Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Tarlós tömegközlekedéssel megy vissza a múltba

Tarlós tömegközlekedéssel megy vissza a múltba

Kettős Mérce vendégszerző
Tetszik
0
2015. december 14. hétfő, 9:13
budapest közlekedés bicikli Tarlós István BKK

Tarlós István nemrég tett néhány megdöbbentő kijelentést. No nem az a megdöbbentő, hogy azt gondolja, amit gondol - hogy ő gyalogos- és bicajos-ellenes, és a város legnagyobb problémájának az autózás nehézkességét tartja, azt már régóta lehetett tudni. Az a meglepő, hogy ezt végre ki is merte mondani.

20150513tarlos-istvan-nemeth-zoltan-fopolgarmester.jpg

(Fotó: Beliczay László / MTI)

Szokásos sajtótájékoztatóján egészen meredek kijelentéseket tett a főpolgármester. Saját maga nem merte vállalni ezeket, így egy homályos, „a közlekedési szakma csúcsa" által készített tanulmányra hivatkozva jelentette ki például, hogy egy ábránd a BKV-MÁV-Volán tarifaközösség, vagy hogy óriási hiba a közlekedésben a tömegközlekedés-orientáció, például a nagykörúti lámpaprogram „elképesztő környezeti károkat okoz", és úgy általában a jelszó mostantól: arccal az autósok felé.

Több gond is van ezzel.

Először is: komolyan vehető szakértők névvel és arccal is vállalják tevékenységüket, nem a főpolgármester fülébe sugdosással akarnak érvényesülni. Feltéve, hogy egyáltalán létezik ilyen tanulmány. Ismerünk pár Tarlós köréhez köthető  közlekedési szakembert, akikből kinézzük ezeket a magvas, 1970-es éveket idéző gondolatokat. Ugyanők voltak, akik úgy gondolták, az emberek helye a föld alatt van, hogy ne zavarják a gépkocsik közlekedését. Ezért még a 4-es metróval is fő céljuk a felszíni tömegközlekedés megszüntetése lett volna például a kiskörúton. Tudnánk neveket is mondani, de a neveket nem nekünk kell kimondanunk: nekik, maguknak kell(ene) vállalni azt, amit letettek az asztalra.

A másik gond, hogy a Tarlós szerint élhetetlenül tömegközlekedés-párti és bicajos-barát városban valami oknál fogva még mindig elég nehézkes tömegközlekedéssel vagy kerékpárral közlekedni. Tömegközlekedés kapcsán ugyan sok előrelépés volt, különösen járműfronton, de a hálózat ettől még nem lett sokkal jobb, a külterületek és az agglomeráció elérése pedig továbbra is igen gyenge lábakon áll. És most Tarlós kijelenti azt, hogy az egyébként évek óta működő BKV-MÁV-Volán tarifaszövetség egy vágyálom. Ezek szerint itt is visszalépés várható? Ha igen, az sajnos épp a legrosszabb közlekedési helyzetben lévő agglós utasokat szoktatja még inkább autóra. Ahelyett, hogy azon törnék a fejüket az urak, hogy miként lehetne a városban már működő tarifaközösséget a városhatáron túlra is kiterjeszteni. Példákért nem kéne messzire menni, szinte minden nagyobb városban vannak zónás bérletek.

De említhetnénk azt is, hogy mire költi a főváros a szűkös forrásokat. Épp említi is a fenti cikk a 3-as metró felújítását. Amit valahogy úgy tűnik, sikerül a démoni Demszky-korszakhoz és annak 2-es metró felújításához képest kilométerenként majd' a duplájából kihozni - és mikor az ember azt hinné, hogy biztos az emelt műszaki tartalom miatt, akkor csodálkozik rá, hogy például a teljes akadálymentesítés fel sem merült. Persze azok után, hogy az oroszokkal az új szerelvényekkel összemérhető áron újíttatjuk fel a régieket, vagy hogy az amúgy 1,8 milliárdból megterveztetett felújítás további terveire újabb 2 milliárdot kell kiadni, már nehéz ezen csodálkozni. Pedig kissé visszafogottabb ceruzával talán végre a metró hosszabbítására is jutna pénz. Az talán az utasoknak is hasznos lenne, nem csak a BKV-nak és a kivitelezőnek...

Maradjunk még egy pillanatra a tömegközlekedésnél, mert Tarlós kiemelten rátámad az egyik, „múlt rendszerbeli" (= mikor a BKK még mert önállóan tenni is valamit) emblematikus intézkedésre, a nagykörúti lámpaprogramra. Ami pedig érezhetően egyenletesebbé, gyorsabbá, így használhatóbbá tette a négyeshatost, és ami ma már lényegében visszavonhatatlan: a fonódó kapcsán megépült Óbuda - Moszkva tér kapcsolat enélkül lényegében nem életképes. Márpedig erre nemrég költöttünk el jó pár milliárd EU-s forrást.

És persze ha már átvette a főpolgármester az „autókkal az emberek ellen" mozgalom hozzáállását, akkor nem maradhatnak ki a bicajosok sem a szórásból, hiszen mi más zavarná jobban az autósokat, mint a belvárosi dugóban mellettük elsuhanó kerekezők. Annyit azért persze nem ártana felmérni, hogy ha ezek a bicajosok is autóba ülnének, netán a lerontott tömegközlekedés miatt átülőkkel együtt, akkor nemhogy könnyebb lenne közlekedni a városban, de a mainál jóval nehezebb lenne a helyzet. Az értelmetlen szabályok szigorú betartatása helyett pedig talán a szabályok élethez való közelítése is felmerülhetne. De szerencsére ezt a részt már részletesen kifejtette a Kerékpárosklub válasza: statisztikai adatokkal cáfolva például Tarlósék „a bicajosok tesznek a szabályokra”, vagy „az egyirányú utcák megnyitása balesetveszélyes”, illetve „a buszsávban tekerő bicajosok feltartják a buszokat” szakmainak nem nevezhető hiedelmeit.

Közlekedéssel foglalkozó szakemberek és civilek nézőpontjából kifejezetten dilettánsnak, elkapkodottnak tűnik tehát a javaslatcsomag, amit a „közlekedési szakma csúcsa" jegyez. Elég régen volt már, hogy ezzel a „csúccsal" igazán nagy vitája volt a civileknek. A legutolsó ilyen időszak talán még 2007 táján volt, amikor épp a VEKE és az LMCS volt a civil oldal két meghatározó alakulata. Nem átallottunk megkérdőjelezni a 4-es metrót előkészítő tanulmány adatait, azt állítva, hogy lényegében hazudnak a tervezők, például az utasszámmal kapcsolatban. Akkor a „közlekedési szakma csúcsa" végül nyilvánosan is vállalta a vitát. A ma már rendelkezésre álló tényadatok persze sajnos még az akkori civil becsléseket is alulmúlják, emiatt is azt gondoljuk, hogy a vita ezúttal elmarad majd: az úgy biztosabb a „csúcson" lévőknek, akik - hiába a régi és új hibák - stabilan ülnek továbbra is pozícióikban. Amit mi, civilek tehetünk, az annyi, hogy mi sem változunk: bár cserélődhetnek a szereplők, de a hülyeségekre, hibákra rávilágításnak mindig is lesz terepe.

Magyar Közlekedési Klub
(Facebook, Web)

Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetoségek
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét akkor tudjuk hosszú távon fenntartani, ha legalább 800-an támogattok minket, jelenleg 70 támogatónk van. Ha szerinted is szükség van egy olyan baloldali és független lapra mint a Mérce, támogass minket!
budapest közlekedés bicikli Tarlós István BKK Kettős Mérce vendégszerző 2015. 12. 14. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését
  • Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak
  • Katalán válság: Nagyon úgy tűnik, a spanyol kormány felfüggeszti a régió autonómiáját Katalán válság: Nagyon úgy tűnik, a spanyol kormány felfüggeszti a régió autonómiáját
  • Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon Az orosz művész felgyújtotta a francia jegybank épületét Párizsban, hogy a “rabszolgaság” új formái ellen tiltakozzon
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr848170958

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard