számára, akik a társadalmilag elkötelezett művészetről úgy gondolkodnak, hogy az valóban egy olyan gyakorlat legyen, amely az együttműködések révén társadalomformáló erővel tud hatni –, hogy a kultúrával és annak szerepével kapcsolatos félreértéseket és téveszméket („lila köd”, “elitista szórakozás”, “öncélú tevékenység”) lebontsa, első körben azokban az emberekben, akik potenciális együttműködői lehetnének ezeknek  a társadalom közös alakítását célzó gyakorlatoknak. A félreértések lebontásához szükséges stratégiákkal kapcsolatban a Harmadik Szektornak is számos kérdése, kételye van, miközben továbbra is:

  1. nem hisz abban, hogy az aktuális magyarországi illiberális-nacionalista-etatista kultúra-modell egyetlen alternatívája egy hierarchikus-profitorientált-neoliberális szellemiségű kulturális berendezkedés;
  2. nem hisz abban, hogy az állami forrásoknak az elmúlt években lezajlott kisajátítását követően a magyar képzőművészeti kultúra jövőjét kizárólag a for-profit galériahálózatra, a nagyvállalatok szponzorizációs hajlandóságára és a felső tízezer tagjaiból kikerülő gyűjtői potenciálra lehet és kell építeni;
  3. nem hisz abban az elitista művészetfogalomban és gyakorlatban, amely a társadalmi folyamatokat közvetve – a szokatlanság és abszurditás eszközének az egyén gondolkodására kifejtett hatásán keresztül - reméli befolyásolni, elhatárolódik a közteret uraló politikumtól, miközben nem kérdőjelezi meg saját függőségét a tőkétől;
  4. cinikusnak és etikátlannak tartja a civil emberi és anyagi források átirányítását azon tehetős réteg felé, akik a művészetben csak egy tőkebefektetési formát látnak;
  5. nem hisz abban, hogy a civil társadalom formalizált közösségépítő panelek alkalmazásával, valamint korporatista menedzsment-technikákkal és szellemiséggel építhető;
    6. nem hisz abban a kulturális pozícióban, amely a forrásbiztosítás reményében elkerüli a konfrontatív politikai állásfoglalást.

***

  1. hisz egy olyan társadalmi modellben, amely az elmúlt 25 év politikai elitjének történetileg meghatározott, két pólusú versengésén túllép, és a rendszerváltás óta felnőtt nemzedék élettapasztalataira építve meghaladja annak kettősségét, a befogadás, valós önszerveződés, horizontalitás, hozzáférés, részvételiség, társadalmi szolidaritás, valamint a nemzetköziség értékei mentén;
  2. hisz az állam kultúrafenntartó felelősségében, ugyanakkor követeli az állami forráselosztási gyakorlatok oly módon történő átalakítását, ami a kulturális és gondolkodásbeli sokszínűséget és a széles körű hozzáférést biztosítja az ideológiai kirekesztéssel szemben;
  3. olyan művészeti gyakorlat kialakulását kívánja elősegíteni, amely a politikai stratégiák kisajátításán keresztül aktív és közvetlen hatást fejt ki a társadalmi folyamatokra, és nemcsak a jól szituált, fizetőképes középosztály igényeit elégíti ki;
  4. nem tartja cinikusnak azt a művészeti gyakorlatot, amely a rendelkezésre álló kulturális – szimbolikus és valós – tőkét társadalmi folyamatok alakítására fordítja;
  5. hisz a kultúra és a civil társadalom egyéb szereplőinek spontán, személyes, aktív és tapasztalat-megosztáson alapuló együttműködésében;
  6. hisz a művészet politikai illetékességében, a kultúrát a demokratikus berendezkedés helyreállítása és fenntartása egyik hatékony eszközének tekinti.

A hiányzó videórészletről:

Somogyi Hajnalka (OFFBB) 2015. május 13-án azzal a kéréssel fordult a Harmadik Szektorhoz, hogy a videósorozatunkból távolítsuk el a vele készült interjúrészleteket, mivel azok publikálására nem adott engedélyt.

Az előzmények: 2015 április 14-én jeleztük az összes interjúalanyunk felé, hogy 19-én online hozzáférést biztosítunk az előszerkesztett interjúkhoz, 22-ig várva észrevételeiket. Somogyi Hajnalka elfoglaltságára hivatkozva azt válaszolta, hogy ezek a napok számára nem alkalmasak. Erre való való tekintettel 2 nappal korábban, április 17-én küldtük el az anyagot, hogy több idő (6 nap) legyen a megtekintésükre. Visszajelzés hiányában, az emlékeztető emailünkre április 22-én az az egysoros válasz érkezett, hogy a megtekintés nem sikerült.

Tekintettel arra, hogy a felvétel interjú-helyzetben készült, nem a publikálási jóváhagyást, hanem észrevételeket vártunk volna, elindítottuk a tervezett időpontban a sorozatot, amelyben felhasználtunk vele készült részleteket is.

A Harmadik Szektor korábbi videói, írásai, illetve további információ itt.

Az OFF-Biennále válaszai a Harmadik Szektor felvetéseire itt.

civil művészet aktivizmus auróra társadalom művészet Harmadik Szektor OFFBB Harmadik Szektor 2015. 06. 03. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
  • A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését
  • Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon
  • Bagdad átvette az irányitást a kirkuki olajfinomítók felett Bagdad átvette az irányitást a kirkuki olajfinomítók felett

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr457514572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard