Kettős Mérce

  • Munka
  • Szegénység
  • Egészségügy
  • Lakhatás
  • Sajtó
  • K/A
  • Brüsszel+/-

A Mérce legújabb cikkeiért és friss hírekért kattints ide!

Tarlós és a "dugódíj-matrica": újabb trükk a valódi megoldás elkerülésére

Tarlós és a "dugódíj-matrica": újabb trükk a valódi megoldás elkerülésére

Kettős Mérce vendégszerző
Tetszik
0
2015. szeptember 30. szerda, 10:52
budapest közlekedés dugódíj Tarlós István

A négyes metrón a tervekhez képest alig van utas. Ez persze nem meglepő, és külön cikket is megérne, hogy a dilettáns tervezők ma is ott nyüzsögnek minden budapesti közlekedési projekt körül, most mégsem erről lesz szó, hanem ennek egy "mellékhatásáról". Ugyanis a megfelelő mennyiségű utasszám érdekében annak idején vállalta Demszky, hogy még a dugódíjat is hajlandó bevezetni, így ez feltételévé vált a metró EU-s támogatásának. Remélem, ez alapján mindenkinek világos: már a legelején is egy kényszerből bevezetett sarcnak kellett ezt mutatni, félve az autósok "bosszújától". Holott megfelelően kialakítva, a dugódíj egy kiváló eszköz lehet a torlódások és a környezetszennyezés (zaj- és légszennyezés) ellen, és nem mellesleg lehetőséget adna régóta szükséges közlekedési beruházások finanszírozására.

204-002_41c440c1c51d25d1b09d8944b1b0242b18b73230-nol.jpg

(Fotó: Reviczky Zsolt / Népszabadság)

Ehhez képest Tarlós még mindig megúszni akarja a dugódíjat az éves Budapest-matrica ötletével, azaz el akarja érni, hogy az EU-s pénz is meglegyen, de az általa rettegett autósok ne érezzenek szinte semmit. Ezzel csak az a baj, hogy egy ilyen "megoldás" - miközben szintén egy sarc, azaz a politikai kockázata megvan - épp azokból az előnyökből nem hoz majd semmit, amik miatt egy valódi dugódíj megtapasztalva akár elfogadottá is válhatna: egy ilyen éves matrica semmit nem fog csökkenteni a forgalmon, így a légszennyezettségen sem. Havi 417 forintért senki nem fogja letenni az autóját, pláne, hogy még kivételek is lesznek - ezek kezelése, az ehhez szükséges bürokrácia amúgy simán elviheti majd azt a csekély bevételt is. De sebaj, a lényeg, hogy megúsztuk! És egyébként is Demszky hibája!

Miért kell?

Holott a dugódíj, avagy behajtási díj, illetve a forgalomcsillapítás kérdése nem kerülhető meg a város élhetősége szempontjából. A korlátozások közül kiemelendő a pesti alsó rakpart ügye, amelynek autóforgalom elől elzárása, azaz a Duna-part és a város újra egymásra találása teljesen megváltoztatná a belváros hangulatát (előnyére!) - és persze csökkentené a belváros forgalmát is. Ez a lehetőség épp mostanában úszik el: a főváros már kiírta a tervpályázatot a pesti rakpart újratervezésére, és "természetesen" a közúti forgalom megtartása az egyik fontos alapfeltétel volt...

Persze a pesti rakpart lezárásának forgalmi hatása eltörpülne a behajtási díj mellett. Ami amúgy egy teljesen logikus, közgazdasági alapon nyugvó forgalomszabályozási eszköz: mindennek ára van még akkor is, ha pénzben nem fejezzük ki. Ha valami mesterségesen olcsó, az túlkereslethez, sorbanállláshoz vezet. A dugódíj célja, hogy az ingyenes úthasználat miatti sorbanállást, azaz a forgalmi torlódásokat felszámolja a kereslet csökkentésével. Ezzel együtt „mellékesen” csökkenne a főváros szennyezettsége is.

Itt akár be is lehetne fejezni a cikket. Hiszen van dugó? Van. Annak, akinek muszáj autóznia, jó ez? Nem jó. Jobb lenne, ha fizetne valamennyit, de cserébe kiszámíthatóan és gyorsan tudna autóval közlekedni? Valószínűleg igen. Akinek meg nem, az átgondolja, hogy vajon tényleg muszáj-e autóval mennie, vagy csak eddig gondolta így. Valószínűleg rá fog jönni, hogy ez utóbbi az igaz.

Hogyan kell?

A lényeg az, hogy a forgalmat csökkentsük, enélkül az egész semmit nem ér. Az éves matrica, különösen az ennyire olcsó, erre pont nem alkalmas, hiszen ha már megvan, akkor már nem kell azon gondolkozni, hogy aznap épp behajtsunk-e a városba. Sőt, még ösztönző szerepe is lehet: "ha már kifizettük, használjuk ki!". Tehát talán a legfontosabb alapelv, hogy a használattal arányosnak kell lennie a díjnak, hogy mindig ott legyen a kérdés: ma mennyire szükséges nekem autóval mennem? Ha ez az elv megvan, akkor a fő célt, a forgalom csökkentését elérhetjük.

Egy kis érdekesség: forgalmi szempontból akár akkor is érdemes bevezetni a dugódíjat, ha azt teljes egészében lenyúlják. Hiszen az elsődleges cél, a dugók és a szennyezés csökkentése így is teljesülne. Persze ez csak közlekedésszakmailag van így, miközben a dugódíjat politikailag is el kell tudni fogadtatni.

Ezért nem működhet a rendszer úgy, hogy nincs teljes átláthatóság a bevételekről, azok felhasználásáról. Az sem járható út, ha a sarc dominál, azaz az autósoknak megüzenik, hogy húzzanak el buszozni, aztán a buszokra nem férnek fel, mivel a több busz többletköltségét már nem vállalja a vezetés - holott lenne miből. És persze minél kevesebb (mondjuk zéró) kivétellel kell üzemeltetni a rendszert, hiszen nincs annál rosszabb, mint amikor a fizetésre kötelezett átlagpolgár úgy látja, mintha csak ő fizetne.

Ha ez így megvalósítható lenne, az még az agglomerációnak is jól jöhetne. Hiszen egy komolyabb P+R fejlesztés és az agglomerációt célpontba állító tömegközlekedési fejlesztések mellett már a (részben) autómentes közlekedés is vállalható alternatíva lehet, akinek pedig muszáj autóval járnia, az dugómentes városi utakat talál majd. Ez pedig több üzleti utat, fuvart, vagy szabadidőt, azaz több bevételt, vagy nagyobb nyugalmat jelent.

Tehát a használatarányosság, az átláthatóság, a “valamit valamiért” elv, valamint a kivételek számának minimalizálása rendkívül fontos. Ha ezek közül akár csak egy is sérül, az a teljes koncepció kudarcát hozhatja. A matricás tervek alapján a négyből három elv biztosan sérülni látszik, a negyedikre (átláthatóság) pedig lehet fogadásokat kötni...

Pongrácz Gergely

Támogass havi 1000 forinttal:
További vállalásaink
és támogatási lehetőségek
A Kettős Mérce nem segít pártokat vagy oligarchákat. Ők sem segítenek minket. A Mércét nektek írjuk, és fenntartásához a ti támogatásotokra számítunk! Ha szeretnél még több cikket olvasni a hatékonyabb várospolitikáról, támogass minket!
budapest közlekedés dugódíj Tarlós István Kettős Mérce vendégszerző 2015. 09. 30. Tovább →
Tetszik
0
komment

Nyomj egy tetsziket, és olvasd a Kettős Mércét a Facebookon!

Ajánlott bejegyzések:

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban? A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban  Újabb sztrájk jön az Operaházban 
  • Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak Itt az EU új menekültügyi tervezete, az együtt nem működő tagországok büntetésre számíthatnak

A bejegyzés trackback címe:

https://kettosmerce.blog.hu/api/trackback/id/tr337868936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leírás

Ide írhatsz levelet nekünk!

Hirdetés

Legfrissebb cikkeink

  • Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyertesei
    Oligarchák, fasiszták, kalózok a cseh választás nyerteseiEstefelé már szinte minden adat beérkezett Csehország választási központjába a voksolásról, így kimondhatjuk, hogy a nyertes a “korrupt elitek” ellen keresztesháborút hirdető, a rendszerváltás után...
  • Adjunk hitet magunknak október 23-án!
    Adjunk hitet magunknak október 23-án!Az október 23-i civil tüntetés valójában nem a rendező Közös Ország Mozgalomról és nem is a pártokról szól, amelyek majd 2018-ban indulnak. Fél évvel a választás előtt az a kérdés, megmutatjuk-e,...
  • Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat össze
    Cseh választások: Vezet Babiš, újabb szociáldemokrata párt omolhat összeA milliárdos Andrej Babiš és populista pártja  az ANO nyeri a cseh választásokat a Europe Elects modellbecslése szerint 26-27%-al az ANO lesz az első, a második helyen a szélsőjobboldali SPD és a...
  • A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasolják
    A spanyol kormány példátlant lépett: a Katalán autonómia felfüggesztését javasoljákA néppárti spanyol kormány mai ülésén Katalónia autonómiájának felfüggesztésére tett javaslatot. Ha a jobboldali többségű szenátus rábólint a döntésre, akkor  a régió kormánya által gyakorolt...
  • Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshez
    Diktatúrát akarnak a magyarok? – megjegyzés egy globális felméréshezA sajtóban nagy visszhangot kapott a Pew Research Center képviseleti demokrácia támogatottságáról szóló globális felmérése. Bombasztikus címeket olvashattunk: a magyarok negyede diktátort akar, csak...
  • A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?
    A helyi Simicska kerül hatalomra Csehországban?Csehországban képviselőházi választásokat tartanak október 20-án és 21-én. Bár egyre kevésbé merünk a közvélemény-kutatásokra és felmérésekre szentírásként tekinteni, szinte biztos, hogy az új...
  • A német liberálisok nagy visszatérése
    A német liberálisok nagy visszatéréseA 2013-ra látványosan összeomló német liberális párt, az FDP az évtized európai politikai visszatérését hozta össze a szeptember 24-i német szövetségi választásokon. De milyen ez a párt, mit képvisel,...
  • Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi Lillától
    Több mint fél nap telt el, de az ATV még mindig nem kért bocsánatot Sárosdi LillátólPedig lenne miért. Van ugyanis, ami nem hit kérdése. Az ATV valamiért jó ötletnek gondolta, hogy A nap kérdése ez legyen: „Sárosdi Lilla színésznő azt állítja, hogy Marton László Kossuth-díjas...
  • Je suis KFC-s munkavállaló
    Je suis KFC-s munkavállalóPuzsér Róbert szerint proli pofon csattant Szabó Zoltán Indexes újságíró arcán, amelyet maga az újságíró állított elő. A Fidesz publicistája szerint pedig az Indexet ütötték meg a KFC-ben, és a...
  • Újabb sztrájk jön az Operaházban 
    Újabb sztrájk jön az Operaházban Három szakszervezet hirdetett meg munkabeszüntetést a Magyar Állami Operaházban csütörtökön, a dolgozókkal kötött kollektív szerződés hiánya miatt. A sztrájkra A hugenották október 28-i bemutatója...

Kettős Mérce

Támogatónk

A Kettős Mérce részt vesz a „Network 4 Debate” projektben. Támogatónk a Nemzetközi Visegrádi Alap.

Keresés

Archívum

  • 2017 október (55)
  • 2017 szeptember (61)
  • 2017 augusztus (63)
  • 2017 július (68)
  • 2017 június (58)
  • 2017 május (61)
  • 2017 április (68)
  • 2017 március (68)
  • 2017 február (61)
  • 2017 január (64)
  • 2016 december (65)
  • Tovább...
Creative Commons Licenc
Impresszum | Támogasd a Mércét! | About us | Egyesület | Átláthatóság
Facebook Tumblr Twitter Youtube
süti beállítások módosítása
Dashboard