Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Iszlamizmus és baloldal: a civilizációs diskurzus buktatói

Iszlamizmus és baloldal: a civilizációs diskurzus buktatói

Kapelner Zsolt
Tetszik
0
2016. augusztus 7. vasárnap, 12:25
külföld baloldal terrorizmus iszlamizmus

Böcskei Balázs egy nemrég megjelent cikkében azt állítja, hogy a baloldalnak meg kell felelnie a radikális iszlamizmus kihívásának.[1] Érdemi választ kell adnia „a radikális iszlám európai civilizáció elleni háborújá”-ra, végre szembe kell néznie a valósággal. Egyetértek. Csakhogy a „civilizációk háborújáról” szóló grandiózus narratívának semmi köze a valósághoz.

moine.jpg

Egy katolikus szerzetes fogadja a muszlim híveket július 31-én egy nizzai templomban, a Jacques Hamel atya emlékére rendezett mise előtt; Fotó: Jean Christophe Magnenet/ AFP; Forrás: rfi.fr

Meglehet, az európai közvélemény nagy része – mint Böcskei megjegyzi – állandó egzisztenciális szorongásban él: tart a bevándorlók tömegeitől, akik közé iszlamisták vegyülhetnek, tart az európai muszlim közösségektől, melyek talán iszlamistákat melengetnek a keblükön, egyáltalán tart az iszlamizmustól, ettől az idegen, ellenséges „civilizációtól”, amely a mi európai életformánk megsemmisítésére tör.

Böcskeinek igaza van abban, hogy komolyan kell vennünk ezt a szorongást. De ez nem azt jelenti, hogy kritikátlanul el kell fogadnunk azt a hamis és ideologikus világképet, amelyet ez a szorongás létre hív. A szerző szerint az iszlamizmus kihívására felelve olyan kérdéseket kell feltennünk, mint: hogyan kezeljük a migrációt, és hogyan vegyük rá a muszlim közösségeket, hogy segítsenek a radikalizmus megfékezésében. Mintha az iszlamizmust a migránsok hoznák közénk, és az inherensen radikalizmusra hajlamos muszlim közösségek, akiket ha meg nem szelídítünk, a vesztünkre törnek.

Ezek az elképzelések, ahogy a civilizációk összecsapásának általános képzete is hamis és káros ideológia terméke, amelyet a baloldalnak nem szabad elfogadnia. A mi civilizációnk – ha van ilyen – egy globális civilizáció: az azt alkotó társadalmi, gazdasági, katonai és politikai viszonyrendszerek messze túlnyúlnak a kontinens határain, és kibogozhatatlanul összeszövődtek a világ társadalmait alkotó egyéb viszonyrendszerekkel.

A radikális iszlamizmus nem a semmiből bukkant elő, hanem ezekből a viszonyrendszerekből születik meg: amint a globális Dél erőszakos kizsákmányolása fokozódik, a marginalizált területek egyre kiszolgáltatottabbá válnak az állami és nemzetközi katonai terrornak, és a globális gazdasági és természeti kataklizmáknak. A növekvő instabilitás és meggyengült politikai intézmények utat nyitnak a militáns radikálisoknak[2], akik a Közel-Keleten – lévén a neoimperialista nyugat és szekuláris nacionalista diktátorok ellen lázadnak – az antikolonializmusban és a vallási radikalizmusban találják meg a vezérlő ideológiát: innen a radikális iszlamizmus. [3]

Nem civilizációk összecsapásáról, hanem egyetlen globális civilizáció, egyetlen erőszakra és kizsákmányolásra épülő civilizáció belső feszültségéről van szó. A „civilizációk összecsapásának” hamis narratívája pusztán fenntartja és újratermeli ezt az erőszakos és egyenlőtlen rendszert. Egyrészről „harci üzemmódba” állítja a társadalmat, azaz normalizálja az erőszakot, mint a társadalmi feszültségek feloldásának, és általában az emberek közötti érintkezésnek az alapvető, paradigmatikus formáját. A migránsokkal való embertelen bánásmód például ebben a narratívában nem csak igazolható, hanem szükségszerű lesz, hiszen a civilizációs küzdelem része. Az erőszak normalizálása tovaterjed más területekre is, így válik elfogadottá például a tömegtüntetések erőszakos feloszlatása a rendkívüli helyzetre hivatkozva Franciaországban, és így tovább.

A civilizációs narratíva továbbá elkendőzi a társadalmunkat egyébként feszítő ellentmondásokat és egyenlőtlenségeket. A társadalmi küzdelem fő színtere a civilizációs harc lesz, nem pedig az univerzális emancipációs küzdelem. Ez a tendencia könnyen tetten érhető a nők elleni erőszak Böcskei által is tárgyalt esetén. A szerző szerint helytelen a tavaly szilveszterkor Kölnben lezajlott nők elleni támadássorozatot a nők elleni erőszak tágabb kontextusában értelmezni. Ha komolyan akarjuk venni az európai közvélemény egzisztenciális szorongását, nekünk is – mint a xenofób jobboldalnak – a társadalomra támadó iszlamizmus képzetrendszerében kellene számot adnunk az eseményekről.

Ezzel azonban alárendeljük a nőgyűlölet problémáját a civilizációs összecsapásnak. A nők elleni erőszak mint rossz, az ellenséges civilizáció oldalára kerül, a miénkben pedig leértékelődik: igen, kétségtelenül nem jó, hogy Európában minden harmadik nő fizikai vagy szexuális bántalmazást szenved el 15 éves kora előtt. De ez mégis csak semmi ahhoz a veszélyhez képest, amit a muszlimok jelentenek, és amit a muszlim nőknek kell kiállniuk.

Ahogy Böcskei kifejti: nem érvelhetünk úgy, hogy az iszlamizmust jellemző „barbárság” (teszem azt a nőgyűlölet) a saját társadalmainkat is jellemzi. „Legalábbis ilyen érvekkel nem mernék odaállni egy férje elől menekülő, becsületgyilkosságra „ítélt” nő elé.” Azaz el kellene ismernünk, hogy a muszlim nők helyzete összehasonlíthatatlanul rosszabb – de legalábbis lényegileg más –, mint az európai nőké. Innen azonban már csak egy lépés, hogy „az európai nőknek” voltaképpen nem is rossz.

A saját kultúránkat jellemző elnyomás így elsikkad: nálunk nem úgy bánnak a nőkkel, ahogy az Iszlám Államban, következésképp – bár szükség van itt-ott némi kiigazításra – itt alapvetően minden rendben. Ezzel egyúttal – feltehetően Böcskei szándékaival ellentétben – utat nyit afelé, hogy megvonjuk a reprezentáció jogát az áldozatoktól: „azt hiszed, nőként el vagy nyomva Európában? Nézd meg, mi van az Iszlám Államban, szerencsés vagy, hogy itt így bánnak veled, úgyhogy ne panaszkodj!”

Ezeket a gondolatokat – meg vagyok róla győződve – Böcskei nem osztja. Az általa vázolt gondolatmenet azonban – ha tetszik, ha nem – napjainkban szervesen összefonódik ezzel az ideológiával. És vele együtt központi szerepet játszik egy kirekesztő, erőszakos és embertelen gyakorlat fenntartásában, melyet cinikusan „az európai civilizáció védelmének” szokás nevezni.

Kétségtelenül igaz, hogy szembe kell néznünk a radikális iszlám létének tényével. Nem tekinthetjük például az iszlamista terroristákat egyszerű gyilkosoknak, ahogy a romagyilkosságok elkövetői sem voltak egyszerű gyilkosok. Mindkét esetben a gyilkos tett azoknak az összetett és egyenlőtlen társadalmi, hatalmi, politikai rendszereknek a terméke, kifejeződése, amelyek az erőszak és kirekesztés megannyi viszonyából születnek és fenntartják azokat.

Ám míg a „romagyilkosság” kifejezés rámutat ezekre a rendszerekre, addig a civilizációs narratíva elfedi azokat. „Romagyilkosság” ez a kifejezés felszínre hozza azt az igazságtalan és egyenlőtlen hatalmi szövedéket, amelynek a csomópontjaiban a tettesek és az áldozatok találják magukat, és amely épp annyira felelős ezekért a szörnyű gyilkosságokért, mint az egyes elkövetők.

A civilizációs narratíva azonban nem nevezi meg azokat az ellentmondásos társadalmi viszonyokat, amelyekből az iszlamizmus megszületik – a globális dél erőszakos kizsákmányolásától a második generációs fiatal bevándorlók szisztematikus kirekesztéséig és elidegenítéséig –, ehelyett ezt az összetett helyzetet két homogén manicheus princípium – „jó” és „rossz” – túlélésért folytatott küzdelmére redukálja.

Ezzel talán visszhangot ver az európai közvéleményben, ám így puszta ködképekkel, nem pedig valóságos problémákkal lesz csak képes foglalkozni. Épp ezért a baloldal nem törődhet egyszerűen bele, hogy az európai közvélemény csak a civilizációs harc hamis és kirekesztő képzeteiben képes gondolkodni.  Böcskeinek igaza van abban, hogy társadalmi szolidaritásra és közösségépítésre van szükség. De szolidaritást fabrikálni antagonizmusból – emancipációt a civilizációk háborújának képzetéből – fából vaskarika. Kétségtelen, hogy az üresnek érzékelt humanizmus szólamai ma nem működnek. Épp ezért a baloldal valódi feladata nem az, hogy elfogadja, hanem, hogy újrakeretezze a közbeszédet.

Fel kell mutatnia, hogy mindannyian, félelemben élő európaiak és félelemben élő migránsok, bántalmazott muszlim nők és bántalmazott európai nők, mind osztozunk a terrorral szembeni ellenállásban. Hogy együtt kell éreznünk a terror összes áldozatával, azzal a 151-gyel, akik tavaly európai merényletekben haltak meg, és azokkal az ezrekkel és százakkal, akik a Közel-Keleten vesztették életüket az Iszlám Állam miatt, és azzal a 3770 emberrel, aki tavaly eltűnt vagy meghalt a Földközi tengeren – mert ők mind ugyanannak az erőszakrendszernek az áldozatai.

És végül a baloldalnak meg kell mutatnia, hogy amint a szegénység, nőgyűlölet, a homofóbia elleni küzdelem nem egy átkos, külső erő elleni küzdelem, amely rátelepszik egyébként harmonikus civilizációnkra, hanem egy saját magunkkal, a saját ellentmondásos és igazságtalan társadalmunkkal szembeni küzdelem, úgy a radikális iszlamizmussal is csak mint ilyennel, mint a saját kirekesztő, kizsákmányoló társadalmunk szülöttével szállhatunk szembe.

 

[1] Iszlamizmuson az alábbiakban a Böcskei által „radikális iszlám”-nak nevezett társadalmi jelenséget értem, pontosabban a politikai iszlám szélsőjobboldali és jellemzően, de nem kizárólagosan militáns ágát. A fogalomba tehát beletartozik az, amit egyesek „fegyveres dzsihád”-nak neveznek, de nem korlátozódik arra, és semmi esetre nem azonos az iszlám egészével.

[2] Ilyen mozgalmak egyébként a mi kultúránkban is vannak (militáns neonácik például) csak nálunk fél évszázada nem bomlott meg úgy a társadalmi rend, ahogy a közel-keleten, többek között azért, mert a mi – a globális észak – gazdasági és politikai stabilitásunkat biztosítja a perifériára szorított országok kizsákmányolása.

[3] Ebben az okfejtésben egyébként semmi újdonság vagy eredeti gondolat nincs, ez itt pusztán a neoimperializmus és a politikai iszlám kritikai társadalomelméletének összegzése, amely az elmúlt másfél évtizedben igen alaposan vizsgálta ezt a kérdéskört.

külföld baloldal terrorizmus iszlamizmus Kapelner Zsolt 2016. 08. 07. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban? A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
  • A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését A Filmművészeti Egyetem 114 hallgatója kéri a szexuális zaklatással vádolt Marton László felfüggesztését
  • Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége Végre vezethetnek a szaúdi nők – de az elnyomásuknak még nagyon nincs vége
  • A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.” A felrobbantott máltai újságírónő fia: “Háborúban állunk az állam és a szervezett bűnözés ellen, melyek megkülönböztethetetlenné váltak.”

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr108927090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard